• Illusion

bli sövd

det är en riktigt trevlig upplevelse (om än kort) att bli sövd. jag har blivit det minst fem gånger och gillar känslan av vad det nu än är de injicerar innan narkosmedlet, men även känna hur man slocknar av narkoset. sista gången hade jag dock panikångest och kände mig som helt förlamad i kroppen av medlet innan narkosen, så det var otäckt. men men, jag lever ju uppenbarligen!

• Illusion
    Anonym skrev 2010-09-18 14:07:18 följande:
    jag äter mediciner mot panikångest dessutom så det är det jag oroar mig mest för , att få panik, faktsikt...
    samma här, men det går grymt snabbt från det att man får den där första injektionen tills man får den andra och somnar in. så det är verkligen ingen fara. men jag ljuger om jag säger att det var en trevlig upplevelse att få panik när man inte kunde röra sig.  
  • Illusion
    CeciliaSt skrev 2010-09-18 16:10:38 följande:
    Hej!
    Är både narkossköterska o patient. Blev sövd i förra veckan senast
    Det absolut vanligaste är att man får läkemedel intravenöst. Oerhört sällsynt att söva ner med gas. Däremot får man andas syrgas på en mask innan man somnar för att fylla upp lungor med syrgas som en säkerhetsåtgärd. Men man somnar ju som sagt inte av syrgas utan läkemedlen ges iv.
    När man sedan sover kan man välja att fortsätta använda iv läkemedel eller gå över till gas. Detta beror på vilket ingrepp det är, vad sjukhusets rutiner säger o vad personalen anser vara bäst i det enskilda fallet.
    Kan vara bra att veta

Jag tycker det är skönt att bli sövd, man blir varm i kroppen och påverkade i huvudet. Som att bli onykter fast snabbare. Sen poff är man borta o tiden som förflyter är bara bort. Vakna var också "härligt". Trött o mojsig, skönt att kolla upp o sen bara sjunka ner igen o få fortsätta sova

Lycka till med din operation o sövningen
    Om du läst mina inlägg i den här tråden kanske du sett att det är nåt jag reagerar på innan narkosmedlet, det som senaste sövningen fick mig att känna att jag inte kunde röra kroppen. Vad är det för nåt?
  • Illusion
    CeciliaSt skrev 2010-09-18 22:06:03 följande:
    Nej, inte så här rakt av. Har du frågat vilka läkemedel du fick vid din sövning?
    Har det hänt vid alla tillfällen? Eller endast senaste?
    Nej jag har inte frågat faktiskt. Det jag vet är att det inte är lugnande, åtminstone inte sista gången. De tidigare kan det ha varit det för då upplevde jag det inte obehagligt. Jag vet alltså inte alls vad de injicerat innan narkosmedlet. Inte en aning. Kanske kan det varit samma vid alla tillfällen, men att jag bara vid senaste gången inte mådde psykiskt bra och därför upplevde panik av att inte kunna röra på mig.
Svar på tråden bli sövd