• CBC

Barn som kräks mycket (kaskader) - är det verkligen inget att oroa sig för?

Min dotter har kräkts (kaskadkräkningar) ända sedan hon föddes, men har alltid gått upp i vikt som hon ska och därför har jag (och bvc) intalat mig att det inte är ngt att oroa sig över. Nu är hon snart 4,5 månad gammal och jag tycker att det är jättejobbigt att se hur mycket obehag, ja faktiskt ont, hon verkat ha i magen innan kräket kommer upp. Hon kräks efter maten, mellan och före - dvs hela tiden och mycket. Jag började med Minifom för tre veckor sedan, men det verkar inte göra någon skillnad. Har någon av er barn som kräks mycket och ändå gått upp i vikt, och har ni hittat ngn orsak/lösning?? Kan det vara mjölkallergi..??

• Svar på tråden Barn som kräks mycket (kaskader) - är det verkligen inget att oroa sig för?
  • Dramaonline

Hejsan. Ammar ni eller ger ersättning?

Vår son har kaskadkräkts en natt. Då hade jag kaskadkräkt natten innan, och pappan gjorde det natten efter, så det verkar troligt att det var maginfluensa.

Det är också enda gången han fått ersättning. (Jag hade så lite mjölk) Kanske han inte tålde ersättningen, det kan hända utan att det är mjölkallergi, men man kan testa andra sorter...

Kan också vara för "lätt" att äta med flaska så att de får i sig för mycket.

Dessutom kan det hända att de inte tål mjölk ett tag, men att det växer bort (hände sonens syssling)

Annars småkräks han lite mest hela tiden när han ammat, men det bekymrar inte nån av oss.

• CBC

Hon har bara ätit av mig, dvs har helammat hela tiden och jag får alltid kommentarer av andra mammor "oj, vad hon kräks". Jag har ju inget att jämföra med men har fått höra av "kräkbarn" inte behöver vara ngt att oroa sig för, speciellt när hon går upp i vikt. Men jag tycker att det har blivit värre - eller snarare att hon är mer ledsen numera.. Måste kolla upp det men vill höra om ngn här har efarenhet av att det är såhär jobbigt men inte går att göra ngt åt..????

• Rettis

Min son hade kaskadkräkningar!! Uhhh...!
    Det var jättetråkigt! Kommer ihåg en gång när vi var på ett kafé och han kräktes! Vi gick och bytte body på honom och när vi kom tillbaka så gick det ca 5 min så kom det igen och vi bytte och när vi sen kom tillbaka så blev det likadant igen då höll jag på att börja grina för då hade vi inte fler byten med till honom!!

Han fick nya kläder ca 3-6 gånger per dag för att han kräktes hela tiden! Och jag fick byta kläder oxå!! Både han och jag var kräkbomber kändes det som, det stank jämt om oss!
    De sa på BVC att pojkar kan ha en sjukdom som handlade om att deras struplock inte var riktigt färdigutvecklade! Därför kunde det bli så här! Vet inte men tjejer borde väl oxå kunna få det här??!

Jag fick oxå en massa kommentarer och det var inte alls kul att höra sånt, man känner sig som ett ufo!!

När han var 6 månader så slutade jag amma och det var som att vända på en hand! Han slutade kräkas över en natt!
    Det finns hopp alltså!! Hoppas det går bra för dig och att det ordnar sig!!

Ska tillägga att min dotter var oxå sån, men inte alltid, det kom kanske 4-6 gånger under 7 månaders ammning!

• CBC

Åh gud vad skönt att höra! Det låter nämligen precis som Selma - jag byter på henne ständigt för att hon inte ska vara blöt och bli kall.. Just nu har jag tappat modet lite för det är skitjobbigt plus och verkar vara så jobbigt för henne - hon har dessutom varit mer missnöjd än vanligt de senaste dagarna (kanske beror på ngt annat).. Ska nog börja introducera mat nu.. :)

• Dramaonline

Då är det betydligt mindre risk att det är allergi som gör det. Det är inte många ungar som är allergiska mot sin mammas mjölk. Du kan ju alltid testa att utesluta saker ur din egen diet, såsom mjölkprodukter till exempel och se om det hjälper.

Jag har också hört att förmodligen är övre magmunnen inte helt färdigutvecklad hos vår son, men som sagt, han småkräks bara, det är inga kaskader.

Vår son kräks mindre av vanlig mat än bröstmjölk, kanske för att det tar längre tid att äta. (Men i gengäld är de spyorna mycket äckligare!)

Har du frågat dina föräldrar och svärföräldrar om du eller pappan var en "kräkbäbis"? De kanske har en förklaring.

Visst ska man titta på viktuppgången, men också på "allmäntillståndet", tycker du att ditt barn verkar må dåligt av det så ta det på allvar.

• glytt

När min son var liten pratade vi på öppna förskolan om att det var jobbigt att ha kräkbarn , men de andra hade små tvättlappar till sina, jag hade badlakarn med mig. Hur skulle man annars kunna torka upp på golvet? (skrattar). Några mammor tittade oroligt på mig och undrade om han verkligen inte hade magsjuka.
    Det vände kommer inte ihåg när men skönt var det! Även om man inte tror det så slutar det helt plötsligt en dag.
    Men är du orolig så får bvc ta det på alllvar tycker jag och undersöka mer grundligt.

• CBC

Ja jag måste ringa barnsköterskan i morgon - min systers son var allergisk mot bröstmjölk så det kan ju ligga i generna..

• saga1182

Min tös kräktes jätte mkt som bebis och det var för att hon var laktos intolerrant (ursäkta stavningen).

• CBC

saga1182: Kommer du ihåg om hon verkade ha ont i magen också - är det ett tecken på intolerans? Det kanske bebisar som kräks alltid har - men det känns mer oroande än om det "bara" vore kräk utan protester.

• Texasmom

CBC: jag tycker du ska kolla med en barnläkare. Jag har också en liten kräkare som gick upp i vikt jättebra trots att han kräktes och klöktes hela tiden. Det visade sig att han har reflux, alltså lite för mycket magsyra i kombination med ett inte riktigt färdigutvecklat struplock. Min läkare sa att det är jättevanligt att bebisar har detta och det kommer att växa bort, men om kräkningarna verkar vara jobbiga för barnet kan man ge medicin under tiden. Min son tar Prilosec nu och det funkar kanon! Vi har kanske ett par kräkningar per månad nu och det är oftast när han har varit lite väl sprallig för snabbt efter maten.

• CBC

Jag ska definitivt kolla upp hennes kräkningar med ngn läkare nu - tack för alla bra svar!

• Shila

min son har också kräkt mycket sedan han föddes men växte som det ska. vi har också varit hos doktor och de kunde inte hitta något fel förrutom att vissa barns magmyning utvecklas sent för att kunna hindra mat och magsyran att komma upp i matstrupen. han var så ända till 5 års men nu när han är 6 år är allt OK.

• Ankan3

Det du skriver låter precis som min 5 månaders dotter!! Jag har varit hos barnläkare i veckan och första steget var att börja med ersättningen Enfamil. Om det inte hjälper kommer man att göra ett test för att se hur mycket sura uppstötningar hon har, innan man får medicin mot det. Visst hon kräker lite mindre med Enfamil, men magonten och vattninga uppstötningar har inte påverkats. Ska tillbaka till läkaren om ca en vecka. Börja att prata med BVC, så gjorde jag.

• saga1182

CBC: Hon hade JÄTTE ont i magen!!! Magen var alldeles hård och hon hade som "kramp", låg ihop kurad och bara grät...
    Hennes bajs var alldeles grönt och det var typiskt laktos bajs sa läkaren.

• mirresmamma

Min skrutt var en kräkunge utan att läkarna kunde hitta något fel. Hon kräktes massor, alltså mer än 50 ggr per dag, när hon var liten. Kräkningarna avtog till viss del, men hon fortsatte att "småkräkas" när hon fick för mycket vätska åt gången ända tills hon var 14 månader...skönt när det äntligen slutade...

• Rölleka

TS! Så var det för oss oxå! Bägge barnen hade kaskadkräkningar. Gick upp i vikt som de skulle och mer än så. De fick i sig bröstmjölken för fort, svalde luft, och hade övre magmunnar som inte slöt tätt. Vid minsta felvridning så stöttes mjölken ut i en kaskad. Det jag gjorde var att amma oftare, så att de inte fick i sig så stor mängd åt gången, samt ammade i en mer upprät position så det inte kom ner så mkt luft. Sen fick jag vara försiktig med hur jag bar barnet en stund efter amningen.
    Det såg inte ut som barnet mådde illa utan en grimas av obehag precis innan de kräktes.

Men fråga du BVC eller varför inte en hjälpmamma på amningshjälpen?

• minez

jag hade vad mamma sa övre magmunnen öppen när jag var liten så jag kräktes massor men det växte bort , min minsta son va en riktig kräkare vi hade handdukar i alla rum men det blev bättre när han började med vanlig mat , lycka till

Svar på tråden Barn som kräks mycket (kaskader) - är det verkligen inget att oroa sig för?