• Emeli

Min 8 åring är avstängd från skolan

lilla snöflingan skrev 2010-09-23 16:03:47 följande:
    Den nya skollagen  träder i kraft 1 augusti 2010 och ska tillämpas på utbildningar från och med den 1 juli 2011. www.skolverket.se/sb/d/3885
    Att den nya skollagen träder i kraft 1 augusti 2010 innebär att den börjar gälla vid detta datum. Myndigheterna har dock givit landets skolor en omställningstid fram till 1 juli 2011. Jag vet att detta är otydligt och motsägelsefullt.

Du beskriver att din son är lugn och fin när man sitter ensam med honom. Min erfarenhet är att barn med adhd brukar vara exakt så. Dessa barn klarar inte att vara i större grupper. De blir så enormt speedade, splittrade, har svårt med impulskontrollen. Assistent hjälper inte alltid eftersom barnet kan vara som en oljad blixt. Om dessa barn får vara i en liten grupp brukar det gå mycket bättre.

Har skolan upprättat något åtgärdsprogram? I så fall kanske det måste följas upp och revideras.
  • Emeli
    neelliee skrev 2010-09-23 17:51:10 följande:
    På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill skydda barn från att bli misshandlade?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill att folk ska inse att utagerande barns behov av hjälp är större än vad som ryms inom "normal" skolpeng?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill öka skolornas resurser så att alla barn som behöver ska få en egen assistent eller en plats i en BRA specialklass?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill skydda utagernade barn från att skada andra?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill att utagernade barn ska skyddas från ständiga sociala misslyckanden?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill hålla min arbetstid och inte jobba gratis ca 10 h i veckan?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill ge ALLA barn av min tid och inte ständigt och bara titta på en speciell elev?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag inte klarar av att möta 24 normala små 8-åringars behov OCH en mycket, mycket krävande 8-åring, alldeles ensam?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag går hem och gåter i ren vanmakt, när jag inte orkar sitta på ännu en EVK efter arbetstid och få höra hur dålig jag är?
    Bra inlägg! Du tar bladet från munnen och beskriver hur det ser ut i verkligheten på många håll. Tråkigt att du blir påhoppad.

Läraryrket är ett svårt yrke, ett av de svåraste man ha faktiskt, och otack är ofta lärarens lön. Påhopp från föräldrar och andra, och dåligt betalt. Inte undra på att allt färre vill bli lärare. Många förstår inte att vi lärare har en mängd andra arbetsuppgifter utöver lektioner och rastvaktande, arbetsuppgifter som vi också ska hinna med på vår arbetstid. En arbetstid som oftast inte räcker till. Många, många lärare arbetar upp till 60 timmar per vecka, med en skitlön och utan möjlighet till övertidsersättning.
  • Emeli
    astro skrev 2010-09-24 01:20:20 följande:
    Du har en poäng men det hjälper ju inte ts. Däremot kan man ju önska att fler skulle rösta med hjärtat och inte efter plånboken. Jag för min del betalar med glädje skatt för att slippa bo i ett otryggt samhälle.

Hur som helst.

Även när skolan HAR pengar så är det minsann inte alltid skolan är hjälpsam. Att skolan alltid vill barnets bästa är ren dynga.
    Mitt äldsta barn är dyslektiker. Dyslexi är en dyr diagnos. Han utreddes av kommunens egen barnpsykolog som självmant sade till mig att han var instruerad att "leta vilken diagnos som helst men inte dyslexi".

Jag var nybörjare på den tiden så det tog ett bra tag innan jag begrep att alla de "snälla" människorna, rektorn m fl, faktiskt inte alls försökte hjälpa min son utan bara ville bli av med problemet. Det var när de envist hävdade att han skulle må bäst i särskolan som jag började förstå vad det handlade om. Särskolan? Min son? Som löste ekvationer när han var åtta och föredrog vuxenlitteratur när han var nio? Det var ju b*llsh*t av värsta slag!
    En DYSLEKTIKER som läste vuxenlitteratur vid nio års ålder? Är du säker på att det verkligen var fråga om DYSLEXI? Dyslexi innebär ju att man har svårigheter med att känna igen ordbilden vid läsning. Elle missförstod jag dig?
  • Emeli
    Anonym (kokooo) skrev 2010-09-24 21:42:04 följande:
    1: Klagar inte på "läraren" Nellie, bara hennes konstanterande att finns det inte pengar så finns det inte. (Inte bara henne).
    Jaså?

Vg se inlägg 48 "Nelliee: Vad jag är glad för att du inte är min sons lärare...Vår sons lärare är mänsklig...."  och inlägg 59 "Och Nellie, ang. mänskliginlägget.....
    Sättet du omtalar blant annat mitt barn på gör att jag tycker du låter omänsklig."

Det var du som skrev inläggen. Det kallar jag påhopp. Du hade vunnit mycket på att ha en sansad ton och undvika personangrepp. Nellie skriver att hon är lärare och med tanke på hur insatt hon verkar, hur realistiskt hon beskriver verkligheten, är jag beredd att tro henne eftersom jag också är lärare och känner igen mycket av det hon beskriver. Nellie hade för övrigt inte ens talat om ditt barn, hon hade svarat ts och beskrivit hur det ser ut i många skolor.

Eftersom det är kommunerna som är huvudmän för skolan ser situationen väldigt olika ut i olika kommuner. Skolpengen är olika stor, möjligheterna att få extra resurser varierar mycket. Du kanske har tur att bo i en relativt rik kommun där de lokala politikerna tycker det är viktigt att satsa på skolan. Då är du bara att gratulera. Men det kan lika gärna vara tvärtom.

Där jag jobbar (högstadieskola, årskurs 6-9) brukar vi alltid ha flera planerings- och överlämningskonferenser innan eleverna från 5:an kommer. Vi vet någolunda väl vilka elever som har särskilda behov och som vi måste planera lite extra för. Vi gör verkligen vårt allra bästa för att det ska bli så bra som möjligt för alla elever, men ibland räcker resurserna helt enkelt inte till. Ibland kan det också ta lite tid innan vi har lyckats få tag på någon lämplig person. Vem som helst passar inte att jobba som assistenter till alla barn. Det finns ju barn med väldigt speciella behov. Jag jobbar i en kommunal skola och i en kommun måste man först se efter om det redan finns någon övertalig innan man går ut ock söker personal. TS barn går i en friskola, och i det fallet måste skolan antagligen annonsera efter personal om inte kommunen kan ställa upp. Försök förstå att man inte alltid hostar fram lämpliga personer ur rockärmen samma dag behovet uppstår.

Jag kan hålla med dig i din kritik att skolan inte har varit tillräckligt förutseende i ts fall, men det är sannerligen inte lärarens fel eller ansvar. Vi vet heller inte hur det har gått till när ts son började på skolan och hur mycket skolan har blivit informerad om ts sons speciella behov. TS skrev ju att pojken gick på en annan skola förra läsåret. Skolbytet kanske blev hastigt bestämt. Jag undrar också lite över varför det inte fungerade på den förra skolan.
  • Emeli
    Anonym (...) skrev 2010-09-24 22:44:16 följande:

en bra plats att starta på i att göra skolmiljön bättre är att sluta tycka att skolan är en plats som skall uppfostra barnen.. I skolan skall man lära sig saker.. Hur man beter sig bland andra lär man sig hemma.. Det finns många barn i skolan som stör för andra.. Kan man komma till kärnan av problemet istället för att skylla på lärare, rektorer eller ekonomin så skulle skolan få en mycket bättre miljö!

En skolklass KAN ha 24 elever under förutsättning att eleverna har lite sens och moral och inte stör för andra som man kan hoppas att föräldrarna lär dem??!

Nja, så här står det i Lpo 94 (Läroplanen) " I samarbete med hemmen skall skolan främja elevernas utveckling

till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar"

Huvudansvaret för uppfostran ligger så klart på hemmet, men skolan har även en del av ansvaret.
Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan