• JA77

bli sövd

Anonym skrev 2010-10-09 22:03:29 följande:
    tack för det svaret! nu känner jag mig faktiskt tryggare. de tär en mardröm att man ska ligga och känna när man blir opererad. skönt att det bara KAN inträffa i detta ovan beskrivna fall.
    Bra, fråga gärna mer om du vill.
  • JA77
    Floff skrev 2010-10-10 23:14:38 följande:
    När jag vaknade efter en omfattande käkoperation (6-7 timmar lång) så mådde jag fruktansvärt illa, var törstig så jag höll på att illa och var väldigt groggy. Jag tyckte det var en obehaglig uppvaknande.. Men som jag har förstått det så kan man må mer dåligt efter långa nedsövningar - narkossköterskan får gärna verifiera detta.

Själva insomningen var inte så farlig, det läskigaste tyckte jag var att jag låg på operationsbordet och pratade med sköterskorna som höll mig i handen och försökte lugna mig, och sen kom någon med en mask och sa att "det var dags". Sen medan jag andades i masken sa de att jag skulle räkna ner från 10 eller vad det var men jag hann ju inte till mer än 8 innan jag hade slocknat - vilket jag inte märkte av alls.
    Man kan må lika dåligt efter att ha varit sövd i tio minuter också! Det man mår illa av är opioiderna, morfinpreparaten som alltid ges. Efter långa sövningar är man seg eftersom alla läkemedel successivt ska ut ur kroppen. Under långa sövningar ansamlas läkemedel, varför det tar längre tid att lämna kroppen.
  • JA77
    Anonym skrev 2010-11-21 20:23:40 följande:
    nu har man ju sett på nyheterna om en kvinna som gjorde en bröstoperation och ligger som en "grönsak" på sjukhuset. det var väl flera omständigheter som gjorde att det blev så. men kan man vara "allergisk" mot narkos? så att man får problem med andningen efteråt? märker man inte själv då det?
    jag menar om man vaknar efter en operation så tror man väl att allt är lugnt?
    kan man bara dö då?
    hur stor är risken?
    Den patienten vaknade, men hon hade ingen övervakning efteråt - narkosmedel och starka smärtlindrande medel gör att andningen försämras(hos alla, det är ingen allergi!), och om man inte andningsövervakas efteråt kan man missa att patienten inte andas fullständigt - det leder till syrebrist och hjärtstopp (så som kvinnan fick), därefter en hjärnskada. Övervakas man efter narkos så är det ingen fara. Denna kvinna hade ingen övervakning av intenbsivvårdskunnig personal, vilket finns i modern sjukvård. Om man inte andas efter en operation märker man det inte - man är inte tillräckligt vaken för att andas.

Nej, man kan inte vara allergisk mot narkos, men man kan ha en genetisk sjukdom (malign hypertermi) som gör att man är "allergisk" mot narkosgaser. Man kan ändå sövas, men man sövs på annat sätt.
  • JA77
    Anonym skrev 2010-11-21 21:04:16 följande:
    okej tackar för ditt svar!
    När du säger "övervakning" menar du att en sjukvårdspersonal ska vara närvarande hela tiden timmarna efter op? eller via en maskin?
    Men hur vet man att man inte har malign hypertermi då? märker man det först då man får narkosen eller testar de det innan?
    Sjukdomen är ärftlig, och om en person under narkos visar tecken på malign hypertermi, ser man alltid till att utreda hela släkten. Om någon av dina anhöriga haft den, hade du vetat om det. Man övervakas på en uppvakningsavdelning av sjuksköterskor, men man är uppkopplad på monitorer. Vid avvikande värden larmar apparaterna. En sjuksköterska på uppvaket har hand om cirka fyra patienter, så ingen sitter bredvid, men hon håller ett öga på apparaten och på dig.
  • JA77
    Stayalive skrev 2013-07-04 22:43:38 följande:

Gammal tråd men måste ändå ge lite input. Man kan vara allergisk mot narkos, eller kanske snarare överkänslig. Jag får exempelvis fruktansvärda kramper efter en narkos, det kommer ungefär ett dygn efter. Varit sövd 2 gånger och första gången fattade ingen vad som hände och det blev ambulansfärd till ett större sjukhus där en erfaren läkare direkt konstaterade att jag var "allergisk" mot narkos. Andra gången hände samma sak men eftersom de var beredda på det så fick jag medicin mot det snabbt. Jag ska bara sövas om det är absolut nödvändigt.

Vadå för allergi? Det finns ju liksom inget "motgift" mot narkos.
Svar på tråden bli sövd