• MrsCD

Bli gravid efter adoption?

Har hört många (som inte själva har fertilitetsproblem) som säger att det är så vanligt att par blir gravida efter att ha fått ett barn via adoption. Ofta nämns orsaker som att "de slappnade av" eller "moderskänslorna satte igång fertiliteten" Men är det verkligen så? Tänkte att ni som är här har mer koll på hur det är. Kan det inte vara så att det är lika vanligt att ofrivilligt barnlösa föräldrar som inte adopterar helt plötsligt blir gravida?

• Svar på tråden Bli gravid efter adoption?
  • Namaste72

Är det inte så att tikar i samma flock löper samtidigt? Kanske är samma för honor av människotyp

Thalis skrev 2010-09-20 19:06:42 följande:
    Vet faktiskt inte men jag kan dock säga att vid midsommar 2007 så var vi 6 vänpar som blev på smällen och våra barn kom med några dagars mellanrum, även denna gång är fyra av oss gravida igen och alla har bf mellan den 20-26 februari..... vi umgås mycket men jag tror nog på slumpen
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Thi 08
    Namaste72 skrev 2010-09-20 19:27:40 följande:
    Är det inte så att tikar i samma flock löper samtidigt? Kanske är samma för honor av människotyp
    Japp så är det (om inte det också är en myt). Bor flera kvinnor ihop så synkar man Ganska spännande egentligen.
  • Thalis
    Namaste72 skrev 2010-09-20 19:27:40 följande:
    Jag tror nog att det är så
    Snart mamma- igen!!
  • Lotte
    Thalis skrev 2010-09-20 17:28:30 följande:
    Jag tror att det är runt 3-5 % av de som adopterar som får biologiska barn efter adoption och enligt studier som gjorts så skulle detta ändå skett även utan adoption.
    Blir så less på människor som tror att adoption är fertilitetsförhöjande!!
    crazy mom skrev 2010-09-20 17:18:31 följande:
    Vet inte om det finns någon säker statistik i detta ämne. Men jag vet två par som blev gravida när de bestämt sig för adoption. Det ena paret hade fått sitt älskade lilla barn från Kina och det andra stod i kön och väntade när de blev gravida...

Jag tänker som du att det händer ju med "ofrivilligt barnlösa också", men solskenshistorier är ju alltid glädjande. Men jag tror INTE att man ska sticka sånt här under näsan på ofrivilligt barnlösa som kämpar och kämpar, mäter temp, tar till alla medel de kan och känner till för att bli gravida....
    Jepp, solskenshistorier är alltid glädjande, blir så glad när jag kommer in i adoptionsforumet och ser att folk får sina efterlängtade BB eller RB eller att de äntligen kommit hem med sina barn.
    Min solskenshistoria började för drygt 3 år sedan då vi äntligen fick ta med oss hem vår underbara dotter från Colombia
     Kollade med vår fertilitetsläkare under behandlingarna och hon gav också ovanstående siffror. Hon sa att det är ena tillfälligheter och att det inte har med avslappning att göra
  • mor till två kina tjejer

När vi började vår fertilitetsutredning för tusen år sedan sa en väninna till mig att det var "bara" att slappna av så skulle vi bli gravida. Det bästa med uttalandet var att 5 minuter tidigare hade jag berättat att makens spermier var så dåliga att det krävdes ett mirakel för att vi skulle bli gravida utan IVF.
    Vi fick också höra efter att vi adopterat vårt första barn att nu ska ni se att ni blir gravida. Hmmm

Enligt vad jag hört och läst är det inte fler som gravida efter adoption än vad som är normalt bland andra barnlösa par. Många par är oförklarligt barnlösa och man har inte funnit orsaken till barnlösheten, kanske det är någon dessa paren som tillslut lyckas efter många år.

Och nepp, än har inga mirakel inträffat  hemma hos oss och snart är jag för gammal för att det ska kunna ske. Men det kvittar,  jag har fått de barn jag önskade.  

• mrs lundin

min morbror med fru fick inga egna barn och adopterade 2 sköna killar från korea. När de varit gifta i 12 år blev hon plötsligt gravid, killarna var då 7 och 8 år! så nu har de en liten lillebror till de två äldre. Vet faktiskt inte hur mkt utredning mm de gjorde innan de adopterade. Men när det inte blev några barn var det ju inte behov at prevention heller, och efter 12 år så lyckades det iaf, och hon var då 42 år.

• Lotte
    mrs lundin skrev 2010-09-21 12:06:11 följande:
    min morbror med fru fick inga egna barn och adopterade 2 sköna killar från korea. När de varit gifta i 12 år blev hon plötsligt gravid, killarna var då 7 och 8 år! så nu har de en liten lillebror till de två äldre. Vet faktiskt inte hur mkt utredning mm de gjorde innan de adopterade. Men när det inte blev några barn var det ju inte behov at prevention heller, och efter 12 år så lyckades det iaf, och hon var då 42 år.
    Fast det som vå fertilitetsläkare menade var att detta skulle skett oavsett om paret tidigare adopterat. Ha inget med avslappning att göra utan mer på biologi. 
  • mrs lundin
    Lotte skrev 2010-09-21 13:50:06 följande:
    Fast det som vå fertilitetsläkare menade var att detta skulle skett oavsett om paret tidigare adopterat. Ha inget med avslappning att göra utan mer på biologi. 
    tror inte heller det har nått med avslappning att göra och de skulle säkert kunna fått det barnet även om de inte adopterat innan. Tror mer att de hade riktigt svårt att bli gravida av olika orsaker, men "lyckades" få till en fullträff iaf, ren tur alltså!
  • Luscinia

När jag får kommentaren att "det är bara att slappna av" har jag börjat dra parallellen med kvinnor i krigshärjade områden: 

Om det föds "normalt" med barn i de områdena och det inte är ovanligt med familjer som har kanske både 3 och 5 barn - är dom kvinnorna mer avslappnade än vi som bor i länder som har fred?

Faktisk brukar ganska många hajja till och tänka till lite då...

Nej, avslappning har inte något med fertiliteten att göra... de par som blir gravida efter väldigt många år kan väl bara säga att "träning ger färdighet"...

Svar på tråden Bli gravid efter adoption?