Anonym skrev 2010-09-18 23:06:06 följande:
till mig sa dom att dom sitter och tittar på mig och mina värden hela tiden så skulle jag ha ont så skulle dom märka det på tex mitt bltr, hjärtslagen el minen.
Men jag förstår inte hur alla kan säga att dom kännde sig groggy, varm skönt innan dom somna jag kännde inget å sen bara vakna jag.
jag hade visst varit vild och slitit ut mina slangar men det är inget jag vet nåt om och jag vet inte när under sövningen det hände men jag antar att man ligger stilla under själva ingreppet och att man blir rörlig först när dom minskar el slutar ge sövningsmedlet?
Vissa är oroliga när man vaknar, men det brukar patienten aldrig komma ihåg. Alla reagerar olika på anestesimedel.
Anonym skrev 2010-09-18 22:27:23 följande:
...men då existerar det i alla fall, att man kan vara vaken och känna då man blir opererad....!

Det du beskriver kallas awareness, och det kan
endast inträffa om man använder muskelrelaxerande medel, då kroppens muskler måste vara slappa för att kirurgen ska operera. Om narkosdosen är för låg i förhållande till stimulit, finns risk att patienten reagerar på kirurgin. Utan relaxerande ser narkossköterskan detta genom att patienten rör på sig eller hostar (det är inget patienten minns!), och hon ger då mer sövningsmedel. Om man är relaxerad kan inte patienten röra på sig, så i teorin kan då patienten vara vaken. Dock så stiger blodtrycket och pulsen, så det märker sköterskan ändå.
Du kan vara trygg.
/Narkossk.