• TuvaLi1

För högt TSH - behöver info!

Hej!

Mitt TSH låg på 3,9 för två veckor sedan. Då sa de att de var inom referensramarna, men sedan ringde de upp igen och nog ville att jag skulle ta om provet, då det fått lite andra direktiv. Särskilt om man vill bli gravid. Då ska man helst ligga på under 2,5? Varför? Är det svårare att bli gravid? Kan det skada barnet om man blir gravid?
    Jag ska i alla fall ta om provet nu och undrar om det är känsligt? Kan jag få lägre värden denna gången?
    "Får" man bli gravid under tiden man har högt TSH? Om jag får Levaxin, kan jag samtidigt få Pergotime?
    Men är inte TSH beroende av några andra hormoner också? Typ T4 T3? ingen aning om vad det är....Fick inga värden på det.
    Behöver info!!! Ni som haft högt TSH hur hardet gått för er?

• Svar på tråden För högt TSH - behöver info!
  • TuvaLi1

Men jag har absolut inga symtom! Jag mår bra och känner mig precis som vanligt!

Kan TSH ändras vid omprov trots att jag inte äter medicin? "Förbjuder" gyn att försöka bli gravid om man har högt TSH?
    Så man får alltså pergo samtidigt som man behandlas för TSH?

• TuvaLi1
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 14:48:30 följande:
    Nej dom förbjuder inte. Men barnet riskerar att ta skada eller dö!
    alla kvinnor får inte symtom på sjukdommen!
    Men jag ligger ju inom referensvärdena 0,4-4,0! Hur många kollar sin sköldkörtel innan de blir gravida? Inte många om de inta har problem kan jag tänka.... Då borde det ju upplysas att alla som planerar graviditet ska
    kolla sina värden!?
    Ingen som vet om TSH kan svänga och att jag kan få ett bättre värde vid omprov?
  • TuvaLi1
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 14:58:02 följande:
    Det har kommit ett förslag att man ska kolla alla i vecka 8 eller 9!
    Hursom helst så är referensvärdena ändrade.
    Det ska ligga mellan 0.2 och 3.5 OM MAN INTE SKA SKAFFA BARN!
    Annars är det denna referensmall som gäller 0.2 och 1.5 om man har diganosen ställd annars 0.2 och 2.5

MEN DU HADE 3.9, vilket gör att du som icke gravid har hypothyreos.
    Då ska du följa den mallen som alla med lågämnesomsättning ska följa (0.2 till 1.5)
    Jag har INTE fått den diagnosen ännu! Och den ska nog inte nån annan än en läkare ställa. Beror det inte på lite hur de andra hormonerna är?

Ingen som vet om TSH kan svänga och att jag kan få ett bättre värde vid omprov?
  • TuvaLi1

Du VILL verkligen ställa diagnosen på mig! Men jag tackar för info och kommer inte att försöka bli gravid innan jag är nere på 0,2. Då får jag nog snabba på, så jag inte hinner bli 45! Och då finns det ju andra risker som kanske är värre än för högt TSH!??

• TuvaLi1

Har jag nånsin skrivit att det är ditt fel om jag är sent ute!?

Hur fort brukar Levaxin ge effekt? Om man nu ligger på 3,9

• TuvaLi1
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 15:20:00 följande:
    Säg att du ska äta 25 mikrogram, det är den lägsta dosen och den ges alltid först då man måste trappa sig sakta upp.

Det kan ta veckor, månader och ibland år. MEN du har inga symtom alls? Inget håravfall, lite extra trött eller rubbad mens eller då? Inget alls? Men eftersom du ligger så lågt, för ändå en hypothyroes så borde det väl räcka med den misnta dosen och då slipper du ju höja flera grr och vänta på det. Men kroppen är individuell osv!

Jag tycker det är sunt att vänta med barn, jag fick barn som ung mamma men det var inte planerat. Med facit i hand så ändrar jag inte en millimeter med mitt liv. Men mina planer var att avvakta tills jag hade vissa saker imitt liv som jag tyckte vore bra att ha innan jag blev mamma. Men livet är som det är!
    Nope, inga symtom... Har precis slutat med p-piller, eller 3 mån sen. Kan det ha inverkan på värdet? Hoppas då på att det bara tar nån vecka så att värdena normaliseras, om jag nu öht får medicin mot det eftersom sköterska sa att jag hade normala värden, dock så var hon inte uppdaterad då?
    Jag säger inte att det är varken sunt att vänta eller skaffa barn tidigt. Jag är 29 och det känns helt lagom att få barn inom ett par år! Hoppas bara det blir så...:)
  • TuvaLi1
    Vilvarin skrev 2010-09-18 15:33:44 följande:
    Jag hade inga som helst symtom på hypotyreos heller. Möjligen att det kan ligga bakom min pms, men det är omöjligt att säga.

Jag fick börja med 50 mikrogram direkt värdet upptäcktes (3,5), efter 4 veckor tog jag nytt prov och hade 3,4 så vi höjde till 75 mikrogram, har följt proverna var 5:e vecka och dom har sedan sjunkit sakta 1,8 1,9 och nu 1,4 på 75 mikrogram.
    Värdena kan skilja lite vid olika provtagningar (men inte så att jag tror du kommer hamna under 2,0 vid nästa tyvärr), och man kan få falskt höga värden om man har en infektion i kroppen bl.a. Det är därför dom vill ta nya prover på dig, och det är även därför du ska se till att dom kollar TPO-antikroppar som kan berätta att det verkligen är hypotyreos.

Du behöver absolut inte vänta tills du hamnar på 0,2 innan du försöker bli gravid. Det är inte ens säkert att en läkare kommer vilja att du ligger så lågt. Under 2,0 räcker och med rätt dos Levaxin är du där på ett par veckor!

Dom referensvärden som är satta gäller bara ickegravida och kvinnor som inte försöker bli gravida. Annars är det dom lägre siffrorna som gäller.

Jag tycker absolut att alla gravida borde screenas och kolla TSH på rutin med alla andra prover man lämnar på rutin när man är gravid, och jag hoppas vi är på väg dit!
    Tror du också att p-piller kan vara så att jag hade ett högt värde? Slutade för 3 mån sen....
    Sköterskan sa att jag kan försöka bli gravid under tiden jag bebhandlas... Bara det att det kan vara svårare pga högt TSH
  • TuvaLi1
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 15:49:41 följande:
    Men om det var 3 mån sen avslutat ppiller kur eller hur man säger, då har du föromdlingen lägra värden av TSH nu än när du åt ppiller!
    Jo, men det kan vara en effekt av p-piller....? Isåfall borde ju mitt TSH sjunka av sig självt ju längre tid utan p-piller?
  • TuvaLi1
    Vilvarin skrev 2010-09-18 15:59:43 följande:
    Har aldrig hört att p-piller skulle påverka TSH..
    Om jag får använda mig själv som exempel igen så hade jag inte svårt alls att bli gravid, men fick missfall. Hade jag vetat att jag hade för höga TSH-värden hade jag absolut väntat med att försöka på nytt. Den oro man tvingas gå med när man är gravid och inte har perfekta värden är inte rolig! "Ska det här också sluta i missfall?" "Kommer barnet att växa normalt?" "Kommer barnet bli handikappat?" För mig är det absolut inte värt att försöka innan man har koll på värdena med den oron.. Det finns nog att oroa sig för som gravid ändå! :)
    Men jag vet hur svårt det är att ta till sig när man inget hellre vill..
    Hur upptäckte du att du hade högt TSh och vilket värde hade du? Försökte du bli gravid?
    Hur lång tid tog det att få ett normalt värde efter att du börjat med Levaxin?
    Tycker bara det är så konstigt att det inte uppmärksammas att dessa värden bör kollas innan man planerar graviditet! Om det nu är så viktigt.
Svar på tråden För högt TSH - behöver info!