• Bevabus

bli sövd

Jag opererade käken för ett år sedan och fick sövas ner två gånger för det var en till sak som behövde rättas till några veckor efter

Det var en lite rolig upplevelse att bli nersövd. Operationsbordet var det första väldigt bekvämt!! Dock väldigt smalt, men det är ju för att dem ska kunna stå nära en. Min pappa var med i rummet tills jag sov båda gångerna och gick sen ut. Den tråkiga delen var att få nålen i handen, där dem sprutar ut sömnmedlet. Dem sa inget om jag fick något lugnande, tror inte det. Var ändå inte så nervös. Första gången gick det bra med nålen i handen, det spänner väldigt mycket men är lugnt. Andra gången var dem tvungna att sätta om den för den hamnade lite fel, det gjorde ont men var ju över på någon sekund. Jag hann ju bara reagera med att säga "Aj".
    Sen kom en sjuksyster och höll masken över näsan och munnen. Det går trögt att andas, för det där ämnet tvingar ju ens andning att gå långsammare för när man sover så blir det ju automatiskt att man andas långsammare och då blir andetagen djupare. Men man får ju in syre såklart. Första gången minns jag bara att jag såg lampan ovanför mig och vaknade sen och var nerbäddad jättemysigt bland en massa filtar, jag dansade till o med lite i sängen efteråt....pappa påstår att jag var hög, but I beg to differ jag var fullkomligt medveten om mina handlingar!!!
    Andra gången var det ett jättelitet ingrepp dem skulle göra och jag vaknade upp under bara en enda filt och frös som satan. Men det är ju bara att be någon om en extra filt då. Det är hur personalen är som är allra viktigast. Sjuksyrrorna var helt underbara när jag skulle sövas ner. Masserade mina ben, fick mig att slappna av Lycka till med din operation! Det är ett lite roligt äventyr

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus

Btw, jag var också skiträdd innan för man hör om så många personer som är vakna i medvetandet under sövningen. Men tänker man på hur många lyckade operationer det genomförs varje dag så inser man ju hur sällan det händer Som att flyga flygplan helt enkelt!

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus

Andra gången jag sövdes så utmanade jag till och med mig själv och försökte hålla mig vaken. Försök det du också haha

• Bevabus
    Anonym skrev 2010-11-21 21:04:16 följande:
    okej tackar för ditt svar!
    När du säger "övervakning" menar du att en sjukvårdspersonal ska vara närvarande hela tiden timmarna efter op? eller via en maskin?
    Men hur vet man att man inte har malign hypertermi då? märker man det först då man får narkosen eller testar de det innan?
    Kan säga att jag hade en sköterska i rummet när jag vaknade så dem ser till att någon alltid är där. Såvida dem inte har fullt upp d.v.s.
Svar på tråden bli sövd