Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Är det okej att skaffa barn om man anser sig vara för sjuk för att kunna jobba?

nej, är man så sjuk att man inte klarar nått jobb på arbetsmarknaden så klarar man heller inte av att ta hand om sitt barn. Man kan nämligen inte bara strunta i att ta hand om barnet om man är för dålig, det måste göras ändå. 

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dr Mupp
    t0va skrev 2010-09-19 11:43:04 följande:
    Och sen kan ju alla bli sjuka och bli lämnade, men så länge man tänker efter och planerar så tycker jag det är ok. 
    Det finns folk som inte kan jobba men klara av att ta hand om ett barn eftersom man förhoppnigsvis inte är själv med barnet medans med jobbet så ska man klara av det själv.  
    Så alla sjuka har en partner som är hemma hela dagarna?

När jag var så dålig att jag inte kunde jobba så kunde jag heller inte ta hand om barnen och de blev lidande av det eftersom de då tvingades gå heltid på dagis. som tur var mina problem övergående. Visst jag är fortfarande sjuk, men nu är jag arbetsför och ja jag kan ta hand om mina barn också. Inte i den grad jag själv önskar då jag har svårt att bära tungt och klarar inte av att köra treårigen i vagn.
  • Dr Mupp
    MammaG skrev 2010-09-19 19:25:42 följande:
    Skrämmande att så många röstat nej. Ska man uppnå en viss inkomstklass ocskå för att ha rätt att skaffa barn? Ha ett visst utseende? Tycker det ligger fascistiska tankar bakom dessa nej.
    Så förbannat trött på självgoda borgare.
    Jag vill inte ha nått förbud, men jag funderar seriöst hur man tänker om man inte har nån arbetsfrmåga alls och skaffar barn.

Att vara sjuk är en sak. att helt sakna arbetsförmåga är en annan. De flesta sjuka saknar inte helt arbetsförmågan. Jag är sjuk, men fullt arbetsför. Jag vet också att skaffar jag fler barn så finns risken att jag blir så dålig att jag inte kan ta hand om mina barn. Därför skaffar jag heller inga fler även om jag gärna hade velat.
  • Dr Mupp
    t0va skrev 2010-09-20 09:28:42 följande:
    Men kan någon förklara vad skillnaden är mot om man som ensamstående "skaffar" barn. Om vi nu antar att familjen där den ena är sjuk och inte kan jobba har en "frisk" respektive. Om denne kan vara hemma och föräldraledig, barnet börjar på förskola osv. Det jag ser som skillnad är att man faktiskt kan få kortare dagar på förskolan om den som är "sjuk" kan ta några timmar. 

Jag har en vän som har en sjukdom som gör att hon inte orkar lyfta sitt barn alls, visserlgen kan hon jobba lite men ihop med assistenterna och sin man så kan hon sköta ett barn. Mannen gör det som hon inte kan, gunga, klättra i berg osv. Det går jättebra att ligga i sängen och gosa om man inte kan bära på ett barn hela tiden, eller ha det i famnen när man sitter.

Nu har jag blivit så mycket bättre av graviditeten så jag orkar bära mitt barn, men det trodde vi inte så vi hade lösnigar för det och barnet har en pappa som kan hjälpa till, precis som han gjorde direkt efter KS. Han fick sköta alla lyft osv.  
    Den ensamståeende kan ta hand om sitt barn efter att hen kommer hem från jobbet. Klarar den sjuka av att ta hand om sitt barn när det kommer hem från dagis?
  • Dr Mupp
    Corpset skrev 2010-09-20 09:54:00 följande:
    Tjabba:

Anser du att någon som blir kroniskt sjyk/funktionshindrad skall få sina barn omhändertagna av staten? 
    Ja om de inte kan ta hand om sitt barn. Tycker du att en kronsik sjuk/skadad ska få behålla sitt barn även om hen inte kan ta hand om det eller uppfylla ens basbehovet.
  • Dr Mupp
    Corpset skrev 2010-09-20 10:15:04 följande:
    Om föräldern kan få hjälp med att uppfylla absbehovet av assistenter, anhöriga elle rpartners så ser jag INGA problem. Om du blir rullstolsbunden så bör du alltså förlora dina barn?
    Jag har varit rullstolsburen. Kunde ta hand om barnen. Kunde dock inte hämna och lämna på dagis därför gick barnen heltid.

Det är som sagt skillnad på att vara sjuk och inte ha nån arbetsförmåga alls.
  • Dr Mupp
    Corpset skrev 2010-09-20 10:23:02 följande:
    Dina barn bör alltså omhändertas, enligt vad du sagt tidigare:
    "Inte i den grad jag själv önskar då jag har svårt att bära tungt och klarar inte av att köra treårigen i vagn."
    Tja om du tycker att det ska omhändertas så får du väl anmäla mig till socialen. Jag anser att de får en tillräöckligt bra omhändertagande även om treåringen får gå och bebisen får åka vagn till skillnad fårn sina storasyskon som jag bar på i bärsjal hela första året.
  • Dr Mupp
    Corpset skrev 2010-09-20 10:32:12 följande:
    Tjabba:
    Men frågan handlar ju till del om varför du skulle få behålla dina barn men någon som är sjuk/funktionshindrad inte skulle få skaffa barn. Du har svårigheter nu, hade större svårigheter förut, de har svårigheter nu.
    De får behålla dem om de kan ta hand om dem. Jag har dock svårt att se att man kan ta hand om barn om man är så sjuk att man inte har någon som helst arbetsförmåga. Att man är så sjuk att man inte ens kan prata i telefon, sitta vid ett kontor. Om man inte klarar dessa saker hur ska man klara av att ta hand om ett barn? Ett barn som kräver 110%. Ett barn som man måste ta hand om oavsett hur dagsformen är.
  • Dr Mupp
    t0va skrev 2010-09-20 11:29:48 följande:
    fast även här finns det skillnad, jag har adhd som är en neuropsykiatriskt funktionshinder, endel klassar det som psykisk sjukdom ihop med psykos och liknande, men det hindrar inte mig i min föräldraoll, är nästan tvärt om i mitt fall det blir en fördel. 

Men om vi pratar psykoser och sjukdomar där man inte kan se och agera efter barnets signaler så håller jag med om att man borde tänka till, men finns en frisk respektive så varför inte om barnet inte skadas.  
    Jag kan berätta vad som händer om en psyksjuk skaffar barn med en frisk. Jag är nämligen ett resultat av det. Storasyran misshandlades till utveklingstörning. Jag kom lindrigt undan eftersom pappa och resten av hans familj såg till att mamma aldrig var ensam med mig. ca 6 månader efter att syrran föddes så blev hon ensam med oss, det slutade i att hon höll på att ha ihjäl syrran (syrran har en lindrigare hjärnskada efter det). Då vaknade pappa och slängde ut henne. 6 år senare fick vi ett samtal från Scotland Yard med en enda fråga. "Har hon tidigare skadat barn?" Hon hade nämligen spräkt skallen på sin 18 månaders dotter.

Så det räcker inte med att det finns en frisk om det handlar om psykiskt sjuka människor. För om den friska inte fixar att ta hela ansvatet hela tiden så kan konsekvenserna bli fruktansvärda.
  • Dr Mupp
    Corpset skrev 2010-09-20 11:58:40 följande:
    Tjabba:
    Alla psykiskt sjuka är inte likadana vet du. 
    Nej det sa jag heller inte. Men jag sa vad som kan hända om den sjuka är tillräckligt sjuk. NPF kan vara olämpligt och det kan vara ok, beror på hur illa det. Brorsan har Aspbergers och han är hur bra som helst med barn, skulle säkert blir en bra pappan. Lillasyster (halvsyter annan mamma) har autism och kommer behöva bo i gruppboeende. Hon bör inte bli mamma. Min helsyster (som vår mamma försökte ha ihjäl) bör inte bli förälder.
  • Dr Mupp
    Eisa skrev 2010-09-20 12:05:08 följande:
    fucking dator

självklart ska de få skaffa barn. Det är inte samma sak som att arbeta. Jobbigt? Kan vara men absolut inte på samma sätt som ett arbete.
    Arbete är rena semester gämför med att vara hemma. Iaf när det kommer till mina barn. nrä man jobbar har man rast, det har man aldrig hemma.
  • Dr Mupp
    Milkina cerka skrev 2010-09-21 16:17:19 följande:
    Problemet är att hitta en arbetsgivare som accepterar att man jobbar när man känner att man kan.
    Hemma rinns ju inte det problemet, utan jag bestämmer vad jag ska göra o. när.
    Så du bestämmer när ditt barn ska vakna, när den ska få tänder, bli sjuk eller bara extra gnällig?
  • Dr Mupp
    Blossi skrev 2010-09-21 22:07:33 följande:
    Finns ju de som sitter i rullstol och kan inte ha vanliga arbeten. Ska de inte ha rätt att få barn? Vilken knasig inställning.
    Man kan jobba även om man sitter i rullstol. Finns massor med jobb man kan göra trots att man sitter i rullstol,
  • Dr Mupp
    Blossi skrev 2010-09-21 22:27:16 följande:
    Helene70 skrev 2010-09-21 22:18:29 följande:
    Att man sitter i rullstol innebär inte att man är arbetsoförmögen.
    Alltid lätt att säga när man själv inte är i den sitsen. Hur många får arbete egentligen? Se verkligheten som den är inte som den borde vara. 
    Jag får inte heller arbete. Ska jag också sjukskrivas?

När jag satt i rullstol och det fanns en risk att det skulle förbli så funderade jag mycket på min framtid. Först kändes den nattsvart, men när jag började tänka efter så insåg jag hur mycket arbeten det egentligen fanns som jag kunde göra även om jag satt i rullstol. Det är ju i princip endast tunga kroppsarbeten som inte fungerar i rullstol.
  • Dr Mupp
    t0va skrev 2010-09-22 12:06:44 följande:
    I en perfekt värld ja... 
    MissMurrig skrev 2010-09-21 16:46:42 följande:
    Sorry, tror inte att man bestämmer NÄR man måste ta hand om sitt barn, barnet bestämmer. Glöm inte att vi pratar om att SKAFFA barn när man är för sjuk att arbeta, inte ha stora barn när man är för sjuk.... 
    Men återigen om man är så sjuk så är man förhoppningsvis inte själv med barnet på dagarna, utan har en respektive eller någon annan som kan hjälpa till. När jag var som sjukast så behövde jag någon hemma som såg till att jag fick i mig mat, kunde duscha osv. Att sköta ett barn då skulle vara omöjligt när jag inte ens kan få i mig mat själv. Men om man skaffar barn så är man oftast 2 och så korkad att man inte delar på "jobbet" tror jag få är. 

Klarar man inte att sköta sig själv så hur ska man sköta barnet, den kommer ligga och skrika sig blå. Men det kanske är så som ni tror att folk som är sjuka tänker. De jag har pratat med som varit sjuka och disskuterat att skaffa barn har tänkt både en och två gånger innan. 

Är nog värre situation med de som inte tänker sig för och är friska. Ang. att man kan gå isär så kan man ju göra det som frisk också och inte ha delad vårdnad. Då borde man inte få ha egen vårdnad alls om barn. 
    Skillnande är att om två friska går isär så är det en frisk föräldrar som ska ta hand om barnet. Men om en sjuk (som ej ens kan ta hand om sig själv) förälder går isär eller den friska dör så finns det bara en sjuk förälder som inte klarar jobbet.
Svar på tråden Är det okej att skaffa barn om man anser sig vara för sjuk för att kunna jobba?