• Bedhead

När lär ni era barn om orättvisorna i världen?

Med orättvisor i världen avses till exempel ojämnt fördelade resurser, barn i krig, barn som inte får gå i skola, varför man flyr sitt hemland etc.

Mina barn har en mamma som växte upp på sjuttiotalet, så de fick det med bröstmjölken!Cool

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När lär ni era barn om orättvisorna i världen?
  • lövet2

I skolåldern gör jag det mer aktivt. I förskoleåldern bara om barnet självt frågar.

• Elli47

Hela tiden mer eller mindre... man kollar på TV, ser kanske nyheter tillsammans och pratar om vissa händelser, barnen har klasskompisar som är flyktingar osv. Vi reser mycket och ser folk av alla de slag, fattiga, rika, gula, bruna, vita... Barnen är 8 och 10 år gamla.

• Cia o krabaten

När det kommer på tal.
    Dottern är 5 och  visst har vi pratat om diverse orättvisor som vi sett på TV eller liknande.
    Tex Haiti förra året drog ju upp en massa frågor och så kom man in på att alla barn inte har sina föräldrar av en eller annan anledning osv.
    Jag svarar när hon frågar, men matar inte med info direkt  

• snillis

Säger som föregående talare - när det kommer upp.
    Mina barn är ganska små än - 3 och 5 - men jag förklarar absolut för dem om de har frågor eller så.
    Vi pratar ganska mycket om olikheter hemma just nu - att man kan komma ifrån ett annat land, att ett barn kan ha två mammor etc.

• Bedhead

Anledningen att jag frågar är naturligtvis valutgången. Jag blir nyfiken på hur de som rötat på SD är uppfostrade. För mig är omvärldskunskap och förmåga till empati jätteviktiga saker att lära ut till sina barn, men jag kan inte tro att SD-röstare fått detta med sig i bagaget hemifrån, liksom.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • mamma smurfen

När de själva började fråga om saker och ting, kan ju inte ljuga menar jag, så runt 4, 5 år tror jag de va

• Nice Girl Wrong Place

Förskoleåldern och tidigare.
    Vi har en barnbok om de mänskliga rättigheterna och vi har många gånger stått med insamlingsbössor på stan, samlar 50 öringar till RK's insamling, och med detta följer diskussioner om varför.
    Vi pratar mycket om demokrati, orättvisor, hur världen ser ut och funderar på varför...och vilka rättigheter människor faktiskt har.
    Det är hjärtefrågor för både mig och min man, som har politisk asyl i Sverige och kommer med andra perspektiv på ett sätt som jag inte kan.

Jag tycker sådant här är extremt viktigt.

Beautifully Human
  • ThePointOfItAll

När det kommit upp, som någon nämnde katastrofen i Haiti förra året, Pakistan m.m. Äldsta är 6,5 år och yngsta 1,5.
    Nu har de halva släkten i ett fattigt land i Afrika så det finns ju med i vardagen på ett annat sätt, pappa håller för tillfället på att skicka begagnade saker till hemlandet och då har äldste sonen(6 år) medvetet bidragit med en del.

Det är svårt det där, jag vill inte proppa dem fulla med hemsheter samtidigt så är det viktigt att de inte blir ovetande om hur jävla bra vi faktiskt har det här. Deras kusiner har inte alls samma möjligheter som de har.

• Rödnäbba

Eftersom. Jag tror att förhållandena i TS är lite svåra att förstå innan skolåldern.

Svar på tråden När lär ni era barn om orättvisorna i världen?