Inlägg från: Anonym (kokooo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kokooo)

Min 8 åring är avstängd från skolan

Nelliie, som tur är så skyddar lagen individen. Iallafall i teorin.
    Barnet med så stora problem har rätt till ressurs, ditt barn har rätt till en säker skola.

Varför är hennes rättigheter viktigare än det andra barnets?
    Har man rätt har man rätt. Man kan inte skylla på ekonomin....

• Anonym (kokooo)

Nelliee: Vad jag är glad för att du inte är min sons lärare...Vår sons lärare är mänsklig....

• Anonym (kokooo)

Han har bytt skola, föräldrarna hoppades på en förändring, nystart...Hade det då inte varit bättre att ressurs med mer var klart redan vid skolstarten? Varför ska det experimenteras på honom? Varför ska det finnas orsaker till att han ska behöva vara hemma?
    Planering är dom också bra på i "vår" skola...

• Anonym (kokooo)

Ja, uschamig, suddis jamförd med ressurs...Ojojoj..

Vi kan ju dra din insparning ennu längre..Går barnen varannan dag så blir det halva klasser...Kanon elller hur? Man behöver ju inte tänka på följderna bara man sparar? Och lagen behöver man ju inte bry sig om så länge man inte har tillräckligt med pengar?

Ska det bli lika illa i sjukvården? Varje individ får bara kosta en viss summa...Cancerpatienter med mer som kostar mer får klara sig själv....Med en sämre behandling.

• Anonym (kokooo)

Nellie, alla barn är värt lika mycket...Det kryllar inte av små grupper för barn med tex. ADHD, det kryllar inte av ressurser, men alla barn är förtfarande värda lika mycket, även barn som kräver mer.
    Man FÅR inte göra skillnad på barn pga pengar.

Detta barn ska INTE behöva falla mellan två stolar pga. byråkrati..
    Detta barn är i början på ett liv, skolan tiden kan vara jobbig nog utan att behöva klassas som det jobbiga barnet som bara är till besvär och får stanna hemma tills det finns pengar till ett alternativ.

• Anonym (kokooo)

Lavish, ett barn har skolplikt.
    ALLA barn har skolplikt.
    JOBBIGA barn har skolplikt.

Det är inte svenska folket som är med på våra EVK.

Det är vi föräldrar, läraren, ressursen, spec. ped vid behov, och rektorn. (bitredande).
    Ett samarbete behövs för att vår son ska få en helvärdig chans till att utföra sin skolplikt (viktigare, rättighet).

Precis som att sjukvården inte kan, så kan inte skolan ignorera sonens behov pga- pengar. Hade det handlat om vården hade det inte varit lika lätt att ignorera "svåra" patienter pga att det var dyrare behandlingar som isåfall gick utöver väntetider med mer...
    Men i skolan går det bra att göra så,tyvärr för ofta.

Vi har jättetur, vår son har bara det han har krav¨på....Och det är TUR----Helt sjukt.
    Tänker på alla som inte har samma tur som oss...

• Anonym (kokooo)

Och Nellie, ang. mänskliginlägget.....
    Sättet du omtalar blant annat mitt barn på gör att jag tycker du låter omänsklig.

• Anonym (kokooo)

Nellie är en lärare i verkligheten, jag är en förälder i verkligheten.
    Jag har inga offerglasögon på mig, jag vet vad som behövs för att min son ska få en skolgång, precis som sina kompisar. Han behöver en ressurs, och det har han, men det måste man kämpa för tyvärr..

Jag har aldrig sagt att det är lärarens ansvar, men SKOLAN måste pusha på om behoven är större än plånboken.

Nellie som privatperson/lärare tyckte TS son skulle stanna hemma tills det fans en lösning (anställa personal har jag för mig det handlade om).
    DET är vad jag reagerade på. JAG är glad min son inte har en lärare som tänker så, speciellt med tanke på att det inte handlar om dagar, om skolan inte har pengar...

Ingen som har kommenterat sjukvårdjamförelsen...
    Ett exempel:
    Är det OK att Lisa 8 år med Cancer inte får bästa vården för henne, men en billigare, så det inte går utöver tex. vårdcentralen? (längre väntetider, mindre tid med läkare för andra mindre sjuka).

• Anonym (kokooo)

Fru Moses, vad glad jag blir över att läsa ditt inlägg!!!

• Anonym (kokooo)

Varför stängas av? Att flyttas är ett lagligt alternativ. Hade praktik inom en skola (inte på själva skolan). Det var en i skolan (äldre) som hade hotat en lärare, vet inte om det var mot andra elever med. Det slutade med att han fick undervisas ensam i en lokal utanför skolområdet.

Men innan en evt. flytt måste ju alla andra alternativ diskuteras först...

• Anonym (kokooo)

Fruis, du skriver precis så jag menar.

Nellie, jag håller inte läraren ansvarig för att barnen ska få ressurs, jag håller den som nekar barnet skolgång ansvarig.

Vad andra har röstat kan då inte JAG påverka.

Tillbaka till sjuvårdlikningen.

Uppdiktat: Ditt barn får en sjukdom som innebär en DYR långvarig behandling, och dyra mediciner. Efter ett halvår med en sisådär förbättring kommer det fram att det finns en bättre medicin/behandling, men den är för dyr. Ska sjukvården ta in den behandlingen kommer det att gå utöver lättare sjukdommar.

Sitter du då där och tar emot nyheten om att ditt barn inte får den bästa vården utan ett knyst? Tänker du att det är inte någons ansvar eftersom pengarna inte finns?

Jag håller inte läraren ansvarig, men jag tycker kommentaren om att hålla hemma för barnets skull är helfel. Man kan inte lämna ansvaret över till ett barn som redan är utsatt. Detta barn ska skyddas från att skada andra barn, andra barns ska skyddas för att överfallas av detta barn.

Skyddet kallas ressurs. Det ska inte behövas att prioritera om dett barn ska få ressurs eller inte pga. pengar.
    Att inte ge ett barn som behöver ressurs är att sparka på den som ligger nere.

Jag förstår att du vill att barnet ska få hjälp, men det är dubbelmoral att lägga ansvaret över till barnets familj när det är skolans skyldighet att barnet ska få en bra skolgång. (kommunen, whatever).

• Anonym (kokooo)

Jenny F, vill bara påpeka en sak, vet inte om du har erfarenhet av barn med adhd. Det är lätt att tänka att barnen måste lära sig att kontrollera sig själv, men det är just det som är problemet...
    Det är som att tvinga ett dövt barn att lyssna. En lam att gå....
    För en utomförstående låter det helt sjukt att jamföra med döva och blinda barn, men så illa är det, speciellt när det inte är annerkänt bland många.

Inget ont menat.

Generellt: Flera har nämnt medicinering. Det tycker jag man ska testa om problemen blir för stora, för barnets skuld. Aldrig som någon lösning för att ressurser inte finns. Medicinering fungerar inte för alla, min son har ennu inte hittat rätt, och medicinering används i samband med annan behandling. (Vuxenstöd).
    Det är rätt så komplicerat.

• Anonym (kokooo)

Nej, inte på egenhand, med med hjälp. Det är det som är viktigt, att barnet får hjälp. Och pengar ska inte avgöra om ett barn ska få hjälp eller inte.

Att en döv ska lyssna är inte samma som att handtera sin sits och lära sig att leva med sitt handikapp, för det går inte att en döv ska lyssna.

Jag kan inte gå fram till en döv och och kräva svar på tal. Står jag bakom/talar otydligt fungerar det ju inte att avläsa läpparna häller.

Men ett barn med ADHD tror många att kan ta sig i kragen och börja lyssna, vara snäll med mer. Att det handlar om normal uppfostran...
    Det är inte så enkelt.

Men med rätt hjälp hittar barnet med adhd rätt, och lär sig leva med sitt handikapp.
    Att skolan stänger av barnet och skyller på ekonomin är inte att hjälpa. Att barnet lämnas till att lösa konflikter själv, och hålla sig lugn helt själv pga. pengar är häller inte att hjälpa.

• Anonym (kokooo)

Det är dock lite jobbigare med osynliga handikapp. Ett barn som sitter i rullstol får ju ramp och anpassning i klassrummet med mer automatisk, medan samhället i stort inte accepterar ADHD som ett handikapp. Många tycker det är en påhittdiagnos för att slippa ta ansvar för uppfostran. (Dom skulle bara veta hur mycket tid man lägger ned på uppfostran).
    Det är nog inte lika många som tycker en förälder till ett barn i rullstol är hönsig som inte tränar sitt barn till att gå, och fungera utan rullstol...

Lite sned jamförelse, men hänger du med? Att använda rullstol är anerkänd, medan ADHD är en ful upphittardiagnos...Och därmed inte anerkänd.

Pratar nu om samhället generellt.
    Men deras uppfattningar om olika handikapp säger ju mer om dom är handikappet.
    Tyvärr finns dom i skolan med, både lärare och föräldrar till klasskompisarna.

Det måste ju vara fruktansvärt jobbigt för ett barn att handtera allt detta själv pga att det fattas pengar..
    Lider med familjerna som inte har samma tur som oss...

• Anonym (kokooo)

Men hur hade det barnets vardag fungerat om skolan inte var tillrättelagt för rullstolen?
    Ressursen är mitt barns rullstol.
    Barnet som inte kan gå behöver rullstolen för att gå, mitt barn behöver ressursen för att fungera i skolan.
    Precis som att barnet som inte kan gå inte kan bara bestämma sig för att nu kan jag gå, så kan inte adhd barnet bestämma sig för att bete sig normalt.

Nu är ju du med på att barnet  behöver en ressurs.
    Men när det är "ok" att man måste ha barnet hemma eftersom skolan inte fungerar, pga. pengar, fast det är skolplikt, så är det helt fel, och oakseptabelt.
    Alla barn ska ha den hjälpen barnet behöver.

• Anonym (kokooo)

1: Klagar inte på "läraren" Nellie, bara hennes konstanterande att finns det inte pengar så finns det inte. (Inte bara henne).
    Finns inga pengar finns det häller inga efter 5 dagar...
    Och varför ska skolan vänta med insatser tills efter eleven har agerat hotfullt och attackerat? Ligger man före behöver man inte stänga av barnet "för barnets bästa".

2: SJÄLVKLART är det inte ok att barn skadar andra barn, diagnos eller inte. Det är det då ingen här som har sagt. Men det är INTE ok att lägga ansvaret över på ett barn och hans familj pga, skolans dårliga planering.

3: sagt innan, men tåls att höras igen...
    ALLA barn har skolplikt, ALLA barn har rätt att gå i skolan. ALLA barn har rätt att vara trygga i skolan.
    INGEN av barnen ska behöva lida av dårlig ekonomi.

4: rullstolsliknelsen....
     Hur många skolar här i landet finns det som inte är rullstolsanpassat? Har för mig att det är lagstadgat att alla skolor ska vara anpassade, men då är isåfall det fel?
    Olika barn, olika "problem, MEN samma rettighet att få hjälpen man behöver....I TID!

• Anonym (kokooo)

...
    Oj.....Välkommen till verkligheten där alla barn inte har samma utgångspunkt. Men du är inte ensam...Naiva personer finns det tyvärr gott om.

• Anonym (kokooo)

MIN sons lärare pratar inte om barn på det sättet...Tycker att barn ska vara hemma tills saker löser sig i skolan.

JAG är glad för att min sons lärare INTE tänker så. Han är värt lika mycket som andra barnen i klassen, och evt. dårlig ekonomi gör inte så han tvingas stanna hemma pga rektorens planering.
    Det är inte lärarens ansvar att trolla fram ressurs, men hade jag överhört min lärare säga så till en annan (generellt, inte specifikt om min son) hade jag blivit riktigt besviken.

Det är inställningen jag påpekade. INGET barn ska behöva sättas åtsidan pga ekonomi.

Skolplikten finns av en orsak...

Barn med adhd inkluderar mitt barn. Barn som behöver ressurs inkluderar mitt barn. Barn som inte kan kontrollera sig själv inkluderar mitt barn.

Våra barn har det jobbigt nog sen innan, att behöva dra det ekonomiska lasset är fruktansvärt orättvist....
    Det är sparka på den som ligger mentalitet.

• Anonym (kokooo)

Tror inte vi bor i en spec. rik kommun. Barnen gick på förskola i ett annat rektorsområde innan. Det var inte bara vi som tyckte bt. rektorn där var helkass...Hon var en dårlig rektor från barn/familjers synsvinkel, samt personal.

Där fick vi kämpa och kämpa tills sonen fick stödet han har all världens rätt till...

Som tur var hamnade han på en skola i ett annat rektorsområde som jobbade på ett helt annat sätt.

Fattar inte varför det är så "acceptabelt" att barn ska lida pga. dårlig ekonomi...
    ("acceptabelt" menar jag att ni visstnog tycker barnet ska få hjälp, MEN ekonomin är som den är.)

Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan