• glitter01

Sälja hus privat

Jag och min man funderar på att sälja vårt hus privat.
    Vi har bott i huset i ett år och huset är byggt 2002. Besiktningsprotokollet är ca 1 1/2 år gammalt.

Vad ska man tänka på om vi hittar köpare?
    Kan vi gå till banken och skriva papper där och ta 10 års försäkringen mot dolda fel trots att vi inte har mäklare.

Jag förstår att många säkert inte vill köpa hus utan mäklare, men vi tänkte göra ett försök, huset är som sagt ganska nytt och i toppskick, sen är jag medveten om att det kan finnas fel ändå, men då kan ju köparna välja att besiktiga.

Någon kunnig inom detta som skulle kunna ge lite feedback på vad vi ska tänka på?

• Svar på tråden Sälja hus privat
  • glitter01

Tack, ska kolla upp det.

Jag inbillar mig att ingen kommer att köpa vårt hus om vi går ut med det privat.

Fast man kan ju få alla försäkringar och tryggheter som en mäklare förmedlat, om vi går till en jurist som fixar med alla papper.

• billy hill

Äsch, det är bara att ösa på.

Banken, en advokat eller mäklare kan upprätta kontrakten, däremot kan det skilja lite grann i deras utgångspunkter. Å andra sidan kan du köpa avtalen i vilken pappershandel som helst för 50 spänn. Där sparar man ju massa pengar. 

Den 10-åriga försäkringen kan man normalt sett bara teckna via mäklare. Å andra sidan är den ganska värdelös.

Ska jag ändå komma med ett varningens ord så är det att självsäljare (rensat för transaktioner inom familjen) tidigare varit våldsamt överrepresenterade hos tingsrätterna. Men strunt i det. Det kommer nog gå bra. 

• Git

Vi har både köpt och sålt vårt hus privat. Har en mäklare till att skriva papprena, just för att allt ska bli rätt.

• Tjorvelina

Vi hade dubbla hus i ett år o sålde det ena privat våran bankman hjälpte oss o sen har bokhandeln köpebrev o skuldebrev som man kan köpa o använda inga problem.
    Även om man säljer det privat eller inte så är det köparens plikt o göra en besiktning har den inte gjort det så kan det vara svårt för köparen o få ersättning om det blir nått!!!

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • Kjell2

En nackdeln med att sälja helt privat är att man inte kommer åt den stora marknadsföringskanalen Hemnet. Många letar hus enbart där.

• Sofia L

Ofta betalar sig en mäklare själv just genom förmågan att få ett så mycket bättre pris.

• giftfri

Har ni inte bråttom, så sälj privat..

Svar på tråden Sälja hus privat