Flintastek i ugn
Hade tänkt tillaga en flintastek i ugnen men kan inte hitta kött-termometern... . Står att innertemperaturen skall bli 68 grader vilket bör ta ungefär 20 minuter.... . Hade ni stekt den utan termometer?
Hade tänkt tillaga en flintastek i ugnen men kan inte hitta kött-termometern... . Står att innertemperaturen skall bli 68 grader vilket bör ta ungefär 20 minuter.... . Hade ni stekt den utan termometer?
Absolut. Går ju att skära isär den för att kolla om den är helt tillagad.
Gör ett snitt i mitten i köttet efter ca 20 min så ser du hur den verkar. Tror kanske det behövs lite längre tid än 20 min. Smaklig spis
Sant! =)
Man skall absolut inte skära snitt i kött för att kolla om det är färdigt, om man nu inte jättegärna vill ha ett torrt och trist kött.
En fråga till; Kan jag steka flintasteken på ett aluminiumfolieklätt galler i övre delen av ugnen och samtidigt ha pommesfrites i en ugnsform under? Ja, pommesfritesen skulle jag ju värma mot slutet av stektiden för flintasteken såklart... . .
En fråga till; Kan jag steka flintasteken på ett aluminiumfolieklätt galler i övre delen av ugnen och samtidigt ha pommesfrites i en ugnsform under? Ja, pommesfritesen skulle jag ju värma mot slutet av stektiden för flintasteken såklart... . .
Tänkte kanske att pommesfritesen inte skulle bli lika "fina" om jag gjorde så.... Bearnaisesåsen i ugnen?