• teasmor

    Arg 7-åring

    Jag har en dotter på snart 7 år som går i 1:an.
    Hon är så fruktansvärt arg heela tiden. Det går inte en dag utan att vi gapar ock skriker åt varann.

    Hon kan inte förklara varför. Vissa dagar säger hon att det är för att hon är trött, i andra andetaget säger hon att är arg för att hon är hungrig.
    Idag senast var hon arg för att hon inte har några syskon och känner sig ensam.

    När hon leker med sina kompisar kan hon också få bryt och skälla järnet på dom.
    Det arga beteendet kan utlösas av minsta lilla motgång. Hon går hårt i golvet för att visa att hon är arg, Hon lyssnar inte och gapar, gråter och skriker. Jag har också märkt när hon leker själv med Barbies eller vad det än kan vara så leker hon argt. Skäller på dockor och ibland kan jag höra mina egna ord i leken. Hon har absolut inget tålamod.

    Jag frågar henne om hon har ont nånstans, om hon inte trivs där vi bor, om hon inte tycker att vi är bra föräldrar.mm

    Annars är hon en lugn tjej som kan bete sig när vi är ibland folk.
    Imorse bröt jag ihop totalt och satte mig och grät och då kommer ängeln i henne fram, då känns som att hon tar det på allvar.

    Vi pratar med henne ofta om att så här kan vi inte ha det, hon lyssnar halvdant  men inte på allvar.

    När jag och min sambo pratar om detta tycker han att jag överdriver, och säger att det är många som har det så här. Det finns ingen anledning att VI ska ha det på detta viset, tycker jag . Jag är en jättesnäll mamma som alltid tar mig tid för henne.
    Är det någon som känner igen sig så snälla ge mig råd !!!!

  • Svar på tråden Arg 7-åring
  • ssk 09

    Jag har det precis likadant med min tjej som är 7. Det verkar som om det har med åldern att göra. Tyvärr hjälper det inte ens när jag blir ledsen. I början trodde jag att det handlade om svartsjuka eftersom vi har en bebis men jag inser nu att så inte är fallet. Jag hade  sett fram emot att ha henne hemma hela sommarlovet men det var det värsta jaghar varit med om. Jag längtade efter att skolan skulle börja varje dag. Jag vet tyvärr inte vad man ska göra. Hoppas att det går över snart. För just nu har jag svårt att tycka om henne, hemskt att säga jag vet.

  • teasmor

    Hej Ssk09

    Vad skönt att höra att det inte bara är här. Det där du skrev det sista är precis som jag känner. Lite försvinner varje dag.
    Var precis på utvsamtal i skolan och även där hade fröken märkt att hon tänder på alla cylindrar direkt.

    Vi har ingen bebis en vill ha, tänk om det blir värre då. Huga vågar inte ens tänka så.
    Vårt sommarlov var väldigt lååångt., Till en början gick det bra men sen blev det bara värre. Uppkäftig och motvalls precis hela tiden.

  • SofiaO
    ssk 09 skrev 2010-09-21 16:45:31 följande:

    Jag har det precis likadant med min tjej som är 7. Det verkar som om det har med åldern att göra. Tyvärr hjälper det inte ens när jag blir ledsen. I början trodde jag att det handlade om svartsjuka eftersom vi har en bebis men jag inser nu att så inte är fallet. Jag hade  sett fram emot att ha henne hemma hela sommarlovet men det var det värsta jaghar varit med om. Jag längtade efter att skolan skulle börja varje dag. Jag vet tyvärr inte vad man ska göra. Hoppas att det går över snart. För just nu har jag svårt att tycka om henne, hemskt att säga jag vet.


    Hej...
    Måste säga att dina ord var ljuvliga att läsa.... Missförstå mig rätt....
    Jag har två 7-åriga killar som är EXTREMT arga precis hela tiden. Hade också sett fram emot sommarlovet med dem hemma, men det har ofta varit pest och pina.... Vi skriker, gapar och far runt nästan varje dag... De är rysligt uppkäftiga.... Känner mig som världens mest hemska mamma! Fattar inte vad jag gör för fel precis hela tiden!  
    Jag bröt ihop både igår och i förrgår... Inget som bekommer någon av killarna...

    Dessutom somnar de väldigt sent på kvällarna, vilket är enormt frustrerande...
  • Rävelina

    Jag har en 8-årig kille som kan bli fruktansvärt arg. Speciellt i samvaro med andra barn vilket ställer till det en del. Vi är nyinflyttade på en ort och han är ny i skolan. Har inte direkt hittat några kompisar än, o många backar när de upptäcker hans utbrott...

    Hemma blir han bara arg om han inte klarar datorspel eller liknande.. Han säger själv att han inte vet varför han blir så jättearg för småsaker o att han inte vet hur han ska komma ur ilskan.. Annars är han världens goaste kille. Jag funderar på om det har något med frustration att göra, om ilskan ur sprungen därur.

  • Rävelina
    wildamamman skrev 2010-09-25 16:29:23 följande:
    Jag har en 5-årig dotter som är precis så som ni beskriver. Hur var era barn i den åldern?
    Sonens vredesutbrott började när han började förskoleklass.. Jag separerade från hans pappa under sommaren och han fick börja ny skola. De senaste åren har varit väldigt turbulenta, så till viss del kan det härröra därifrån. Vet bara inte hur jag ska hjälpa honom ur det...
  • Busymommy

    Känner igen mej med min 7 åring.
    Han får utbrott!!! Han kan inte hantera konflikter och det blir problem när han ska stå i kön och tvätta händerna i bamba. Eller när han förlorar i idrott. Annars är han väldigt snäll och go. Han är v äldigt ledsen sen vi separerade jag och hans pappa när han var 4 år.  Han har en lillasyster som är 4 år.
    Nu har vi pratat med lärarna, så vi ska se vad vi kan göra för att hjälpa honom hantera och försöka sluta bli så arg. Emil har lite mindre kompisar än normalt och det är ju för när de spelar fotboll tex vill han bestämma och blir arg om han förlorar.
    Jag blir så ledsen

  • malvert

    Otroligt skönt att läsa detta!!


    Jag har en 7-åring som är så arg jämt! Jag har till och med funderat på att uppsöka en barnpsykolog för jag kan inte hantera hans ilska. Jag har 4 barn och han är den enda som är på det här sättet, mina andra är snälla goa och lugna barn. Min 7åring är också jätte go och snäll, emellanåt.. men varje dag blir han så arg! och det krävs ingenting, småsaker som man aldrig skulle tro att nån kan bli arg över, det blir han helt vansinnig över, kastar saker i golvet, sparkar på grejor och skriker.


    Jag har försökt prata med honom många gånger och få fram varför han är arg, men det går inte att prata med honom, han vägrar lyssna, han håller för öronen när jag pratar eller går iväg! Jag brukar förklara lugnt och sansat att detta betende inte är okej, att han måste lära sig kontrollera sitt humör och jag har till och med hotat med att om han beter sig så här fortfarande när han blir stor då kommer han hamna i fängelse! hemska mamma kanske ni tänker... men jag var desperat över att försöka få honom att förstå allvaret i sitt beteende.

    Jag är en väldigt bra mamma om man får säga så själv Oskyldig Jag gör verkligen allt för mina barn! dom är mitt allt! så han får otroligt mycket kärlek och omsorg så det kan inte vara det som saknas i alla fall. Förut var det bara hans pappa han var så här mot, men nu har han även vänt ilskan mot mig.


    Har känt mig så ensam med detta så ni anar inte hur skönt det är att läsa om fler arga 7åringar!

    Vad ska man göra åt detta??? är det en period som går över? när han var liten var han en jätte lugn snäll blyg o go kille!

  • annthos

    hehe! Jag har en son på sex år som låter exakt som TS dotter.
    Det kunde ha varit han man beskrev. Vad gör man?

  • malvert

    Läste igenom vad jag skrivit... och hota med fängelse kanske var fel ord, mer att jag förklarade att vuxna människor som är så där arga och sparkar och slår kan hamna i fängelse och det är ännu en anledning till att han måste lära sig kontrollera sin ilska. :)

    Har faktiskt idag haft ännu ett samtal med min son och faktiskt så tror jag att vi har gjort framsteg :) att jag börjar få honom att förstå och han är villig att försöka ändra på sitt beteende. Vi ska tillsammans prova räkna till 100 eller så långt som nu behövs för att den värsta ilskan ska lägga sig när han blir arg :) få se hur det går.. alltid en början i alla fall :D

Svar på tråden Arg 7-åring