swisch skrev 2010-09-29 08:46:28 följande:
Jag har börjat bli lite allergisk mot denna myten om att om man bara adopterar så ska man nog se att det tar sig, ja det kan funka att skaffa katt och hund också...
När jag har (om det nu någonsin lyckas ibland tvivlar man) adopterat så kommer ha fått mitt/ mina barn.
Folk slänger sej med denna lilla myt i all välmening men jag kan bara se att den undervärderar våra barn som vi får via adoption. Ethi, jag har också hört den undersökning som du berättar att det helt enkelt är tidsfaktorn som förklarar fenomenet.
En mamma på V´s dagis sa ( i all välmening ?) att deras vänner hade försökt bli gravida i 15 år och när de sedan adopterade två barn blev de gravida och fick ett eget barn. Det är mkt svårt att hålla sig lugn i en sådan situation. Jag sa bara att det ju var lite konstigt at de inte blev gravida efter första adoptivbarnet

Hon undrade även om jag skulle "skaffa" barn igen och vilket land jag tänkte mig då. De tar liksom bara för givet at jag inte kan få biologiska barn. Jag säger ingenting om hur det ser ut på den fronten, men ändå är det bara så att jag inte kan bli gravid enl andra. Jag sa att det antagligen inte blir genom adoption om jag blir välsignad med ett till barn i mitt liv (bara för att få henne att hålla tyst). Det skapar en allmän förvirring. Hon är en jättesöt och snäll mamma och väldigt öppen, men hon prickar ändå in en del ömma punkter.