Inlägg från: Quincey |Visa alla inlägg
  • Quincey

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Anonym (Sorgsen) skrev 2025-01-30 00:44:10 följande:

Man tycker ju att de borde kunna göra fler utredningar. Speciellt på oss som är med om så mycket motgångar i det här. De har inte sagt något alls om det. Nu efter jag faktiskt blev gravid så mena de på att då verkar det i alla fall inte vara något med min livmoder. Får kanske prata med kliniken igen. 

Hur många återföringar har du gjort? Och hur många plus? 

Gör det om du känner att det kan vara bra för dig ❤️

Okej 😕 Hur många har ni i frysen? 

Ja det ger verkligen mycket ångest. Börjar tänka att det kanske aldrig blir något barn för oss. Och om det blir så har jag lagt all den här tiden och energin på ingenting. Jag fyller snart 36. Det är väl kanske ingen ålder när man gör IVF, men tiden går som sagt fort. Hur gammal är du? 

Hur har det gått för dig efter missfallet? ❤️?????

Ja verkligen, blir förkrossad när jag tänker på att jag kanske bara slösar tid och att det hade gått att hitta ett fel om man bara letade lite. Min klinik sa något om att man kanske kommer kunna testa blastocyster i Sverige i framtiden, men blir om minst 2 år. Det är en lättnad ändå och tröst man kom längre än de där 12 första veckorna, även om det slutade som det gjorde.

Vi gjorde totalt 2 återföringar med våra landstingsförsök. Båda var av 3-dagars embryon, vi fick inga blastocyster. Testade negativt båda gångerna. Började sen på privat klinik och då fick vi vår första blastocyst ❤️ Fått plus på 3 av 3 återföringar på nya kliniken. Är otroligt tacksam för det, var ett totalt mörker när jag trodde att vi aldrig skulle få en blastocyst och första kliniken började prata om äggdonation. 

Vi har 5 i frysen från omgång 4 och 5, bara en är blastocyst från dag 5. Samma här fyller 36 i år och känt många gånger att det kanske inte är menat. Men man vill göra allt man kan, tror inte man kommer ångra tiden och energin. Tiden går dock fruktansvärt fort, vi började försöka för snart 4 år sedan 😔

Var på återföring i veckan och behövde inte skrapas tyckte de så får vara glad för det. Dock känns det som att det kommer bli utdraget med blödning och hcg som ska sjunka, sen vänta en cykel..,

Hur går det för dig? ❤️

• Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-02-21 18:33:02 följande:

Hej,
    Hur går det för er Quincey och Kabeln? 

Hej Sorgsen,
    Hur har det gått med återföring? ❤️

Har haft mycket ångest på sistone och oro över att fyra graviditeter haft kromosomfel. Börjar undra om enda lösningen är att försöka utomlands och testa blastocysterna, men det känns helt övermäktigt. Träffade nyligen min fd närmsta kollega som skulle få barn två veckor innan mig. Blev förvånad att jag inte kände så mycket, var bara glad för hennes skull. Får höra att jag är så stark men känner mig som världens svagaste för är så arg och vill ge upp hela tiden men antar att det är starkt att fortsätta och fortsätta..

Hoppas det har gått bra för dig ❤️
  • Quincey
    Kabeln skrev 2025-02-02 13:18:46 följande:

Ja visst känner man sig annorlunda. Känns som alla runt omkring en bara har härliga upplevelser av graviditet. Att allt går så enkelt.

Nu har jag slutat blöda, fått negativt på gravtest och positivt på ägglossningstest så vi väljer att försöka direkt igen. Inte invänta mensen. Är på så många vis tacksam att för oss har alla gånger gått naturligt att bli gravid, första graviditeten med hjälp av letrozol men då gick det direkt. Den verkar som efter det att min kropp kickat igång sig själv. Men känner en tomhet att försöka nu igen. Första steget att bli gravid. Andra att invänta tiden helt enkelt tills jag vet om det är ett foster, besked om ett friskt barn osv. Jag är som bara tom och kanske lite ledsen över att den där spännande förväntansfulla delen är vi helt snuvade på. Med DS och MA så känns det som att vi inte kommer få uppleva det glada i det hela över huvudtaget. Svårt att veta om andra som inte själva gått igenom det förstår. Försöker motionera och boka in roliga resor nu i närtid för att inte gräva ner mig för mycket. 

Ja det är så många steg som ska klaffa för att vi ska komma tillbaka till var vi var. Håller med, vi är verkligen snuvade på glädjen, spänningen och det fina med det hela vilket känns förjävligt och så orättvist.

Hur har det gått för dig? ❤️ Tror verkligen det är bra att distrahera sig, förhoppningsvis blir det enklare när det är vår och sommar snart.

Jag testade negativt för nån vecka sen och fick positivt på äl 3 dagar efter det så nu verkar kroppen vara återhämtad, tog 2 månader från att graviditeten faktiskt stannade av.

• Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-02-25 18:37:26 följande:

Hej!

Jag har testdag på torsdag. Men har redan tjuvtestat varje dag i snart 1 vecka. Varje test har faktiskt varit positivt, men vågar inte hoppas något. Tycker inte det blivit starkare, men inte heller svagare. Den här gången tar jag Cyclogest, så vet inte om det gett verkan.

Fy vad jobbigt 🥺❤️ Jag förstår dig. Det är ju min rädsla också - att våra embryon har kromosomfel. 

Att göra det utomlands som du säger är ju ett alternativ. Men förstår att det kan kännas tufft att göra hela den resan. Men har du fått gjort någon missfallsutredning? 

Vad skönt för dig att du inte kände annat än glädje för hennes skull. Jag har en vän som fick barn nyligen. Hon och jag berättade tidigt för varandra om våra graviditeter. hon blev gravid några veckor efter mig. Jag har självklart varit glad för henne, men samtidigt känt en sån sorg över att jag ju också borde varit där. 

Förstår vad du menar. Jag känner mig så känslomässigt svag. Men egentligen tycker jag att vi är jäkligt starka som orkar kämpa på i livet trots alla motgångar. Och att vi, som du säger, faktiskt fortsätter. De som inte gått igenom den här kampen kan aldrig förstå helt hur tufft det är. ❤️

(Vill förresten byta namn från ?anonym Sorgsen? till det jag valde när jag skapade kontot. Men valde ett namn som tyvärr kan hänvisas till mig, så vågar inte 🙈. Vet inte heller om man kan byta det namnet)

Hej!

Åh grattis, vilka fantastiska nyheter!! ❤️ Hur har det gått för dig? Håller tummarna för en frisk graviditet som går hela vägen!

Nej får inte göra missfallsutredning. Våra 2 kemiska räknas inte.. Har varit bortrest ett tag, varit skönt att tänka på annat. Nu är planen att göra återföring i denna cykel äntligen!

Hmm vet inte, men är ju dags för ett nytt lyckligare namn när du är gravid igen ❤️
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-04-08 22:26:18 följande:

Hej!

Tyvärr blev det tidigt missfall, eller om man kallar det kemisk graviditet 😔 Har 2 embryon kvar. Planen är att göra de två återföringarna innan sommaren. Och om det inte blir något av dem så blev jag erbjuden att få göra en hysteroskopi innan nästa äggplock. 

Okej jag förstår. 
    Härligt med resan! Har du ett jobb där du lätt kan ta ledigt och resa bort? 😊

Härligt att du får göra återföring den här cykeln! ❤️ Här blir det också återföring den här cykeln. 

Åh nej, beklagar 💔 Vad tufft det är. Är du ok? Har du gjort någon typ av undersökning av livmodern tidigare? Sätter du in båda nästa gång eller efter varandra, och hur lång tid behöver du vänta mellan insättningarna då? Tänker också att jag borde hinna med 2 återföringar innan sommaren.

Egentligen inte, den här resan bestämdes för ett halvår sedan, som tur är passade det bra tidsmässigt eftersom vi bara kunde vänta förra månaden.

Spännande! håller tummarna för oss båda. Jag trackar äl nu, hur långt har du kommit? 

• Quincey

Jag förstår, det är så tufft. Alla säger att det kommer vända snart men man väntar och väntar och det vänder aldrig. Hoppas vi båda får skriva att vi fått våra efterlängtade barn här snart ❤️

Åh segt att det var påskstängt. När ska du börja testa inför äl? Frågade också om att sätta in två och min klinik sa också nej.

Hade testdag idag. Testade negativt med RFSU-testet jag fått av kliniken. Tog 2 till test för kunde typ inte tro på det, också blanka men med svag skugga efter 5 min.. Tog då CB digitalt som visade Gravid 1-2 veckor. Så har ingen aning nu. Så många gånger man varit i ovisshet.

• Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-04-30 23:55:48 följande:
    Håller med 😕 Ja, det hoppas jag verkligen ❤️

Verkligen segt. Nu väntar jag på mensen som borde komma vilken dag som helst. 

Tyvärr kan ju testen visa en svag skugga efter 5 minuter fast det är negativt. Har hänt mig flera gånger. Men att det digitala visade positivt låter ju bra! Hur har det gått? ❤️
    Det blev ännu en kemisk tyvärr, testade negativt i början av veckan och slutade med progesteron så nu har blödningen börjat 😔 4 tidiga mf nu. Vet inte vad mer man kan göra. Så besviken att man inte får testa embryona, har ingen livsgnista kvar längre.
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-05-10 21:27:07 följande:

Vad tråkigt att höra, beklagar verkligen 😔❤️

Ja det är verkligen en besvikelse att man inte får testa embryona. Så mycket vi får stå ut med med alla återföringar som ändå aldrig kommer bli något. 

Hur går det för dig nu? Har du återföring planerad snart? ❤️
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-05-24 13:56:51 följande:
    Gjorde återföring förra lördagen. Tror tyvärr inte det fäst. Har tagit ?testa tidigt test? och hittills har det varit negativt. Jag har inte testdag förrän fredag egentligen så förstår ju såklart att det är alldeles för tidigt att testa. Men tidigare när det fäst har det varit positivt på typ RD 5.

Hur går det för dig? Har du gjort någon mer återföring nu? ❤️
    Hej, hur har det gått för dig? ❤️

Jag gjorde återföring i slutet av maj och testade positivt ❤️❤️ Hoppas hoppas hoppas det går bra denna gång. Det var en blastocyst från samma omgång som vår pojke. Får göra ultraljud en vecka tidigare denna gång. 

Ringde också kyrkogårdsförvaltningen för att höra vad som händer med askspridningen. Fick då veta att askan spreds för flera månader sedan och att de skickat brev till vår gamla adress.. När vi lämnade askan i december frågade jag om detta och de sa att de skickar till folkbokföringsadressen men det gjorde de alltså inte. Allt efter avbrytandet har strulat otroligt mycket, men nu har vi hälsat på på kyrkogården. Av en slump blev det på mors dag så var tungt men också fint att få ett avslut.
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-07-06 16:59:38 följande:
    Hej,
    Det går inge vidare tyvärr. Börjar tappa energin och hoppet efter 10 återföringar som inte tagit sig. 😔

Grattis, håller tummarna för dig ❤️

Men vad de strulat med det där 😕 
    Skönt att ni fått veta nu i alla fall. Fint att det blev mors dag, men förstår att det var tungt också. 
    Vi va på minneslunden för någon vecka sedan. Då hade vi inte varit där på ett tag. Men kändes skönt att åka dit, tända ett ljus och sitta och prata en stund om allt. 
    Åh jag beklagar. Förstår hur du känner med att tappa hoppet men det som fick mig att må bättre är tanken på att vi kom så långt som vi gjorde med våra barn och det måste kunna hända igen ❤️❤️ Hoppas du kan njuta av sommaren och samla kraft inför hösten.

Så fint att man har en plats att åka till. Snart är det ett år sedan vi avbröt, ska till minneslunden då igen, tiden har gått så fort samtidigt som året har varit supertufft.
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-08-04 14:56:25 följande:

Tack ❤️ Ja man har ju i alla fall lyckats hålla en graviditet. 

Är inne på min 4e och sista semestervecka nu. Har hittat på mycket kul och träffat många människor, så känner att jag kunnat släppa mycket av det här med barnlösheten för tillfället. Men är rädd för hur jag kommer må när jag kommer tillbaka till en vardag igen. 

Vi ska göra lite ändringar i livsstil (kosten och kosttillskott bl a) i 3 månader nu innan sista äggplocket. Hoppas det kan hjälpa.

Känner också att tiden har gått väldigt fort. Men som du säger har det varit en tuff tid.

Hur går det för dig med graviditeten? 🙂❤️

Låter som en härlig semester! Förstår känslan att oroa sig för hur man ska må men tänk positivt så mycket du kan. Jag tror stenhårt på att du kommer få ett till barn! Har kliniken föreslagit att ni ska göra något annorlunda denna gång? Hade du gjort hysteroskopi?

Det låter ju bra, vi körde en diet under IVF 3-6 och tog så mycket kosttillskott. Vet inte om det hjälpte, tror andra faktorer påverkar mer, men skadar ju inte så värt att göra tycker jag. 

Har gjort KUB och NIPT nu. Fick göra KUB lite oplanerat under ett ultraljud i vecka 12 så slapp ha ångest innan. Fick 1:20 000 för trisomi 13 och 18 (det jag hade hög risk för sist) och 1:3 000 för trisomi 21, vilket oroade mig lite. Men hon sa direkt att hon såg näsbenet. Det såg de inte ens i vecka 16 sist. Fick svar på nipt en vecka senare. Overkligt att se ett resultat där, loggade in så många gånger sist och resultatet kom aldrig in. Känner mig väldigt lättad över allt men är ordentligt bränd efter allt som hänt. Tacksam att kunna göra IVF, men känns frustrerande att inte veta grundorsaken till vår infertilitet. 

• Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-08-23 15:55:34 följande:
    Jag tror ju mer och mer tyvärr att det kanske inte blir något barn, men jag hoppas ändå fortfarande 😔

De har inte föreslagit något tyvärr. Men det är skickat remiss för hysteroskopi nu i alla fall. Jag frågade även om jag kunde få ta nya hormonprover (eftersom det var några år sedan det togs), men de ville bara ta ett TSH, igen.

Ja något måste man ju prova i alla fall känner jag 😩

Vad fint att höra att KUBen såg bra ut! Grattis! ❤️

Förstår att du känner så, det gjorde jag verkligen också mer och mer för varje gång det gick dåligt, men det kan vända. Det är klart ni kommer få barn! Dock verkar man behöva försöka otroligt många gånger, om man har sån otur som vi verkar ha. 

Vad bra att du får göra hysteroskopi! Vad har de att förlora på att låta dig göra hormonprover, förstår inte varför de inte går med på allt som kan hjälpa lite. Du kanske kan ta dem privat annars?

Tack ❤️ Jag hoppas RUL ser bra ut om två veckor.

• Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-09-19 13:46:14 följande:
    Har faktiskt lyckats bli gravid spontant nu! Efter att ha försökt i nästan 5 år så trodde jag aldrig det skulle gå. Var på tidigt ultraljud idag (fick såklart betala det själv, men det var det värt) som visade ett tickande hjärta i vecka 7+2. 

Är så tacksam, men samtidigt så rädd för allt som fortfarande kan gå fel. Om vi lyckas ta oss till kub utan att få missfall innan så kommer jag vara livrädd för resultatet på Kub. Tänkte höra om vi får göra NIPT.

Hur går det för dig? Har ni gjort RUL nu? ❤️

Åh vad glad jag blir ❤️❤️❤️🥹 Så fantastiskt att höra. Det är märkligt hur allting går ibland, så mycket otur som ni haft med återföringar och så händer det naturligt istället! ❤️ Om allt ser bra ut när man ser hjärtat brukar det gå bra sa min klinik!

Förstår att du är orolig, var också orolig inför KUB och alla ultraljud, det är naturligt när det enda man varit med om är dåliga erfarenheter. Chansen att KUB ska visa något igen är jätteliten. Jag fick inte jättebra siffror denna gång, pga historiken, men NIPTen var ju bra. Sa till BM att vi skulle få den gratis och det gick väldigt smidigt. Du kanske kan be om att få göra den så tidigt som möjligt för att slippa oroa dig, fostret måste vara över en viss storlek. 

Vi har gjort RUL och är nu halvvägs igenom graviditeten. Känns fortfarande helt overkligt trots att jag fått en synlig mage och känner sparkar 😂 Drar mig dock för att berätta för folk och installerade igår första gravidappen hehe.

• Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-09-28 10:37:35 följande:
    Tack ❤️❤️ Ja, jag kan inte fatta det själv när vi försökt så länge! 
    Jo, som jag har förstått så minskar misfallsrisken markant när man sett ett hjärta slå. Men läkaren på min klinik la inte fram det så. Hon sa mer att "änsålänge ser det bra ut". Men hon kanske inte ville ge för mycket förhoppningar. 

Ja man blir ju orolig automatiskt då. Har liksom lite tappat hoppet att det ska gå hela vägen. Jo det är sant att det är väldigt liten risk att det händer igen. 
    Vad bra att det gick smidigt med NIPTen! Jag antar att vi borde få den gratis med, men jag vet ju inte säkert 😅 Ska till barnmorskemottagningen på tisdag (vågade inte skriva in mig förrän jag visste att hjärtat slog), så får väl höra då. 

Det värsta för mig nu är inte oron egentligen. Tror jag mer bara stängt av istället. Känner mig inte särskilt glad för graviditeten, men det är antagligen för att jag inte vågar. Känner mig mest nedstämd faktiskt. 

Vad härligt att ni kommit så långt i graviditeten nu och att RUL är gjort! Antar att RUL såg bra ut då? ❤️❤️ Kan tänka mig att det känns overkligt även fast det är tydliga bevis 😘
    Förstår om ni drar er för att berätta i.o.m allt ni varit med om innan. Men nu har ni ju både gjort KUB och RUL❤️ Har ni berättat för familj?

Hann aldrig göra hysteroskopi. Hade en tid nu i oktober som jag avbokade såfort vi gjort ultraljudet och såg hjärtat slår 🙂

Åh jag förstår precis, vi blev ju gravida naturligt en gång på fyra år. Tänker typ att det inte är möjligt men hade varit en dröm om det skulle hända igen. Nej så är det nog att de inte vill ge falska förhoppningar, men missfallsrisken minskar mycket när man sett hjärtat så det är ju toppen ❤️

Var samma här, kände mig inte så glad, inte ens efter KUB och NIPT. Kände lättnad men ingen glädje direkt. Tänkte att jag kanske går igenom första trimetern med trötthet och illamående helt i onödan igen. Var inte förrän jag passerat vecka 17 (när vi avbröt sist) som jag kände glädje och nu känner jag mig ofta som världens lyckligaste haha. Mitt tips skulle vara att försöka njuta av det så gott det går och bara tänka att det ska gå bra nu. Tiden kommer gå fort. Har börjat berätta för kollegor denna vecka, familjen har vetat sedan plusset, svårt att hålla det hemligt när alla vet att vi gör IVF. Hade varit kul att överraska med det beskedet men men. 

Ah skönt att ni klarade er utan det, fantastiskt när allt klaffar ❤️ Hur mår du nu?

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort