• h8him

tvinga en 14-åring till den andra föräldern

Anonym skrev 2010-10-15 09:28:26 följande:
    Tack för era svar, lugnar mig lite och även dottern även om hon känner en stor skuld i att inte vilja träffa pappa eftersom han gör allt för att trycka ner henne, funderar på om det kan vara läga att fundera på ensam vårdnad för mig, känns lite onödligt med tanke på hennes ålder men med tanke på allt praktiskt som inte fungerar så skulle det underlätt vesäntligt, men det är kanske inte värt vare sig tid ork och pengar....men vad är det i jämförelse med dotterns välmående? 
    Vad tror du skulle bli lättare med enskild vårdnad? Som det är nu så kan pappan inte tvinga dit henne och skolval har hon väl redan gjort. Vad är det som är problematiskt med gemensam vårdnad?
  • h8him
    Anonym (99) skrev 2010-10-15 10:02:11 följande:
    Gymnasievalet ligger ju precis runt hörnet, där kan pappan sätta käppar i hjulet (eller utöva utpressning).

Annars så håller jag med om att det förmodligen skapar mer problem än de fördelar det ger, att sätta igång en stämning för ensam vårdnad i det här läget.
    Just det ja... gymnasievalet hade jag glömt. Men är pappan så dum att han skulle hindra henne att gå det program hon vill? Gör han det är han riktigt dum.
  • h8him
    Anonym (99) skrev 2010-10-15 10:38:35 följande:
    Han låter inte så klyftig på ts beskrivning.

"Pappan har sagt till dottern att han har rätt att tvinga henne eftersom hon inte är myndig"
    " även dottern även om hon känner en stor skuld i att inte vilja träffa pappa eftersom han gör allt för att trycka ner henne"
    "hon känner att han lyssnar inte på henne och kritiserar henne de få gånger de ses"

Det skulle inte förvåna mig om han använder sin makt (underskrift) för att få igenom sin vilja.
    Du har nog rätt i det. Han låter inte som en drömpappa... Ts borde försöka få pappan, och dottern, att komma på samarbetssamtal. Där kan de diskutera igenom umgänget. Kankse vill tjejen träffa pappa men inte vara hela helger hos honom. De kan gå på bio, åka och bada eller något annat som tjejen tycker är kul. Det är inte ovanligt att tonåringar inte längre vill ha vanligt umgänge och då får man anpassa sig efter deras behov och önskemål så att det trots allt kan bli ett visst umgänge. Sen får dottern en chans att diskuter gymnasieval med pappan om de alla kommer till familjerätten. Det kan nog vara bra för ts och dottern att veta var pappan står när det gäller utbildningen.
Svar på tråden tvinga en 14-åring till den andra föräldern