Min dotter "lånar" saker av oss andra...
Du är inte ensam om det här - min dotter är likadan.
Liksom för din beror det inte på att hon inte har saker, inte på att hon inte får egentid med mamma, inte på bristande uppfostran, inte på att hon inte egentligen VET hur man ska och inte ska göra.
Det funkar helt enkelt bara inte - det är som att vissa tankar inte når från hjärnan hela vägen ut i armar och ben...
Konsekvensanalys är väl inga tonåringars starka sida men är man så pass stor och har blivit tillsagd ett antal gånger, både på trevliga och mindre trevliga sätt så borde man ju till slut komma till insikt? Liksom din dotter "får dimma" så får min det - hon(de?) vill inte förstår att det hon gör får konsekvenser för andra än dem själva och det gör mig ibland lite orolig - man kan ju inte dansa sig fram genom livet med fokus enbart på sig själv!
Samtidigt är hon en inkännande och empatisk person vad gäller andra saker så jag får det inte riktigt att gå ihop...
Så - kontentan av mitt inlägg blir väl att jag inte tycker att du överreagerar eller är supersträng, förstår också din tanke med mailet, men tyvärr, tyvärr har jag ju inga tips och råd att ge dig.