Inlägg från: Dramaonline |Visa alla inlägg
  • Dramaonline

Barn som kräks mycket (kaskader) - är det verkligen inget att oroa sig för?

Hejsan. Ammar ni eller ger ersättning?

Vår son har kaskadkräkts en natt. Då hade jag kaskadkräkt natten innan, och pappan gjorde det natten efter, så det verkar troligt att det var maginfluensa.

Det är också enda gången han fått ersättning. (Jag hade så lite mjölk) Kanske han inte tålde ersättningen, det kan hända utan att det är mjölkallergi, men man kan testa andra sorter...

Kan också vara för "lätt" att äta med flaska så att de får i sig för mycket.

Dessutom kan det hända att de inte tål mjölk ett tag, men att det växer bort (hände sonens syssling)

Annars småkräks han lite mest hela tiden när han ammat, men det bekymrar inte nån av oss.

• Dramaonline

Då är det betydligt mindre risk att det är allergi som gör det. Det är inte många ungar som är allergiska mot sin mammas mjölk. Du kan ju alltid testa att utesluta saker ur din egen diet, såsom mjölkprodukter till exempel och se om det hjälper.

Jag har också hört att förmodligen är övre magmunnen inte helt färdigutvecklad hos vår son, men som sagt, han småkräks bara, det är inga kaskader.

Vår son kräks mindre av vanlig mat än bröstmjölk, kanske för att det tar längre tid att äta. (Men i gengäld är de spyorna mycket äckligare!)

Har du frågat dina föräldrar och svärföräldrar om du eller pappan var en "kräkbäbis"? De kanske har en förklaring.

Visst ska man titta på viktuppgången, men också på "allmäntillståndet", tycker du att ditt barn verkar må dåligt av det så ta det på allvar.

Svar på tråden Barn som kräks mycket (kaskader) - är det verkligen inget att oroa sig för?