Anonym (kokooo) skrev 2010-09-24 21:42:04 följande:
1:
Klagar inte på "läraren" Nellie, bara hennes konstanterande att finns det inte pengar så finns det inte. (Inte bara henne).
Jaså?
Vg se inlägg 48 "Nelliee: Vad jag är glad för att du inte är min sons lärare...Vår sons lärare är mänsklig...." och inlägg 59 "Och Nellie, ang. mänskliginlägget.....
Sättet du omtalar blant annat mitt barn på gör att jag tycker du låter omänsklig."
Det var du som skrev inläggen. Det kallar jag påhopp. Du hade vunnit mycket på att ha en sansad ton och undvika personangrepp. Nellie skriver att hon är lärare och med tanke på hur insatt hon verkar, hur realistiskt hon beskriver verkligheten, är jag beredd att tro henne eftersom jag också är lärare och känner igen mycket av det hon beskriver. Nellie hade för övrigt inte ens talat om ditt barn, hon hade svarat ts och beskrivit hur det ser ut i många skolor.
Eftersom det är kommunerna som är huvudmän för skolan ser situationen väldigt olika ut i olika kommuner. Skolpengen är olika stor, möjligheterna att få extra resurser varierar mycket. Du kanske har tur att bo i en relativt rik kommun där de lokala politikerna tycker det är viktigt att satsa på skolan. Då är du bara att gratulera. Men det kan lika gärna vara tvärtom.
Där jag jobbar (högstadieskola, årskurs 6-9) brukar vi alltid ha flera planerings- och överlämningskonferenser innan eleverna från 5:an kommer. Vi vet någolunda väl vilka elever som har särskilda behov och som vi måste planera lite extra för. Vi gör verkligen vårt allra bästa för att det ska bli så bra som möjligt för alla elever, men ibland räcker resurserna helt enkelt inte till. Ibland kan det också ta lite tid innan vi har lyckats få tag på någon lämplig person. Vem som helst passar inte att jobba som assistenter till alla barn. Det finns ju barn med väldigt speciella behov. Jag jobbar i en kommunal skola och i en kommun måste man först se efter om det redan finns någon övertalig innan man går ut ock söker personal. TS barn går i en friskola, och i det fallet måste skolan antagligen annonsera efter personal om inte kommunen kan ställa upp. Försök förstå att man inte alltid hostar fram lämpliga personer ur rockärmen samma dag behovet uppstår.
Jag kan hålla med dig i din kritik att skolan inte har varit tillräckligt förutseende i ts fall, men det är sannerligen inte lärarens fel eller ansvar. Vi vet heller inte hur det har gått till när ts son började på skolan och hur mycket skolan har blivit informerad om ts sons speciella behov. TS skrev ju att pojken gick på en annan skola förra läsåret. Skolbytet kanske blev hastigt bestämt. Jag undrar också lite över varför det inte fungerade på den förra skolan.