• MrsCD

Bli gravid efter adoption?

Har hört många (som inte själva har fertilitetsproblem) som säger att det är så vanligt att par blir gravida efter att ha fått ett barn via adoption. Ofta nämns orsaker som att "de slappnade av" eller "moderskänslorna satte igång fertiliteten" Men är det verkligen så? Tänkte att ni som är här har mer koll på hur det är. Kan det inte vara så att det är lika vanligt att ofrivilligt barnlösa föräldrar som inte adopterar helt plötsligt blir gravida?

• Svar på tråden Bli gravid efter adoption?
  • Selma1966

Som någon skrev tidigare finns det statistik på att lika många som adopterar som väljer att inte adoptera får biologiska barn. Men eftersom utomstående tycker det är en solskenshistoria berättas det vidare och får det att låta som att det är vanligt - eftersom man inte är lika benägen att tala om de andra. Men vi som fått hem våra adopterade barn är så lyckliga redan och har redan vår lilla solstråle! Skulle jag bli gravid nu (rätt otroligt pga åldern) så skulle jag bli glad, men min lycka var redan gjord när sonen kom! En graviditet skulle inte göra mig "lyckligare".

• Namaste72
    Kvarnlyckan skrev 2010-09-26 22:11:40 följande:
    Och jag vill bara be att få påpeka att tikar i samma flock inte löper samtidigt. Ledartiken löper först och efter det de andra tikarna, ofta i rangordning. Vissa tikar löper inte alls i en flock om de är mycket ranglåga... Så förhoppningsvis liknar vår värld inte alltid djurens värld...

Och vår läkare svarade samma som alla andras, det är bara slumpen.Han bara skratta och sa att det var det dummaste han hört. För vår del verkade slumpen så att vi fick vårt biologiska barn först.
    Tack! Jag har alltid undrat om det var sant, men bara haft två tikar samtidigt (vilka iof INTE löpte samtidigt)
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Ethi
    Kvarnlyckan skrev 2010-09-26 22:11:40 följande:
    Och jag vill bara be att få påpeka att tikar i samma flock inte löper samtidigt. Ledartiken löper först och efter det de andra tikarna, ofta i rangordning. Vissa tikar löper inte alls i en flock om de är mycket ranglåga... Så förhoppningsvis liknar vår värld inte alltid djurens värld...

Och vår läkare svarade samma som alla andras, det är bara slumpen.Han bara skratta och sa att det var det dummaste han hört. För vår del verkade slumpen så att vi fick vårt biologiska barn först.
    Nä, just det! De behöver inte ens tillhöra samma flock utan kan bo i samma område bara... Som inbiten hanhundsägare kan jag ju säga att det är en egenskap som jag inte alltid uppskattat
  • skogstjejen19

Lite rolig info om min vän och hennes hund, min kompis synkar med sin hund eller hunden med henne?, dock inte lika ofta per år, men det har aldrig felat under tikens aktiva tid,  tikens första blödnings dag infaller på min väns första mensdag.

Sen tillbaka till tråden, jag tror som många andra,
    när folk lyckas handlar det inte om att dom adopterat eller varit ute och rest eller skaffat hund m.m m.m
    När det händer så händer det.

Jag vill ha bevis för att dom inte hade blivit gravida om dom inte hade adopterat, innan jag tror på det,
    Det finns säkert 100 st som blir gravida efter en adoption,
    men det finns säkert 100 st som blir gravida  utan att adoptera också,
    vad är då de rätta svaret ???
    Att man blir gravid om man struntar i att adoptera
    eller att man blir gravid om man adopterar

• Kvarnlyckan

Jag har väl bara vid något enstaka tillfälle blivit utsatt för denna förnedrande kommentar att det bara handlar om att slappna av. För jag tycker att den är förnedrande. Av någon anledning kopplar jag ihop den med alla som blir gravida trots att de inte slappnar av, människor med tragik i deras liv. Missbruk, misshandel, psykisksjukdom, dålig ekonomi, ja alla möjliga påfrestrande situationer. Dessa människor blir med barn, men inte jag.

Ja, det måste verkligen beror på att jag är spänd och om jag bara adopterar kommer jag att slappna och kunna njuta som alla andra och då blir jag gravid. Jag hoppas att ni hör att min röst dryper av ironi.

• bebis ja tack

På avslappningskommentaren brukar jag alltid kontra med frågan "konstigt att vi inte blev gravida de första månaderna vi försökte då? då var vi ju inte det minsta spända." Då brukar folk tagga ner!

• swisch

Jag har börjat bli lite allergisk mot denna myten om att om man bara adopterar så ska man nog se att det tar sig, ja det kan funka att skaffa katt och hund också...

När jag har (om det nu någonsin lyckas ibland tvivlar man) adopterat så kommer ha fått mitt/ mina barn.

Folk slänger sej med denna lilla myt i all välmening men jag kan bara se att den undervärderar våra barn som vi får via adoption. Ethi, jag har också hört den undersökning som du berättar att det helt enkelt är tidsfaktorn som förklarar fenomenet.

• Thi 08
    swisch skrev 2010-09-29 08:46:28 följande:
    Jag har börjat bli lite allergisk mot denna myten om att om man bara adopterar så ska man nog se att det tar sig, ja det kan funka att skaffa katt och hund också...

När jag har (om det nu någonsin lyckas ibland tvivlar man) adopterat så kommer ha fått mitt/ mina barn.

Folk slänger sej med denna lilla myt i all välmening men jag kan bara se att den undervärderar våra barn som vi får via adoption. Ethi, jag har också hört den undersökning som du berättar att det helt enkelt är tidsfaktorn som förklarar fenomenet.
    En mamma på V´s dagis sa ( i all välmening ?) att deras vänner hade försökt bli gravida i 15 år och när de sedan adopterade två barn blev de gravida och fick ett eget barn. Det är mkt svårt att hålla sig lugn i en sådan situation. Jag sa bara att det ju var lite konstigt at de inte blev gravida efter första adoptivbarnet Hon undrade även om jag skulle "skaffa" barn igen och vilket land jag tänkte mig då. De tar liksom bara för givet at jag inte kan få biologiska barn. Jag säger ingenting om hur det ser ut på den fronten, men ändå är det bara så att jag inte kan bli gravid enl andra. Jag sa att det antagligen inte blir genom adoption om jag blir välsignad med ett till barn i mitt liv (bara för att få henne att hålla tyst). Det skapar en allmän förvirring. Hon är en jättesöt och snäll mamma och väldigt öppen, men hon prickar ändå in en del ömma punkter.  
  • Thi 08
    bebis ja tack skrev 2010-09-27 07:27:20 följande:
    Jag har inga medicinska förklaringsmodeller för detta, men efter att vi hämtat vår dotter blev jag regelbunden som en klocka. Mina cykler har tidigare varit långa och oregelbundna men uppenbarligen hände något hormonellt i min kropp när jag blev mamma. Vi har inte blivit gravida, men det kanske kan vara så att chanserna skulle ha ökat om vi försökt. Nån som vet om det finns forskning på hormonförändringar vid adoption? Skulle vara intressant att läsa.

Vill bara tillägga att det verkligen inte har något med avslappning att göra. Jag upplever att jag aldrig varit under så stor press som under min "föräldraledighet". Att blir förälder med allt vad det innebär, oavsett om det är genom adoption eller förlossning, är ju en enorm förändring och allt blir annorlunda. Känslorna åker berg- och dalbana hela tiden när man drabbas av en så stor kärlek och det är dagligen många nya situationer som man ska lära sig hantera. Ville bara förtydliga, så ni inte tror jag är en anhängare av "avslappningsmantrat." :)
    Som jag skrev längre upp, tror jag att det påverkar på NÅGOT sätt. Men har man ex dåliga ägg så blir ju inte de bra bara för att hormonerna förändras i kroppen. Jag blev av med min pollenallergi när jag blev mamma. det kan ju vara så att mitt immunförvsar blivit bättre pga att andra hormoner kommit i balans.
  • Jola

Vi blev ju gravida när vi hämtade vår dotter, vilket var en stor chock med tanke på att vi båda hade medicinska fel enligt vår läkare. Jag har heller aldrig någonsin varit under sådan press som jag var då under adoptionsprocessen i landet, så särskilt avslappnad var jag inte. Men jag tror heller inte vi hade haft ett så bra, spontant och kärleksfullt sexliv förut som vi hade när vi var där borta. (Det kanske  låter konstigt i en adoptionsprocess men så var det). Det kan kanske ha legat något i det, men jag kan aldrig säga att jag inte skulle ha blivit gravid även om vi inte adopterat.

Svar på tråden Bli gravid efter adoption?