• Rockabilly

    MÅSTE man skaffa mer än ett barn?

    Som rubriken lyder.. MÅSTE man skaffa mer än 1 barn?

    Många jag träffat säger att det är synd om dem som inte får några syskon. Att det är egoistiskt att inte ge sitt barn syskon. Vem ska h*n leka med? Osv..

    Men jag är ensambarn. Och jag har ALDRIG i hela mitt liv haft ont av det! Tvärtom!

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden MÅSTE man skaffa mer än ett barn?
  • Linda1976

    Självklart måste man inte det!

    Jag har inga syskon, och har aldrig saknat några. Min dotter lär inga få heller. Och vaddå "ha och leka med" - stackars barn 2 och 3 om de skaffades som lekkamrater till 1an, utan att vara önskade.

    Nä, vi har det så bra i vår lilla familj Vill hon ha nån att leka med finns det kompisar till detta ändamål. 


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Rockabilly
    Linda1976 skrev 2010-09-19 12:45:28 följande:
    Självklart måste man inte det!

    Jag har inga syskon, och har aldrig saknat några. Min dotter lär inga få heller. Och vaddå "ha och leka med" - stackars barn 2 och 3 om de skaffades som lekkamrater till 1an, utan att vara önskade.

    Nä, vi har det så bra i vår lilla familj Vill hon ha nån att leka med finns det kompisar till detta ändamål. 
    Åh va underbart! TACK!
    Man ska givetvis inte bry sig om vad andra tycker, men det blir lite svårt när alla tycker det är taskigt mot dottern.
    Men tack! :D
  • Linda1976

    Fråga dem då tillbaka om det inte är taskigt mot nr 2 att födas OÖNSKAD bara för att andra tycker det är det rätta

    eller är de riktigt taskiga, dräm till med "nej, jag vill att dottern ENSAM ska få HELA arvet". Det retar upp folk ännu mer, hihi 


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Rockabilly
    Linda1976 skrev 2010-09-19 12:49:38 följande:
    Fråga dem då tillbaka om det inte är taskigt mot nr 2 att födas OÖNSKAD bara för att andra tycker det är det rätta

    eller är de riktigt taskiga, dräm till med "nej, jag vill att dottern ENSAM ska få HELA arvet". Det retar upp folk ännu mer, hihi 
    Hahaha! Ja, de ska ja bannemig säga!
  • JaQ

    Det är klart att man inte måste!
    Det är bara samhället som är skruvat Obestämd

    Personligen vill jag nog skaffa syskon efter att pluppen är kläckt, men det är för att jag känner så just nu.
    Jag har tre syskon, en halvsyster som jag nästan aldrig träffar, en död lillebror och en som precis fyllt 13 Skrattande
    Jag kan komma ihåg innan min bror kom att det var väldigt ensamt för mig, för jag hade inte så många kompisar och så.
    Min familj är stor, min mamma har totalt sett haft 12 syskon, där några har gått bort och så, och jag önskade när jag var liten att jag också skulle ha så många syskon Tungan ute

    Men känner man att det räcker med ett barn så är det ingenting som man ska få dåligt samvete över, bara för att samhället är skruvat!

  • petsod

    Jag och min man skulle aldrig kunna skaffa ett barn till BARA för att vår dotter ska få en lekkamrat. Det skulle inte vara rättvist emot inblandad och särskilt inte gentemot det barn som blir satt på denna jord av enbart den anledningen.

    Vi ger vår dotter så otroligt mycket positiva saker som vi kanske inte skulle ha tid, ork och lust med om vi hade mer än ett barn. Hon har sina kompisar på fsk och privat, hon har någon aktivitet/v + att vi hittar på saker nästan varje dag. När hon är hemma ser man riktigt hur hon njuter av att få lugn och ro.

    Mångas argument är att barnet blir ensamt om att ta hand om sina gamla och sjuka föräldrar men det är ju inte heller någon anledning till att skaffa ett barn till. Ingen vet när man blir sjuk och förhoppningvis dröjer det många år tills dess och vid det laget har dottern förhoppningsvis en egen familj som hon kan få hjälp och stöd ifrån.

  • ModestyB

    Naturligtvis MÅSTE man inte det, men det finns massor av goda argument för fler barn-FÖRUTSATT att man VILL. Jag ville inte att min dotter skulle bli ensambarn, men å andra sidan så ville jag ha fler barn utan att ens räkna in de goda argumenten ur syskonpersepktiv.

    Jag respekterar er som bara vill ha ett barn, det är modigt, av flera anledningar.

  • Tant Green

    Vi är också helt nöjda med 1 barn, och jag har inte heller syskon och har aldrig tänkt att det skulle vara synd om mig för det.

    "Nej, vi lyckades så bra direkt så vi behöver göra fler försök" är också ett bra svar när någon undrar om man inte ska ha fler barn

  • gbgumman

    Är också ensambarn. Aldrig saknat syskon innan jag själv fick barn. Då insåg jag att mitt barn inte heller fick några kusiner. Därför fick han en syster. Men jag hade mina funderingar på ett barn.

Svar på tråden MÅSTE man skaffa mer än ett barn?