• Gabbisen

    Om fostret dör i magen. Varför föda vaginalt och inte kejsarsnitt?

    Ja som rubriken säger...
    En tjej i min föräldrargrupp ligger inne sedan hon haft blödningar i lördags och vid undersökning så hördes inget hjärtljud, barnet var dött, hon var på kontroll förra veckan och då var allt som det skulle, graviditeten har varit fullt normal...... hon hade, har jag för mig bara två veckor kvar.
    Nu ligger hon och väntar på att värkarna ska sättas igång så att hon kan föda ut barnet....
    Själv sitter jag här och är så otroligt påverkad av detta... jag har själv en vecka kvar i min graviditet... jag lider verkligen med henne och kan inte föreställa mig vad hon går igenom!
    Men min fundering är:
    Varför gör man inte kejsarsnitt och tar ut barnet på en gång? Finns det något medicinskt skäl till varför man ska invänta värkarna och förlösa på riktigt??
    Av humanistiska skäl känner iallfall jag att man skulle vilja få en början på slutet så att säga om ni förstår vad jag menar.....
    Snälla ni som vet... stilla mina tankar....
    tänker så på denna tjej... 

  • Svar på tråden Om fostret dör i magen. Varför föda vaginalt och inte kejsarsnitt?
  • jagäraf

    Det är mindre farligt att föda vaginal, ett kejsarsnitt är en mycket stor operation. Sen, även om barnet är dött, kan förlossningen bli en fin upplevelse som man efteråt inte vill vara utan. Alltså är det betydligt bättre, både fysiskt och psykiskt att föda vaginalt.

  • kg8

    Jag har för mig att jag läst någonstans att det ska vara lättare att bearbeta det om man fött vaginalt eller något sånt

  • mer grubbel

    Vad jag förstår så är det för att föräldrarna har lättare att ta till sig vad som har hänt, att barnet inte bara "försvinner". Det gör det lättare i det långa loppet att bearbeta. Jag kan inte förklara det mer än så, utan det är bara vad jag har hört.

    Usch, lider med din vän! 

  • Mallory

    Det handlar om att man burit sitt barn i flera månader som man skulle föda fram, det är fortfarande ditt barn, och det är som någon skrev, bättre för psyket!!

    Jag tror att jag hade nog hellre velat det, mitt barn skulle inte vara mindre värt att krysta ut bara för att det hade dött. Jag hade velat kämpa för mitt barn likväl

  • Idis1
    jagäraf skrev 2010-09-21 21:06:41 följande:
    Det är mindre farligt att föda vaginal, ett kejsarsnitt är en mycket stor operation. Sen, även om barnet är dött, kan förlossningen bli en fin upplevelse som man efteråt inte vill vara utan. Alltså är det betydligt bättre, både fysiskt och psykiskt att föda vaginalt.
    En vän till mig var med om samma sak och hon tyckte verkligen att hon bearbetade förlusten genom förlossningen och psykiskt tyckte hon att det kändes rätt. Sedan tror jag också att det handlar om att man inte ska ha ett fysiskt tecken (ärret) som påminner en om förlusten.

    Förlossningen i sig blir ju betydligt mer smärtfri, då man kan smacka på med smärtlindring som annars hade varit för starkt för barnet.

    Men usch och fy vad jag känner för alla som måste gå igenom detta!
  • Strumpan08

    Ett kejsarsnitt när barnet är dött kan lämna kvinnan med overklighetskänslor och jobbiga upplevelser pga det, som gör det svårare att bearbeta barnets död. Det bästa är ändå att genomgå förlossningen och sen få vara med barnet, klä det, ta hand om det, osv.


    Strumpan ♥ 081209 ~ Pyret ♥ BF 101010
  • emmisss

    Ja tyvärr är det nog så att man föder fram det, för det är det mest naturliga för kroppen, och för att man ska kunna bearbeta allt...hjärnan och själen hänger med på vad som händer..

    Men fy vad hemskt, ligga och ha värkar och kämpa sig igenom en förlossning utan mening! Varför sätter dom inte igång henne? Det kan ju vara farligt att gå så som hon gör?

    Det hon går igenom måste vara en av de värsta sakerna som kan hända! Sitter här med en tre månadera liten tjej...vill inte enstänka tanken på ett liv utan henne!!

  • Gabbisen

    Tack så mycket för era svar..
    som sagt tanken är overklig för en och man vill verkligen inte tänka sig in i situationen nu när man är så nära själv...
    men jag förstår lite mer nu vad ni menar...
    tack...  

Svar på tråden Om fostret dör i magen. Varför föda vaginalt och inte kejsarsnitt?