• Titte68

Min dotter "lånar" saker av oss andra...

Nu måste jag bara få veta om jag överreagerar, eller är supersträng eller vad?

Min 16-åriga dotter lånar ohämmat saker av mig och sin syster helt utan hämningar, fast jag sagt till tusen ggr att hon måste fråga först.

Hon erkänner sällan att hon tagit ngt man frågar efter heller utan när man väl hittar det hos henne så hade hon "glömt" det och ungefär VARFÖR blir jag så upprörd.

Vår kamera lånas ohämmat för att hon slarvat bort sin egen. Nu är den sönder. Hennes systers kamera har hon också lånat ohämmat och nu är den också trasig. Nycklar borta och nu är nya kopierade (hon fick betala själv).

Imorse var inte min mascara i min necessär när man är skitstressad och nästan precis ska sticka. När man då frågar så är det bara "jag har inte tagit den, varför skulle jag..jag har ju egen". Efter rotande i hennes väska så är den där.

Grejen är den att hon tar den tex för att hon är stressad på morgonen och inte hinner springa upp på övervåningen och tex ska ha med sig den till gympan. Jag tror hon nästan gör det omedvetet.

Iaf så blir jag totalt vansinnig och jag vet inte om det är överdrivet. Hur har ni andra det?

• Svar på tråden Min dotter "lånar" saker av oss andra...
  • viseversa

Jag hade blivigt flyförbannad och dragit in hennes månadspeng tills hon slutar SNO saker. och sen skulle hon få betala en ny kamera till sin syster och dig!

• lövet2

Vår 15-åring är precis likadan! Efter diverse våldsamma hot från hennes storasystrar, så håller det dock på att bli bättre ...

• Titte68

Och som vanligt när jag har blivit sådär inihelsike förbannad och gormat så kommer som ett brev på posten.......DET DÅLIGA SAMVETET!

Skickade i ren ilska ett långt mail till henne imorse som jag ju nu ångrar lite grand.

Usch, att vara tonårsförälder är mycket jobbigare än jag trodde.......

• viseversa
    Titte68 skrev 2010-09-23 10:46:24 följande:

Och som vanligt när jag har blivit sådär inihelsike förbannad och gormat så kommer som ett brev på posten.......DET DÅLIGA SAMVETET!

Skickade i ren ilska ett långt mail till henne imorse som jag ju nu ångrar lite grand.

Usch, att vara tonårsförälder är mycket jobbigare än jag trodde.......

Fast hon måste ju fatta att hennes beteende inte är okej. Jag tycker itne du ska ha dåligt samvete hon är för fan 16 år och borde fatta tycker jag. tycker det är bra att du blir arg. Hon är ingen liten bebis längre och måste lära sitg att hon inte kan bete sig hur fan hon vill. Jävligt ego verkar hon vara också.
  • Ekrlsn

FÖlj med henne till ikea eller något och köp ett sminkbord som hon kan ha i sitt rum, köp en stor spegel och sätt upp där också. Så har du det med sminket ur vägen...

• viseversa
    Ekrlsn skrev 2010-09-23 10:50:04 följande:
    FÖlj med henne till ikea eller något och köp ett sminkbord som hon kan ha i sitt rum, köp en stor spegel och sätt upp där också. Så har du det med sminket ur vägen...
    jaha hon ska belönas för att hon beter sig som en simpel tjuv? Hur ska dom fixa det med kamerorna hon förstört då? Ska hon få en ny kamera också tycker du?
  • Ekrlsn
    viseversa skrev 2010-09-23 10:51:36 följande:
    jaha hon ska belönas för att hon beter sig som en simpel tjuv? Hur ska dom fixa det med kamerorna hon förstört då? Ska hon få en ny kamera också tycker du?
    hon kanske behöver lite positivt från sin mamma istället för bara negativ. 
  • viseversa
    Ekrlsn skrev 2010-09-23 10:53:41 följande:
    Jag tycker då inte att man ska bemöta dåligt beteende med possitiv fedback. VAD står det att ts ger henne negativ bemötande annars???? Hon kanske är världens kärleksfullaste mamma. men klart hon får bli förbannad när ungen beter sig som hon gör. ALLA har rätt att bli förbannade på sina barn. 
  • viseversa
    Ekrlsn skrev 2010-09-23 10:53:41 följande:
    Och att du tar för givet att ts bara ger negativ uppmerkasamhet åt sitt barn är en förolämpning! Men JO beter man sig illa ska man få veta det också och inte få en massa presenter för det. Men det är vad JAG tycker. Nu snackar vi itne om ett litet barn utan en 16 ÅRING som snart är vuxen och som borde kunna ta att morsan blir arg när hon beter sig illa.
  • Ekrlsn
    viseversa skrev 2010-09-23 10:57:24 följande:
    Och att du tar för givet att ts bara ger negativ uppmerkasamhet åt sitt barn är en förolämpning! Men JO beter man sig illa ska man få veta det också och inte få en massa presenter för det. Men det är vad JAG tycker. Nu snackar vi itne om ett litet barn utan en 16 ÅRING som snart är vuxen och som borde kunna ta att morsan blir arg när hon beter sig illa.
    och morsan kanske borde fråga varför hon gör så istället för att maila surt. säger inte det en hel del om att hon inte kan ta konflikter och prata om problemet
Svar på tråden Min dotter "lånar" saker av oss andra...