• Vilvarin

För högt TSH - behöver info!

Vill man bli gravid ska man ligga under 2,0 (gärna ner mot 1,0) samma sak när man är gravid. Ett högt värde ger risk för missfall, tillväxthämning och CNS-störningar hos barnet (förståndshandikapp bl.a.). Det är inte rekommenderat att försöka bli gravid när man inte har bra värden. Och visst vill man väl helst få ett friskt barn så att det är värt att vänta medan man hittar sin Levaxindos..?
    Vem vet, får du ordning på dit TSH kanske du inte ens behöver pergotime.

TSH står för TyreoideaStimulerandeHormon, och är det hormon som styr hur mycket T3 och T4 som bildas. Dom är på det sättet "beroende" av varandra men det är TSH-värdet man följer i första hand.

Om du ska ta om provet kan du be att dom tar TPO antikroppar samtidigt.

Jag äter själv Levaxin pga att man hittade TSH på 3,5 när jag var i v 12. Har två missfall bakom mig som möjligt kan vara pga att jag hade för höga värden.. Jag har fått lämna prover var 5:e vecka och justerat upp dosen så att jag först nu i v 34 ligger på 1,4 som jag själv känner mig nöjd med.

Lycka till!

• Vilvarin
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 15:16:25 följande:
    Har jag nånsin skrivit att det är ditt fel om jag är sent ute!?

Hur fort brukar Levaxin ge effekt? Om man nu ligger på 3,9
    Jag hade inga som helst symtom på hypotyreos heller. Möjligen att det kan ligga bakom min pms, men det är omöjligt att säga.

Jag fick börja med 50 mikrogram direkt värdet upptäcktes (3,5), efter 4 veckor tog jag nytt prov och hade 3,4 så vi höjde till 75 mikrogram, har följt proverna var 5:e vecka och dom har sedan sjunkit sakta 1,8 1,9 och nu 1,4 på 75 mikrogram.
    Värdena kan skilja lite vid olika provtagningar (men inte så att jag tror du kommer hamna under 2,0 vid nästa tyvärr), och man kan få falskt höga värden om man har en infektion i kroppen bl.a. Det är därför dom vill ta nya prover på dig, och det är även därför du ska se till att dom kollar TPO-antikroppar som kan berätta att det verkligen är hypotyreos.

Du behöver absolut inte vänta tills du hamnar på 0,2 innan du försöker bli gravid. Det är inte ens säkert att en läkare kommer vilja att du ligger så lågt. Under 2,0 räcker och med rätt dos Levaxin är du där på ett par veckor!

Dom referensvärden som är satta gäller bara ickegravida och kvinnor som inte försöker bli gravida. Annars är det dom lägre siffrorna som gäller.

Jag tycker absolut att alla gravida borde screenas och kolla TSH på rutin med alla andra prover man lämnar på rutin när man är gravid, och jag hoppas vi är på väg dit!
  • Vilvarin
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 14:43:18 följande:
    Du verkar kunnig:
    Min son går igenom en autsim utredning nu för hans sena utveckling samt "beteende". Jag låg mellan 18 och 32 i TSH under hela min grav. Han har även varit väldigt sjuk, slutat andas och haft massiva feberkramper som varar i 20 minuter. Han slutade göra trombocyter och riskerade att dö vid minsta fall en period osv. Kan detta ge sådana symtom hos barnet?
    Oj, jag törs inte svara på det alls.. Jag är sjuksköterska så jag kan det vi lärde oss i skolan och en del extra jag tagit reda på nu iom mina egna värden och graviditet bara. Vad tror läkarna om det?
  • Vilvarin
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 15:35:51 följande:
    det ligger inne ett förslag om att alla ska kollas tidigt i sin grav.
    Hade jag blivit informerad om detta så hade jag sagt till min BM att jag har en hypo. Jag fick aldrig info eller några omprov.

Jag fick en diagnos och medicin. Aldrig fick jag höja dosen eller nått.
    Min BM kollade mig inte och jag bad henne inte för jag trodde allt var okej!

Min son, jaaaa läs däruppe! jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!
    Vad synd att dom inte följde dina värden när dom låg såå tokigt till! Det SKA dom göra, inget snack om det. Hade du hypotyreos innan du blev gravid?
  • Vilvarin
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 15:48:35 följande:
    Tror du också att p-piller kan vara så att jag hade ett högt värde? Slutade för 3 mån sen....
    Sköterskan sa att jag kan försöka bli gravid under tiden jag bebhandlas... Bara det att det kan vara svårare pga högt TSH
    Har aldrig hört att p-piller skulle påverka TSH..
    Om jag får använda mig själv som exempel igen så hade jag inte svårt alls att bli gravid, men fick missfall. Hade jag vetat att jag hade för höga TSH-värden hade jag absolut väntat med att försöka på nytt. Den oro man tvingas gå med när man är gravid och inte har perfekta värden är inte rolig! "Ska det här också sluta i missfall?" "Kommer barnet att växa normalt?" "Kommer barnet bli handikappat?" För mig är det absolut inte värt att försöka innan man har koll på värdena med den oron.. Det finns nog att oroa sig för som gravid ändå! :)
    Men jag vet hur svårt det är att ta till sig när man inget hellre vill..
  • Vilvarin
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 16:08:07 följande:
    Hur upptäckte du att du hade högt TSh och vilket värde hade du? Försökte du bli gravid?
    Hur lång tid tog det att få ett normalt värde efter att du börjat med Levaxin?
    Tycker bara det är så konstigt att det inte uppmärksammas att dessa värden bör kollas innan man planerar graviditet! Om det nu är så viktigt.
    Jag var (är) gravid och fick hyperemesis gravidarum, och på gynakuten här tar dom som tur är TSH som ett rutinprov om man blir inlagd och det var så det upptäcktes på mig, helt av en slump. Då hade jag 3,5 och fick börja med Levaxin direkt. Det är därför jag trycker på det här med att inte chansa med dåliga värden och behöva gå med den oro som jag har gjort och fortfarande gör.
    Jag skrev mina värden och Levaxindos i inlägg nr 21.
  • Vilvarin
    turlid70 skrev 2010-09-20 10:59:50 följande:
    Bra info, tror att precis så det är. En sak till bara, Levaxin är mycket känslig för många andra mediciner som kan sänka dess effekt. Kolla med läkare om du måste höja dosen om du behöver ta t.ex. järntabletter.
    Det är känsligt om man tar dom samtidigt. Samma sak med mjölkprodukter t.ex. Men det ska räcka att man väntar några timmar mellan och det borde läkaren informera om!
  • Vilvarin
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 22:26:52 följande:
    Hej nu kommer jag och stör igen.
    Jag hade 15 i TSH vid diagnos men helt normala T4.
    Jag hade blodbrist och var dunder sjuk!
    Jag hade låga salthalter samt en extremt lågt blodtryck och svag puls.
    Har mått apa sedan dess och mina TSH värden är svåra att få ner.
    Jag har hamlat på akuten flera grr för jag blir så sjuk att jag är "nära" döden. En vanlig bihåleinflammtion sprider sig och jag blir allvarligt sjuk snabbt. Desamma med min livmoder och alla dess infektioner osv!

Jag misstänker addiosns sjukdom pga av mitt höga TSH men normala T4 samt mitt blodtryck, hurförändringarna och mina låga salthalter. Plus att jag är verkligen jätte sjuk.

Du var sjuksköterska va ?

Är jag helt ute i skogen och jagar nu eller? Jag orkar inte söka mer vård längre och framför allt inte i onödan..
    Det låter som att du kanske har något mer än "bara" hypotyreos, men jag törs inte uttala mig om vad. Det är upp till en läkare att utreda.
  • Vilvarin
    Kilsbergen skrev 2010-09-20 22:08:46 följande:
    turlid70 skrev 2010-09-20 10:59:50 följande:
    Bra info, tror att precis så det är. En sak till bara, Levaxin är mycket känslig för många andra mediciner som kan sänka dess effekt. Kolla med läkare om du måste höja dosen om du behöver ta t.ex. järntabletter.
    Visst är det så! Också bra att tänka på att man inte kan ta antiacida som Novalucol mot halsbränna samtidigt som levaxinet. Det blir lite pyssel med alla tabletter så i min förr grav tog jag istället omeprazol mot halsbränna, levaxinet på morgonen och Niferexen på kvällen.
    Jo det blir ett väldans pussel när man ska få i sig mycket tabletter. Första 20 veckorna åt jag Niferex (som inte får tas med mat), Lergigan comp 3 ggr per dag (som ska tas ihop med mat - gärna yoghurt tyckte min mage), Levaxin (som bara kan kombineras med Lergigan comp - men inte yogurt) och Gaviscon (som ska tas efter maten och inte ihop med något annat).
    Gissa om det var ett pussel! :)
Svar på tråden För högt TSH - behöver info!