Inlägg från: André och hans mamma |Visa alla inlägg
  • André och hans mamma

Arg 7-åring

Känner igen mig i allas beskrivningar med min son som alltid varit envis och haft svårt att ta motgångar eller när det inte blir som förväntat. Det blev mkt värre i somras då det var massor med bråk med kompisar oxå och jag blir så orolig att han tillslut blir ensam för ingen vill vara med honom. Nu har det inte hänt än tack och lov men det är tungt ibland. Vi har gjort några grejer som minskat problemen, dels är jag eller min sambo med mkt mer i kompislekar där vi kan för att stävja innan det blir utbrott som går över styr. Vi tröstar också i själva utbrottet och väntar ut det, sen pratar vi om det. Vi har också infört "humör-stjärnor" som han får varje dag utan okontrollerade utbrott med riktigt fult språk, spark/knuff/slag eller kasta saker omkring sig. Däremot får han gråta, vara ledsen,vara arg etc men inte göra vad som helst. Vi begränsar också lek mkt mer, tar pauser och ser till att han äter regelbundet även på ledigheter eftersom han är känslig för blodsocker. Men han är ungefär som hans storasyster var mellan 8-15, fruktansvärt pubertal, och det är sonen redan :( men däremellan värdens gosigaste såklart: )

• André och hans mamma
    Millans hustru skrev 2011-09-05 16:50:50 följande:
    kan det vara så att våra barn mellan typ 5.5 och 8 går igenom en lång lång tuff tonårsliknande fas? vi hade det under sexårsåret. sommarlovet förra sommaren var SÅ tufft, o vårterminen, jisses vilka utbrott. jag fick mycket stöd här på familjeliv i en sexårstråd. nu är dottern sju, sommaren var plötsligt betydlgit lugnare o finare. vi har lite trassel med otrevlig ton, störig attityd till o från, men i övrigt funkar det betydligt bättre än förra året, det lugnade sig i slutet av våren.  om det är samma utvecklingsfas (frånsett att vi snackar individer med alla dess individuella skilnader såklart) så vill jag dels tipsa om att skriva av er, tipsa varann. och dels säga "det går över". för det verkar verkligen göra det för en efter en. sen kommer nya faser, nya fajter men de stannar itne för alltid.
Svar på tråden Arg 7-åring