• Anonym (ledsen mamma)

Min 8 åring är avstängd från skolan

Min som började nu i andra klass på en ny skola,med stora förhoppningar att det skulle bli ett bättre skol år än förra!

Han har Adhd och mycket svårt att hantera känslor och impulsiv.

1 månaden gick väll ganska bra, men nu har det helt gått åt skogen.

I måndags så hamnade han i bråk med sin bästa vän. han skulle pissa och den andra skulle hålla utkik,,vilket han gjorde i några sekunder för att sedan springa till hela klassen och hans flickvän och berätta det..min son blev oerhört besviken och frustrerad..sprang efter han och tog tag runt hans hals...suck...skrk att han skulle slå ihjäl han och var hysterisk.

Det tog inte hårt men jag förstår allvaret självklart. Han ville sedan inte gå in i klassen för som han förklarade så var han fortfarande arg och "hans dumma hjärna ville skada han medans hans goda mage och hjärta inte ville" hans utryck!

Där var dagen förstörd så klart..vilket spårade ännu mer..hans tjej gjorde slut och han var topp speedad skulle hitta på bus med en anna tjej..vilket var att slå på en klocka med bandi klubba!

Läraren ringe och han fick åka hem och inte komma tillbaks förens dagen efter då vi haft möte med rektorn.

Så hela tisdagen hemma...Onsadg då var det dax igen....suck..och med tungt hjärta!

Telefonen ringer...läraren ..först hade han hamnat i bråk med en klasskompis som skvallrat att han och en flicka skulle pussas..min son blev jätte arg och det blev bråk! Men det jobbigaste var att höra att pojken "en av hans bästa vän" som han bråkat med i måndags när han blev besviken..hade fått stryk då.

3 st hade släpat han i koridoren och i ett rum så hade ena tjejen sparkat..slagit ..och dragit han i håret. Min som såg det och som många gånger förr försvarade han honom..när han ropade på hans hjälp! Sen så hade han säkert dåligt samvete för att dom två bråkat 2 dagar tidigare och ville gott göra han. vilket blev att han sprang och tog en lång tejp bit och satte runt tjejens hals!!!!!! jag vet det är otroligt hemskt! jag har gråtit floder....

min son har aldrig förut varit i närheten av sånna handlingar förut..visst bråkat och har ett dåligt språk!

Vilket resulterade i att han är avstängd till nån gång nästa vecka!! Jag tycker det är lika hemskt det han gjort som alla andra som läser..men varför bara han! Inte tjejen som sparkat slagit..dragit i håret..varit med på buset när klockan skulle slås sönder..ingen annan sitter hemma..Han är dochk bara 8 år det stor adhd problematik! jag frågade lärarna vart dom fanns när det redan varit bråk den dagen??ingen som höll ett extra öga på dom..nej ! Inget extra stöd tycker dom att dom ska ha i klassen fast han behöver det..utan hänvisar att pbu och samtal han hjälpa han..och att han måste ta ansvar !

PBU har lämnat skrifliga rekomendationer till skolan vad som måste anpassas för att det ska funka!

Dom har dom papprerna men ändå! tror ni att det är lösningen..men 3 st stökiga elevr i samma klass och att samtal via pbu skulle fixa hans skolgång. Kan för övrigt berätta att min son har ett hjärta av guld..tar hand om dom som är utanför..försvarar sina vänner...känslosam kille,,men klarar inte motgångar och tar svek väldigt hårt! Mitt mamma hjärta orkar snart inte mer!!!!!!

Sörjer för han och allt det som blivit så fel...vad gör jag för fel??? behövde skriva av mig!

För övrigt tjejen mår bra...och men blev chockad och ledsen...tycker väldigt synd om henne..men hon hade inte heller rätten att slå sparka en annan.

behövde skriva av mig! snälla ge mig råd i stället för påhopp har det redan nog tungt och känner mig misslyckad dagligen

• Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan
  • Anonym (adh)

För det första borde din son få en assistent att ha i skolan eftersom hans problem är så pass stora. Och så undrar jag om han medicinerar mot sin adhd. Om inte, så är det en enorm hjälp. Min grabb blev som en omvänd hand av medicinering.

• Anonym (mamma)

Oj oj, låter som det skulle behövas samtal med både rektor och lärare för attklargöra hur det är i klassen -och hur din son reagerar på saker pga sin adhd.

Ring rektorn och säg att du vill ha ett möte och att det är nog nu.
    Din 8-åring kan inte bli syndabock för allt här i världen på sin skola pga hans bokstäver!

Det är orättvist och han kommer väl knappast må bättre av att han straffas och ingen annan.

Du är inte misslyckad, och jag tycker skolan han tagit till sig infomrationen alldeles för lätt och slappt.
    Alla barn med adhd är inte samma barn bara för att de har samma diagnos!

• Anonym (ledsen mamma)

hej jo han medicineras med ritalin kapsel..funkar bra fram tills efter lunchen sen så är det full fart!
    Jag försöker verkligen att trycka på att han ska få det stödet i skolan men ingen håller med eller ser det som lösningen. Eftersom han jobbar bra när han orkar koncentrera sig och är väldigt smart..men där krockar det med uthållighet och impulsivitet.
    Hur funkar din son på medicin och har han det bra i skolan?
    mvh

• Mariohn

Jag har väldigt svårt att förstå vad du skriver eftersom det är ganska osammanhängande och jag misstänker att du kanske talar ett annat språk som förstaspråk? Men det jag kan utläsa är att din son behöver hjälp. Han behöver ett stöd i skolan och det har han rätt till!!! Kontakta rektorn och kräv att detta ordnas upp omedelbart.

I övrigt blir jag fullkomligt bestört över vad som verkar pågå i din sons klass. Åttaåringar som har flickvänner, åttaåringar som misshandlar grovt i grupp...Har du funderat på att kontakta media? Detta verkar fruktansvärt. Och det är INTE din sons fel! Det är skolan som brister! 

• Sossiq

tycker också att skolan ska koppla in hjälp för din son om han har en konstaerad ADHD... kan ska ha en stödperson med sig hela tiden och ha en annan hjälp än vanliga elever det har ni rätt till och vägrar skolan göra detta så ringer du till BUP i din kommun och ber om hjälp så startar dom en utredning!!!

• Anonym (ledsen mamma)

till mamma!

jo jag har pratat med dom i måndags och klar gjorde att han behöver hjälp och extra stöd i klassen.
    Igår när jag pratade med henne och frågade vad åtgärden skulle vara nu eftersom han får inte komma tillbaks förens vi haft nytt möte med åtgärd.
    ennes svar var att prata med han om att ta ansvar för sina handlingar och att pbu kan ge han samtalskontakt!
    Tycker det är ett långt straff att sitta hemma o missa undervisning för att sedan bli tillrättavisad och hoppas att pbu fixar resten.

• Shelti

oj va jobbigt spontant tycker jag att om din son far tillbaka till den där klassen behöver barnen hjälp att reda ut bråket. Skolan skulle också behöva ta ett möte med din sons läkare så att dom kan jobba gemensamt. En assistent skulle säkert vara guld värd också.

Timo Saloviita har skrivit en bra bok som tar upp hur alla vuxna runt barnet kan samarbeta och gemensamt jobba för en bättre ingerering. Tror boken hette integrering/inkludering eller nåt sånt.

Sen tycker jag att det låter väldigt dumt att ha fler stökiga elever i samma klass, kunde gruppen kanske delas? Din kille skulle verkligen behöva lugn och ro för att kunna koncentrera sig och alla andra också.

Lycka till

• Mariohn
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2010-09-23 15:27:04 följande:
    till mamma!

jo jag har pratat med dom i måndags och klar gjorde att han behöver hjälp och extra stöd i klassen.
    Igår när jag pratade med henne och frågade vad åtgärden skulle vara nu eftersom han får inte komma tillbaks förens vi haft nytt möte med åtgärd.
    ennes svar var att prata med han om att ta ansvar för sina handlingar och att pbu kan ge han samtalskontakt!
    Tycker det är ett långt straff att sitta hemma o missa undervisning för att sedan bli tillrättavisad och hoppas att pbu fixar resten.
    Men för helvete pojken är 8 år och har en diagnos. Han ska givetvis lära sig att ta eget ansvar men det gör han inte genom att bli tillsagd. Hade det varit så enkelt hade det inte funnits någon diagnos. Vilken skola är detta? 
  • Anonym (adh)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2010-09-23 15:23:16 följande:
    hej jo han medicineras med ritalin kapsel..funkar bra fram tills efter lunchen sen så är det full fart!
    Jag försöker verkligen att trycka på att han ska få det stödet i skolan men ingen håller med eller ser det som lösningen. Eftersom han jobbar bra när han orkar koncentrera sig och är väldigt smart..men där krockar det med uthållighet och impulsivitet.
    Hur funkar din son på medicin och har han det bra i skolan?
    mvh
    Min son är vuxen nu, och han medicinerade med amfetamin från 12 års ålder, fram till han var 17 år. Sen dess är han faktiskt helt friskförklarad. Detta kan växa bort nämligen. Det sägs att 1/3 växer det bort på. Det har jag inget belägg för, men han har inte tillstymmelse till adhd idag. Han har gjort lumpen, han har körkort och bil och ett kanonjobb. Är sambo idag. Det enda som inte funkade i skolan var långa lästexter. Då glömde han vad han läste. Men koncentrationen var mycket bättre. Han är också mycket smart. Många av de här bokstavsbarnen har högre IQ än medel.

Min son, innan han medicinerade, var småstökig. Han gjorde ljud i klassrummet, kröp runt under bänken och letade tappade saker. Var väldigt "störande". Samma dag han fick sin första amfetamintablett ringde hans lärare och frågade "VAD har hänt med honom?". Jag blev orolig och frågade "Vad menar du?". Jo, han var lugn, stilla, koncentrerade sig som de flesta barn, var inte störande och var som "alla andra". Han tog en tablett precis innan frukost och sen en precis innan middag. Många får sömnstörningar, men inte han. De äter lite mindre, men just därför fick han dem i samband med måltiderna så de inte hann verka förrän han ätit.
  • Anonym (ledsen mamma)

Mariohnym

Jo jag kanske skriver lite osammanhängande...är trött och många tankar som snurrar. Är svensk .

Det är mycket sånt i skolan ..ändå så har jag bytt nu för att i den förra så hade lärarna typ gett upp hoppet.

Jag ska fortsätta jobba för hans rätt i skolan..vart kan man få hjälp? nån som vet?

Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan