Inlägg från: Sven Justus |Visa alla inlägg
  • Sven Justus

Flintastek i ugn

Man skall absolut inte skära snitt i kött för att kolla om det är färdigt, om man nu inte jättegärna vill ha ett torrt och trist kött.

• Sven Justus
    Sephora skrev 2010-09-23 15:44:36 följande:

En fråga till; Kan jag steka flintasteken på ett aluminiumfolieklätt galler i övre delen av ugnen och samtidigt ha pommesfrites i en ugnsform under? Ja, pommesfritesen skulle jag ju värma mot slutet av stektiden för flintasteken såklart... . .

Ja, varför skulle du inte kunna göra det. Passa också på att ställa beanaise-såsen i ugnen också. Mycket praktiskt.
  • Sven Justus
    Sephora skrev 2010-09-23 16:05:25 följande:
    Tänkte kanske att pommesfritesen inte skulle bli lika "fina" om jag gjorde så....  Bearnaisesåsen i ugnen?
    Jag är bara elak. Det låter bara så trist att slänga in en flintastek och ett fat pommes i ugnen och vänta på att det blir klart.

Ta tjockskurna ribs och gnid i dem med lite rub, tillaga dem ugn på svag värme. Klyfta lite större potatisa med skal och ringla över olivolja och salt. In i ugnen med dem tills de är klara. Dock inte samtidigt som köttet. Koka ihop en tomatsås bestående av en burk passerade tomater, en halv deciliter ättika och lite vatten. Låt kok i 10 minuter.

Som ett alternativ vill säga.
Svar på tråden Flintastek i ugn