Anonym (ledsen mamma) skrev 2010-09-23 19:31:41 följande:
NEELLIEE
Javisst! Vi som jobbar i skolan hatar barn!!! Pissråttor är vad de är. Vi vill skada dem, håna dem och skratta åt dem när de misslyckas. För det är väl det du vill höra?
Blir sjukt förbannad när jag läser kommentarer som dina, sådant gör att jag vill sluta som lärare. Om jag blir kallad idiot när jag inte kan hantera barn med enormt stora svårigheter (för det har man om man tar stryptag på kompisar när man är arg) inom ramen för en vanlig klass trots att jag inte får extra hjälp så kan jag lika gärna lägga ner. Jag styr inte över resurserna till skolan. Min rektor gör det inte heller. Det är INTE vi som bestämt att tjänstemännen på stadshuset ska få sin toalett städad varje dag och vår bara varannan, det är INTE vi som bestämmer att skolan har X antal kronor att röra sig med varje år.
"Skolan vägrar... " - så FAN heller. Rektorer är små mellanchefer utan direkt makt och lärare är bara gräsrötter med typ 25.000 kr som snittmånadslön och noll övertidsersättning trots att våra 45 h arbetsveckor ofta ligger på ca 55-60 h. Det är inte vi som vägrar. DE FOLKVALDA POLITIKERNA vägrar. Kommunmedborgare föredrar kulturella evenemang och nyrenoverat köpcentrum. Rikets medborgare föredrar höga bostadsbidrag, sänkt inkomstskatt, gratis museum...
Det är inte ett dugg roligt att vara lärare eller rektor och VARJE DAG leva med ansvaret att skydda 24 klasskompisar från ett våldsamt barn, tror du att vi vill ha det så (och det måste du ju tro om du tror att vi VÄGRAR att hjälpa) så tycker jag nog tyvärr du själv är en idiot. En okänslig, hånfull idiot.
När jag läser ditt inlägg så skulle man nästan kunna tro att du jobbar på hans skola och att du har ansvaret för just hans klass....
Jag har inga papper från PBU eller någon annan stanns att han är våldsam och farlig.
Mitt barn är ett barn med ADHD problematik...svårt med impuls beteende och behöver att nån i skolan fångar upp han.
Han har inte strypt nån så att det blivit skada..eller försökt ta livet av nån.
Jag vet att det är oaceptabelt ,hade kunna bli farligt! Lika snabbt så sitter han och gråter och önskade att det aldrig gått så långt.
JAG ÖNSKAR BARA ATT SKOLAN KAN GE ETT BARN DEN HJÄLP ETT BARN FÖRTJÄNAR ATT FÅ!
äVEN DOM ANDRA SOM BLIR DRABBADE.
mEN DET ÄR JU INTE SÅ ATT HAN SPRINGER FRAM OCH SLÅR NER FOLK FÖR ATT HAN ÄR ARG!
UTAN HANS KOMPIS BLEV MISSHANDLAD OCH ROPADE PÅ HANS HJÄLP! HUR FEL DET ÄN BLEV DÄR SÅ VAR INTE TANKEN ATT STRYPA NÅN! JAG FÖRSVARAR INTE DET HAN GJORDE! ABSOLUT INTE! MEN VISST HADE SKOLAN KUNNA LYSSNA PÅ MIG ALLA DOM GÅNGER JAG BERÄTTAT.PAPPER FRÅN PBU MED REKOMENDATIONER!
DET KAN BLI SVÅRT OXÅ ATT KANSKE FÅ KOMMA TILLBAKA 1 VECKA SENARE OCH TA IGEN ALLT SOM MAN MISSAT..INTE HELLER HAR REKTORN 1 GÅNG RINGT UPP MIG FÖR ATT FRÅGA VAD SOM HÄNT ELLER GETT OSS EN TID FÖR SNABB ÅTGÄRD! UTAN VI SER NÄR VI HAR TID!
TACK TILL ER ALLA SOM KOMMIT MED RÅD!
LYSSNAT OCH INTE DÖMT UT HAN!
Men du. Inte har jag dömt ut din son och inte tror jag att han VILL skada. Naturligtvis inte. Jag har mest svarat på inlägg som visar noll och ingen förståelse för skolpersonalens dilemma. Visst finns det skolor som inte alls fungerar, det ska jag inte hymla om. Men liknande kaosartade situationer kan uppstå även på mycket välfungerande skolor om det vill sig illa, och jag tror inte att man kommer NÅGONVART med att ta för givet att skolpersonalen inte vill hjälpa. Allra oftast vill man så innerligt gärna, men har inte de rätta verktygen och resurserna. Jag önskar precis som du att skolan kunde ge alla barn den hjälp de behöver, men jag vet att skolorna i sin tur behöver hjälp (i form av pengar, kunskap, vägledning och lagstiftning) för att klara av sitt uppdrag.
Det låter på dina inlägg som att er skola behöver jobba på en hel del saker, det håller jag med om. Jag tycker absolut att rektorn borde ha ringt upp er, för att ta ett ex. Och självklart ska ni känna att personalen lyssnar på er på möten. Men jag har svårt att tro att alla individer som arbetar där är illasinnade, eller idioter, eller att de vill skada din son. Ofta känner man sig så maktlös som skolpersonal, och lojal mot sin arbetsplats, så att man inte vill vara brutalärlig och säga sanningen rakt ut.