• Anonym

bli sövd

När man blir nedsövd, HUR känns det?
    HUR fungerar det egentligen? Får man lugnande innan (tablett? spruta?)
    Kan man ta en lugnande tablett själv först hemma om man vill?

Och en töntig fråga men jag känner mig "lite" orolig:
    Är det någon som varit med om att du/någon du känner blivit sövd men ändå kännt operationen?
    Alltså man har kanske hört och kännt allt men inte kunnat meddela att man int eär ordentligt sövd?

• Svar på tråden bli sövd
  • Anonym

tack för era svar, det låter ju inte alls farligt....

• Anonym

Hur känns det när man vaknar då?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-17 22:33:25 följande:
    Hur känns det när man vaknar då?
    Jag var seg och mådde hur illa som helst. Men i övrigt var det trevligt, först lite lullig och sedan var det bara svart. När jag vaknade hade jag inget som helst minne av vad att jag ens existerat under tiden efter att jag såg masken.
  • Anonym
    Illusion skrev 2010-09-17 22:29:13 följande:
    det är en riktigt trevlig upplevelse (om än kort) att bli sövd. jag har blivit det minst fem gånger och gillar känslan av vad det nu än är de injicerar innan narkosmedlet, men även känna hur man slocknar av narkoset. sista gången hade jag dock panikångest och kände mig som helt förlamad i kroppen av medlet innan narkosen, så det var otäckt. men men, jag lever ju uppenbarligen!
    jag äter mediciner mot panikångest dessutom så det är det jag oroar mig mest för , att få panik, faktsikt...
  • Anonym
    kitiara skrev 2010-09-17 22:51:04 följande:
    Vill inte skrämmas, men det är bra att känna till att man reagerar olika på narkosen.
    det är bra du är ärlig!
  • Anonym

Jag är ett kontrillfreak och gillade inte alls att bli sövd. Jag hade ju inte kontroll över mig själv. Jag fick ligga på en brits och så bad de mig räkna bakåt från 10. Under tiden förde de ner en mask mot mitt ansikte. Jag hann till 7 eller 6 tror jag, sen sov jag. Kändes som 1 minut senare när jag vaknade på uppvaket men det var en timme. Vaknade, såg klockan och somnade sen igen. Ogillade att inte kunna hålla mig vaken. Efter någon halvtimme - timme till kändes det bättre. Kände mig groggy resten av dagen.

Skriver detta för jag önskar att jag fått höra något annat än att det är såå skönt innan. Alla upplever det säkert olika.

• Anonym

dom sade att nu somnar du snart och så såg jag att dom sprutade in nåt i armen sedan vet jag inget förrän 5 timmar senare då jag vaknade och var trött och ville bara blunda och sova vidare
    mådde lite illa när dom drog mig i sängen till avd sedan kännde jag mig yr och vinglig när jag skulle stiga upp 5 timmar senare
    men tror även jag kännde mig klen då jag inte fått varken äta el dricka på över 1 dygn.

men jag kännde aldrig att jag höll på somna varken obehag el behag förutom att dom absolut skulle ha en mask över näsan på mig som jag fick panik av då den sögs ihop när jag drog in andan och var svårt att andas ut i
    dom sa att det bara var frisk luft

• Anonym

tack för alla svar
    verkar inte SÅ hemskt som jag föreställt mig trots allt.

Ingen som verkar ja KÄNNT när de börjar skära i kroppen i alla fall...

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-18 15:55:28 följande:
    tack för alla svar
    verkar inte SÅ hemskt som jag föreställt mig trots allt.

Ingen som verkar ja KÄNNT när de börjar skära i kroppen i alla fall...
    Det är extremt ovanligt! Inte ska du oroa dig för det. Om du är väldigt rädd kanske du kan få prata med en kurator eller liknande på sjukhuset? Om du säger att du är rädd kanske de tar lite extra väl hand om dig. Jag kommer aldrig glömma en äldre kvinna, vet inte om hon var uska eller ssk, som höll mig i handen och pratade med mig strax innan jag sövdes och medan jag somnade. Guld värt var det!
  • Anonym

...men då existerar det i alla fall, att man kan vara vaken och känna då man blir opererad....!

• Anonym

till mig sa dom att dom sitter och tittar på mig och mina värden hela tiden så skulle jag ha ont så skulle dom märka det på tex mitt bltr, hjärtslagen el minen.
    Men jag förstår inte hur alla kan säga att dom kännde sig groggy, varm skönt innan dom somna jag kännde inget å sen bara vakna jag.
    jag hade visst varit vild och slitit ut mina slangar men det är inget jag vet nåt om och jag vet inte när under sövningen det hände men jag antar att man ligger stilla under själva ingreppet och att man blir rörlig först när dom minskar el slutar ge sövningsmedlet?

• Anonym
    Ninja05 skrev 2010-09-19 09:03:37 följande:
    Vad är det för operation Ts`?
    vill helst inte svara på det. 
  • Anonym

Jag tyckte mest bara att det var spännande! Narkosläkarn sa att jag inte skulle hinna räkna till 20 så jag började räkna när de injicerade medlet och jag kom till typ 4.

Narkosfrossan när man vaknar upp är lite trist, men den går ju över ganska snabbt. Och då brukar man vara så lättad över att operationen är överstökad, så det är värt det.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-18 23:06:06 följande:
    till mig sa dom att dom sitter och tittar på mig och mina värden hela tiden så skulle jag ha ont så skulle dom märka det på tex mitt bltr, hjärtslagen el minen.
    Men jag förstår inte hur alla kan säga att dom kännde sig groggy, varm skönt innan dom somna jag kännde inget å sen bara vakna jag.
    jag hade visst varit vild och slitit ut mina slangar men det är inget jag vet nåt om och jag vet inte när under sövningen det hände men jag antar att man ligger stilla under själva ingreppet och att man blir rörlig först när dom minskar el slutar ge sövningsmedlet?
    Vissa är oroliga när man vaknar, men det brukar patienten aldrig komma ihåg. Alla reagerar olika på anestesimedel.
    Anonym skrev 2010-09-18 22:27:23 följande:
    ...men då existerar det i alla fall, att man kan vara vaken och känna då man blir opererad....!
    Det du beskriver kallas awareness, och det kan endast inträffa om man använder muskelrelaxerande medel, då kroppens muskler måste vara slappa för att kirurgen ska operera. Om narkosdosen är för låg i förhållande till stimulit, finns risk att patienten reagerar på kirurgin. Utan relaxerande ser narkossköterskan detta genom att patienten rör på sig eller hostar (det är inget patienten minns!), och hon ger då mer sövningsmedel. Om man är relaxerad kan inte patienten röra på sig, så i teorin kan då patienten vara vaken. Dock så stiger blodtrycket och pulsen, så det märker sköterskan ändå.

Du kan vara trygg.

/Narkossk.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-08 14:46:56 följande:
    Vissa är oroliga när man vaknar, men det brukar patienten aldrig komma ihåg. Alla reagerar olika på anestesimedel.
    Anonym skrev 2010-09-18 22:27:23 följande:
    Det du beskriver kallas awareness, och det kan endast inträffa om man använder muskelrelaxerande medel, då kroppens muskler måste vara slappa för att kirurgen ska operera. Om narkosdosen är för låg i förhållande till stimulit, finns risk att patienten reagerar på kirurgin. Utan relaxerande ser narkossköterskan detta genom att patienten rör på sig eller hostar (det är inget patienten minns!), och hon ger då mer sövningsmedel. Om man är relaxerad kan inte patienten röra på sig, så i teorin kan då patienten vara vaken. Dock så stiger blodtrycket och pulsen, så det märker sköterskan ändå.

Du kan vara trygg.

/Narkossk.
    tack för det svaret! nu känner jag mig faktiskt tryggare. de tär en mardröm att man ska ligga och känna när man blir opererad. skönt att det bara KAN inträffa i detta ovan beskrivna fall.
  • Anonym

nu har man ju sett på nyheterna om en kvinna som gjorde en bröstoperation och ligger som en "grönsak" på sjukhuset. det var väl flera omständigheter som gjorde att det blev så. men kan man vara "allergisk" mot narkos? så att man får problem med andningen efteråt? märker man inte själv då det?
    jag menar om man vaknar efter en operation så tror man väl att allt är lugnt?
    kan man bara dö då?
    hur stor är risken?

• Anonym
    JA77 skrev 2010-11-21 20:42:04 följande:
    Den patienten vaknade, men hon hade ingen övervakning efteråt - narkosmedel och starka smärtlindrande medel gör att andningen försämras(hos alla, det är ingen allergi!), och om man inte andningsövervakas efteråt kan man missa att patienten inte andas fullständigt - det leder till syrebrist och hjärtstopp (så som kvinnan fick), därefter en hjärnskada. Övervakas man efter narkos så är det ingen fara. Denna kvinna hade ingen övervakning av intenbsivvårdskunnig personal, vilket finns i modern sjukvård. Om man inte andas efter en operation märker man det inte - man är inte tillräckligt vaken för att andas.

Nej, man kan inte vara allergisk mot narkos, men man kan ha en genetisk sjukdom (malign hypertermi) som gör att man är "allergisk" mot narkosgaser. Man kan ändå sövas, men man sövs på annat sätt.
    okej tackar för ditt svar!
    När du säger "övervakning" menar du att en sjukvårdspersonal ska vara närvarande hela tiden timmarna efter op? eller via en maskin?
    Men hur vet man att man inte har malign hypertermi då? märker man det först då man får narkosen eller testar de det innan?
  • Anonym
    Floff skrev 2010-10-10 23:14:38 följande:
    När jag vaknade efter en omfattande käkoperation (6-7 timmar lång) så mådde jag fruktansvärt illa, var törstig så jag höll på att illa och var väldigt groggy. Jag tyckte det var en obehaglig uppvaknande.. Men som jag har förstått det så kan man må mer dåligt efter långa nedsövningar - narkossköterskan får gärna verifiera detta.

Själva insomningen var inte så farlig, det läskigaste tyckte jag var att jag låg på operationsbordet och pratade med sköterskorna som höll mig i handen och försökte lugna mig, och sen kom någon med en mask och sa att "det var dags". Sen medan jag andades i masken sa de att jag skulle räkna ner från 10 eller vad det var men jag hann ju inte till mer än 8 innan jag hade slocknat - vilket jag inte märkte av alls.
    Tyvärr kan man må så illa även efter kortare nedsövning. Jag var sövd i ca 1 timme. Då jag lider av operationsskräck efter att ha brutit armen som liten får jag panik innan de ger mig lugnande. Tyvärr hjälpte inte det lugnande sist och jag vet inte om de använde lite felaktig dos när de höll mig sövd. Det var nämligen så att jag när jag vaknade mådde så illa och var så yr att jag inte kunde åka hem (var en operation på handleden). Trots att jag fick ligga kvar på sjukhuset så mådde jag fortfarande uruselt och var jätte yr 24 timmar efter. Inte förrän ca 48 timmar efter operationen var jag människa igen. Det är nog väldigt individuellt och det kan ju som jag skrev kanske bero på någon feldosering - skulle inte förvåna mig. Gången innan mådde jag inte alls så dåligt och kunde åka hem samma dag nämligen.
  • Anonym
    JA77 skrev 2010-11-21 22:12:59 följande:
    Sjukdomen är ärftlig, och om en person under narkos visar tecken på malign hypertermi, ser man alltid till att utreda hela släkten. Om någon av dina anhöriga haft den, hade du vetat om det. Man övervakas på en uppvakningsavdelning av sjuksköterskor, men man är uppkopplad på monitorer. Vid avvikande värden larmar apparaterna. En sjuksköterska på uppvaket har hand om cirka fyra patienter, så ingen sitter bredvid, men hon håller ett öga på apparaten och på dig.
    skönt att höra det.
    är tacksam för de bra svaren du ger!
Svar på tråden bli sövd