t0va skrev 2010-09-20 11:29:48 följande:
fast även här finns det skillnad, jag har adhd som är en neuropsykiatriskt funktionshinder, endel klassar det som psykisk sjukdom ihop med psykos och liknande, men det hindrar inte mig i min föräldraoll, är nästan tvärt om i mitt fall det blir en fördel.
Men om vi pratar psykoser och sjukdomar där man inte kan se och agera efter barnets signaler så håller jag med om att man borde tänka till, men finns en frisk respektive så varför inte om barnet inte skadas.
Jag kan berätta vad som händer om en psyksjuk skaffar barn med en frisk. Jag är nämligen ett resultat av det. Storasyran misshandlades till utveklingstörning. Jag kom lindrigt undan eftersom pappa och resten av hans familj såg till att mamma aldrig var ensam med mig. ca 6 månader efter att syrran föddes så blev hon ensam med oss, det slutade i att hon höll på att ha ihjäl syrran (syrran har en lindrigare hjärnskada efter det). Då vaknade pappa och slängde ut henne. 6 år senare fick vi ett samtal från Scotland Yard med en enda fråga. "Har hon tidigare skadat barn?" Hon hade nämligen spräkt skallen på sin 18 månaders dotter.
Så det räcker inte med att det finns en frisk om det handlar om psykiskt sjuka människor. För om den friska inte fixar att ta hela ansvatet hela tiden så kan konsekvenserna bli fruktansvärda.