• neelliee

Min 8 åring är avstängd från skolan

Mariohn skrev 2010-09-23 15:24:00 följande:
    Jag har väldigt svårt att förstå vad du skriver eftersom det är ganska osammanhängande och jag misstänker att du kanske talar ett annat språk som förstaspråk? Men det jag kan utläsa är att din son behöver hjälp. Han behöver ett stöd i skolan och det har han rätt till!!! Kontakta rektorn och kräv att detta ordnas upp omedelbart.

I övrigt blir jag fullkomligt bestört över vad som verkar pågå i din sons klass. Åttaåringar som har flickvänner, åttaåringar som misshandlar grovt i grupp...Har du funderat på att kontakta media? Detta verkar fruktansvärt. Och det är INTE din sons fel! Det är skolan som brister! 
    Eller så är det FÖRÄLDRARNA som brister om barnen misshandlar. Har man ett funktionshinder så har man, men har alla barn som bråkar funktionshinder? Stöd ska killen ha, absolut. Men nog f*n har föräldrarna ett ENORMT ansvar att uppfostra sina barn och söka adekvat hjälp om barnen har ett aggressivt beteende. Man kan inte skylla skolan för allt... Säger nu inte att TS skyller allt på skolan, men nu Mariohnym kan väl inte mena att det bara är skolans fel att barn är aggressiva?
  • neelliee
    Anonym (mamma) skrev 2010-09-23 15:37:56 följande:
    Det är riktigt dåligt att hålla honom hemma från skolan på det sättet. Kontakta skolverket och hör vad de tycker och tänker. Lycka till {#emotions_dlg.flower}

Javisst - låt killen strypa andra barn!! Hurra så bra!

Det är inte killes fel att han har svårigheter men ALLA barn har rätt att vara TRYGGA i skolan och det är helt och hållet oacceptabelt att ett barn hotar att strypa ett annat. Han man så stora svårigheter kan man tvångsförflyttas till en mindre grupp. Och det är BRA också för barnet med svårigheter. Det är väldigt destruktivt att inte klara av samspelet i stor grupp och tänk att behöva leva med att ha allvarligt skadat någon annan...

Har det inte fallit någon in att skolan försöker skydda kille från att märkas för livet genom att allvarligt skada en klasskompis? Visst borde han ha en personlig resurs, men om pengarna inte räcker är det inte den enskilda skolans fel utan kommunens/statens. Det var nyss val - hur många ställde krav på politikerna att berätta om konkreta budgetförslag för elever med särskilda behov och/eller utsatta klasser?

Tror ni alla som kritiserar skolan att läraren och rektorn är nöjda med situationen? Är lärare själv och kan lova att barn med ett så våldsamt utagerande beteende lätt kan FÖRDUBBLA ens arbetsbörda. Tror ni verkligen inte att man är intresserad av att få ordning på problemet?

Men det är väl enklare att kritisera lärarna än att gå med på sänkt a-kassa eller skatt, då får man ju själv mindre pengar...

• neelliee
    Anonym (adh) skrev 2010-09-23 15:51:53 följande:
    Spelar ingen roll. Insatsen är bunden till barnet, inte till skolan. Däremot är skolan SKYLDIG att hjälpa till för att din son skall få en optimal skolgång.
    Japp, och det gäller alla barn. Även de som misshandlas av utagerande klasskompisar = skolan är SKYLDIG att skydda alla barn från personer med våldsamt beteende. Och erbjuda ALLA barn en bra skoldag, även de med våldsamt beteende. Ett delikat och omöjligt dilemma.
  • neelliee
    fruis skrev 2010-09-23 17:15:33 följande:
    Du missar poängen. Poängen är att skolan bryter mot lagen genom att inte erbjuda skolundervisning. Pojken har rätt till skolundervisning, oavsett beteende och behov. Klart att alla barn har rätt att vara trygga i skolan men skolan måste se till att fixa det på något sätt.
    Ja, självklart ska skolan erbjuda undervisning. Men det går inte att trolla fram från en dag till en annan. Skolan måste ju få en chans att hitta en assistent eller privatlärare eller vilken åtgärden nu blir. Om jag förstod rätt så skulle det vara något slags möte nästa vecka? Då antar jag att skolan kommer att presentera en plan för pojkens undervisning. För pojkens bästa är det antagligen bättre att han får vara hemma i lugn och ro ett par dagar till rekryteringen är löst, om alternativet är att han ska slussas mellan fem olika "barnvakter" i skolan under lika många dagar. För alla barn, och särskilt för de med svårigheter, är det ju a och o med goda relationer. Några dagar hit eller dit kommer inte göra någon skillnad i hans kunskapsutveckling, däremot kan en dålig övergång till det här med att "ha assistent" skapa problem som tar tid att lösa.
  • neelliee
    Anonym (kokooo) skrev 2010-09-23 17:18:09 följande:
    Nelliie, som tur är så skyddar lagen individen. Iallafall i teorin.
    Barnet med så stora problem har rätt till ressurs, ditt barn har rätt till en säker skola.

Varför är hennes rättigheter viktigare än det andra barnets?
    Har man rätt har man rätt. Man kan inte skylla på ekonomin....
    Det utåtagerande barnets rättigheter är i praktiken alltid större än det lugna barnets. Lagen säger en sak, men verkligheten går inte alltid ihop med lagen och det är skolans dilemma. Det handlar inte om att "skylla" på ekonomin det handlar om att det INTE FINNS pengar. Eller berätta gärna var skolan ska få pengar ifrån till extra resurser om du nu tror att skolan tjuvhåller på pengar. Ska vi börja ta betalt för skolmaten? För böcker? Ska lärarnas löner sänkas (som sagt, i snitt kanske 25.000 trots 3,5 års studier och 20 år i yrket), ska vi ta bort en fritidspedagog, sälja ut gympasalen och ha idrott i korridoren, skippa skolsköterska..?

SAMHÄLLET kan inte längre skylla på ekonomin, det håller jag med om. Men den ENSKILDA SKOLAN har i princip inget att säga till om när det gäller resurser till utsatta klasser. Eller visst kan man ge resurser till utsatta klasser, men då tar man resurser från andra klasser. Som oftast har noll och inget utöver det allra mest nödvändiga. PÅ hela förra terminen fick jag t.ex. inte köpa nya sudd till klassen. Det F A N N S helt enkelt inga pengar. Då är det inte lätt att prioritera om så att en elev får resurs. Om inte kommunen inser behovet och hjälper skolan i form av bidrag, sänkt hyra eller liknande.
  • neelliee
    Anonym (kokooo) skrev 2010-09-23 17:32:57 följande:
    Nelliee: Vad jag är glad för att du inte är min sons lärare...Vår sons lärare är mänsklig....
    På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill skydda barn från att bli misshandlade?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill att folk ska inse att utagerande barns behov av hjälp är större än vad som ryms inom "normal" skolpeng?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill öka skolornas resurser så att alla barn som behöver ska få en egen assistent eller en plats i en BRA specialklass?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill skydda utagernade barn från att skada andra?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill att utagernade barn ska skyddas från ständiga sociala misslyckanden?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill hålla min arbetstid och inte jobba gratis ca 10 h i veckan?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag vill ge ALLA barn av min tid och inte ständigt och bara titta på en speciell elev?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag inte klarar av att möta 24 normala små 8-åringars behov OCH en mycket, mycket krävande 8-åring, alldeles ensam?

På vilket sätt är jag inte mänsklig när jag går hem och gåter i ren vanmakt, när jag inte orkar sitta på ännu en EVK efter arbetstid och få höra hur dålig jag är?
  • neelliee
    Anonym (kokooo) skrev 2010-09-23 21:24:28 följande:
    Nellie som privatperson/lärare tyckte TS son skulle stanna hemma tills det fans en lösning (anställa personal har jag för mig det handlade om).
    DET är vad jag reagerade på. JAG är glad min son inte har en lärare som tänker så, speciellt med tanke på att det inte handlar om dagar, om skolan inte har pengar...
    Nej, fel. JAG har inte "tyckt" att sonen ska stanna hemma. Jag försöker bara förklara hur skolan kanske resonerar, att det kan finnas en god tanke bakom och att personalen inte per automatik är idioter bara för att de vill att sonen är hemma.

Kan också vara så att andra barn och deras föräldrar är så upprörda att skolan gör bedömningen att barnet är säkrast hemma, de kanske tror att det bästa är om kaoset får lägga sig på några dagar?
  • neelliee
    Anonym (Beatrice) skrev 2010-09-23 22:10:31 följande:
    Vad hände med snorugen som misshandlade hans kompis och sparkade honom?
    En hel del, kan man anta. Men eftersom skolpersonalen inte får diskutera ett barn med andra barns föräldrar så är det inget TS kan vara säker på.
  • neelliee
    Anonym (kokooo) skrev 2010-09-23 18:01:25 följande:
    Nellie, alla barn är värt lika mycket...Det kryllar inte av små grupper för barn med tex. ADHD, det kryllar inte av ressurser, men alla barn är förtfarande värda lika mycket, även barn som kräver mer.
    Man FÅR inte göra skillnad på barn pga pengar.

Detta barn ska INTE behöva falla mellan två stolar pga. byråkrati..
    Detta barn är i början på ett liv, skolan tiden kan vara jobbig nog utan att behöva klassas som det jobbiga barnet som bara är till besvär och får stanna hemma tills det finns pengar till ett alternativ.
    Jo, tack jag vet och håller med dig. Och jag är säker på att alla normalt funtade lärare och rektorer håller med dig. Men som det ser ut just nu är det där mest vackra ord i teorin - visionerna stämmer inte överrens med verklighetens resurser och lokaler. Tyvärr.

Och barnet som får ett utagerande barns händer runt halsen är värt precis lika mycket som det utagerande barnet.
  • neelliee
    Anonym (kokooo) skrev 2010-09-23 18:08:38 följande:
    Lavish, ett barn har skolplikt.
    ALLA barn har skolplikt.
    JOBBIGA barn har skolplikt.

Det är inte svenska folket som är med på våra EVK.

Det är vi föräldrar, läraren, ressursen, spec. ped vid behov, och rektorn. (bitredande).
    Ett samarbete behövs för att vår son ska få en helvärdig chans till att utföra sin skolplikt (viktigare, rättighet).

Precis som att sjukvården inte kan, så kan inte skolan ignorera sonens behov pga- pengar. Hade det handlat om vården hade det inte varit lika lätt att ignorera "svåra" patienter pga att det var dyrare behandlingar som isåfall gick utöver väntetider med mer...
    Men i skolan går det bra att göra så,tyvärr för ofta.

Vi har jättetur, vår son har bara det han har krav¨på....Och det är TUR----Helt sjukt.
    Tänker på alla som inte har samma tur som oss...
    Fortfarande har deltagrana på ett EVK mycket lite att säga till om när det gäller pengar. Svenska folket sitter inte där, men folket avgör vilka medel rektor kan ta till för att stötta barn i svårigheter.

Skillnaden mot sjukvården är att när det gäller vårdköer så fattar de flesta att det inte är den enskilda läkaren eller sjuksköterskan som är ansvarig för köerna. I skolans värld går det däremot utmärkt att håna och kränka läraren eller rektorn och hålla dessa personligt ansvariga för att resurserna är knappa.
  • neelliee
    Anonym (kokooo) skrev 2010-09-23 18:11:24 följande:
    Och Nellie, ang. mänskliginlägget.....
    Sättet du omtalar blant annat mitt barn på gör att jag tycker du låter omänsklig.
    Jag känner inte ditt barn och har aldrig uttalat mig om ditt barn,

Jag känner snarare att det är omänskligt att hålla lärare och rektorer personligt ansvariga för sådant de inte har makt att bestämma över¨.Jag tycker snarare att det är mycket mänskligt att inte ensam klara av att hålla ständig koll på 24 barn varav (minst) ett med mycket stora behov. Jag är en vanlig människa och är just mänsklig, jag är ingen känslolös robot med extrabatteri, tio armar och ögon i nacken. Jag är precis lika mänsklig som en vanlig trebarnsmamma som då och då upplever att tillvaron är kaos när alla tre barnen behöver uppmärksamhet samtidigt. Fast jag då har 24 barn istället för "bara" tre.
  • neelliee
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2010-09-23 19:31:41 följande:
    NEELLIEE
    Javisst! Vi som jobbar i skolan hatar barn!!! Pissråttor är vad de är. Vi vill skada dem, håna dem och skratta åt dem när de misslyckas. För det är väl det du vill höra?

Blir sjukt förbannad när jag läser kommentarer som dina, sådant gör att jag vill sluta som lärare. Om jag blir kallad idiot när jag inte kan hantera barn med enormt stora svårigheter (för det har man om man tar stryptag på kompisar när man är arg) inom ramen för en vanlig klass trots att jag inte får extra hjälp så kan jag lika gärna lägga ner. Jag styr inte över resurserna till skolan. Min rektor gör det inte heller. Det är INTE vi som bestämt att tjänstemännen på stadshuset ska få sin toalett städad varje dag och vår bara varannan, det är INTE vi som bestämmer att skolan har X antal kronor att röra sig med varje år.

"Skolan vägrar... " - så FAN heller. Rektorer är små mellanchefer utan direkt makt och lärare är bara gräsrötter med typ 25.000 kr som snittmånadslön och noll övertidsersättning trots att våra 45 h arbetsveckor ofta ligger på ca 55-60 h. Det är inte vi som vägrar. DE FOLKVALDA POLITIKERNA vägrar. Kommunmedborgare föredrar kulturella evenemang och nyrenoverat köpcentrum. Rikets medborgare föredrar höga bostadsbidrag, sänkt inkomstskatt, gratis museum...

Det är inte ett dugg roligt att vara lärare eller rektor och VARJE DAG leva med ansvaret att skydda 24 klasskompisar från ett våldsamt barn, tror du att vi vill ha det så (och det måste du ju tro om du tror att vi VÄGRAR att hjälpa) så tycker jag nog tyvärr du själv är en idiot. En okänslig, hånfull idiot.

När jag läser ditt inlägg så skulle man nästan kunna tro att du jobbar på hans skola och att du har ansvaret för just hans klass....
    Jag har inga papper från PBU eller någon annan stanns att han är våldsam och farlig.
    Mitt barn är ett barn med ADHD problematik...svårt med impuls beteende och behöver att nån i skolan fångar upp han.
    Han har inte strypt nån så att det blivit skada..eller försökt ta livet av nån.
    Jag vet att det är oaceptabelt ,hade kunna bli farligt! Lika snabbt så sitter han och gråter och önskade att det aldrig gått så långt.
    JAG ÖNSKAR BARA ATT SKOLAN KAN GE ETT BARN DEN HJÄLP ETT BARN FÖRTJÄNAR ATT FÅ!
    äVEN DOM ANDRA SOM BLIR DRABBADE.
    mEN DET ÄR JU INTE SÅ ATT HAN SPRINGER FRAM OCH SLÅR NER FOLK FÖR ATT HAN ÄR ARG!
    UTAN HANS KOMPIS BLEV MISSHANDLAD OCH ROPADE PÅ HANS HJÄLP! HUR FEL DET ÄN BLEV DÄR SÅ VAR INTE TANKEN ATT STRYPA NÅN! JAG FÖRSVARAR INTE DET HAN GJORDE! ABSOLUT INTE! MEN VISST HADE SKOLAN KUNNA LYSSNA PÅ MIG ALLA DOM GÅNGER JAG BERÄTTAT.PAPPER FRÅN PBU MED REKOMENDATIONER!
    DET KAN BLI SVÅRT OXÅ ATT KANSKE FÅ KOMMA TILLBAKA 1 VECKA SENARE OCH TA IGEN ALLT SOM MAN MISSAT..INTE HELLER HAR REKTORN 1 GÅNG RINGT UPP MIG FÖR ATT FRÅGA VAD SOM HÄNT ELLER GETT OSS EN TID FÖR SNABB ÅTGÄRD! UTAN VI SER NÄR VI HAR TID!
    TACK TILL ER ALLA SOM KOMMIT MED RÅD!
    LYSSNAT OCH INTE DÖMT UT HAN!
    Men du. Inte har jag dömt ut din son och inte tror jag att han VILL skada. Naturligtvis inte. Jag har mest svarat på inlägg som visar noll och ingen förståelse för skolpersonalens dilemma. Visst finns det skolor som inte alls fungerar, det ska jag inte hymla om. Men liknande kaosartade situationer kan uppstå även på mycket välfungerande skolor om det vill sig illa, och jag tror inte att man kommer NÅGONVART med att ta för givet att skolpersonalen inte vill hjälpa. Allra oftast vill man så innerligt gärna, men har inte de rätta verktygen och resurserna. Jag önskar precis som du att skolan kunde ge alla barn den hjälp de behöver, men jag vet att skolorna i sin tur behöver hjälp (i form av pengar, kunskap, vägledning och lagstiftning) för att klara av sitt uppdrag.

Det låter på dina inlägg som att er skola behöver jobba på en hel del saker, det håller jag med om. Jag tycker absolut att rektorn borde ha ringt upp er, för att ta ett ex. Och självklart ska ni känna att personalen lyssnar på er på möten. Men jag har svårt att tro att alla individer som arbetar där är illasinnade, eller idioter, eller att de vill skada din son. Ofta känner man sig så maktlös som skolpersonal, och lojal mot sin arbetsplats, så att man inte vill vara brutalärlig och säga sanningen rakt ut.
  • neelliee
    Emeli skrev 2010-09-24 22:46:43 följande:
    Jaså?

Vg se inlägg 48 "Nelliee: Vad jag är glad för att du inte är min sons lärare...Vår sons lärare är mänsklig...."  och inlägg 59 "Och Nellie, ang. mänskliginlägget.....
    Sättet du omtalar blant annat mitt barn på gör att jag tycker du låter omänsklig."

Det var du som skrev inläggen. Det kallar jag påhopp. Du hade vunnit mycket på att ha en sansad ton och undvika personangrepp. Nellie skriver att hon är lärare och med tanke på hur insatt hon verkar, hur realistiskt hon beskriver verkligheten, är jag beredd att tro henne eftersom jag också är lärare och känner igen mycket av det hon beskriver. Nellie hade för övrigt inte ens talat om ditt barn, hon hade svarat ts och beskrivit hur det ser ut i många skolor.

Eftersom det är kommunerna som är huvudmän för skolan ser situationen väldigt olika ut i olika kommuner. Skolpengen är olika stor, möjligheterna att få extra resurser varierar mycket. Du kanske har tur att bo i en relativt rik kommun där de lokala politikerna tycker det är viktigt att satsa på skolan. Då är du bara att gratulera. Men det kan lika gärna vara tvärtom.

Där jag jobbar (högstadieskola, årskurs 6-9) brukar vi alltid ha flera planerings- och överlämningskonferenser innan eleverna från 5:an kommer. Vi vet någolunda väl vilka elever som har särskilda behov och som vi måste planera lite extra för. Vi gör verkligen vårt allra bästa för att det ska bli så bra som möjligt för alla elever, men ibland räcker resurserna helt enkelt inte till. Ibland kan det också ta lite tid innan vi har lyckats få tag på någon lämplig person. Vem som helst passar inte att jobba som assistenter till alla barn. Det finns ju barn med väldigt speciella behov. Jag jobbar i en kommunal skola och i en kommun måste man först se efter om det redan finns någon övertalig innan man går ut ock söker personal. TS barn går i en friskola, och i det fallet måste skolan antagligen annonsera efter personal om inte kommunen kan ställa upp. Försök förstå att man inte alltid hostar fram lämpliga personer ur rockärmen samma dag behovet uppstår.

Jag kan hålla med dig i din kritik att skolan inte har varit tillräckligt förutseende i ts fall, men det är sannerligen inte lärarens fel eller ansvar. Vi vet heller inte hur det har gått till när ts son började på skolan och hur mycket skolan har blivit informerad om ts sons speciella behov. TS skrev ju att pojken gick på en annan skola förra läsåret. Skolbytet kanske blev hastigt bestämt. Jag undrar också lite över varför det inte fungerade på den förra skolan.
    Tack!!!
    Jag vill inte heller försvara skolan, visst finns det mycket som kan bli bättre. Du beskriver det så bra, precis så är det.
  • neelliee
    Anonym (kokooo) skrev 2010-09-24 22:55:42 följande:
    MIN sons lärare pratar inte om barn på det sättet...Tycker att barn ska vara hemma tills saker löser sig i skolan.

JAG är glad för att min sons lärare INTE tänker så. Han är värt lika mycket som andra barnen i klassen, och evt. dårlig ekonomi gör inte så han tvingas stanna hemma pga rektorens planering.
    Det är inte lärarens ansvar att trolla fram ressurs, men hade jag överhört min lärare säga så till en annan (generellt, inte specifikt om min son) hade jag blivit riktigt besviken.

Det är inställningen jag påpekade. INGET barn ska behöva sättas åtsidan pga ekonomi.

Skolplikten finns av en orsak...

Barn med adhd inkluderar mitt barn. Barn som behöver ressurs inkluderar mitt barn. Barn som inte kan kontrollera sig själv inkluderar mitt barn.

Våra barn har det jobbigt nog sen innan, att behöva dra det ekonomiska lasset är fruktansvärt orättvist....
    Det är sparka på den som ligger mentalitet.
    Om du hade bemödat dig med att LÄSA mina inlägg hade du förstått att jag inte heller tycker att barn SKA hållas hemma. Jag har bara försökt förklara hur skolpersonalen kanske resonerar och att det i vissa olyckliga fall kan vara det minst dåliga alternativet att vara hemma ett par dagar. Det bästa vore ju naturligtvis att skolan hade resurser att fixa problemet på plats inom en kvart, något annat har jag inte sagt.
  • neelliee
    Starkast skrev 2010-09-24 12:36:49 följande:
    Ofta går det att ha fritidspersonal som extra resurs. Den är redan anställd på skolan.
    Som du själv skriver verkar det vara på rasterna de största problemen finns och det kan lösas med fler rastvakter, ev. punktmarkering av barnet. Detta kostar inte skolan extra.
    Jodå, visst kostar det extra.

Tror du seriöst att fritidspersonalen inte har några andra arbetsuppgiftger? På vårt fritds är de tre personal på 50 barn, naturligtvis kan man inte bara plocka bort och en coh använda som resurs utan att ersätta denna med en vikarie på fritids. Och då kostar det...
  • neelliee
    As mamma skrev 2010-09-24 21:29:35 följande:
    Jag är själv mamma till en pojke med ADHD men jag tycker ni är jävligt orättvisa mot Nellie. Jag vill absolut det bästa för min son men förstår även att det finns andra att ta hand om. Det finns inte tillräckligt med pengar för att kunna få en ny assistent bara sådär, och då får man som förälder anpassa sig och inte bara klaga klaga klaga hela tiden. Det går inte att få hjälp från en dag till en annan, det tar TID, många ska vara med och bestämma, man ska ansöka om extra hjälp osv. Jag skulle bli galen om jag visste att någon hade hotat min son och jag skulle skitit i om det barnet hade haft ADHD eller inte. Jag vill att min son ska kunna känna sig trygg i skolan, och den rätten ska ALLA ha! Barnet med ADHD behöver OCKSÅ hjälp men man måste faktiskt tänka på alla! Jag skulle förstå om min son blev avstängt medan de tog ett beslut, däremot om han blev avstängd och inte gjorde något åt saken, då skulle jag bli arg eftersom det handlar om hans skolgång. Sen TS tycker jag du ska prata med olika skolor och kolla vad de kan göra för din son, det har vi gjort med min. Han går på en privat förskola och mår hur bra som helst, men det är för att vi har ställt krav och vi vet att vi kan prata med dem. Hade han gått på en annan förskola hade det inte gått lika bra. Det är det som är bra med att man får välja själv! Se till att lärarna vet något om hans problematik, och om de inte gör det, be dem få ett samtal med BUP. Men man måste förstå att lärare är just LÄRARE, inte psykologer, och det är inte lätt för dem att hantera en hel klass "normala" elever plus en drös med olika slags problematiker.
    Tack så jättemycket!! Detr värmer att få förståelse, särskilt från just föräldrarna till de barn som kommer i kläm. Det är tragiskt att barnen drabbas, men en förutsättning för att lösa problemet är nog att vi alla hjälps åt och har som grundinställning att ALLA vill väl.
Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan