Inlägg från: Sommarnatt2010 |Visa alla inlägg
  • Sommarnatt2010

~mittenavmajknoddar~

Vilka stora grupper ni verkar ha...Här (har två kompisar som fått barn) har det varit max fyra par i grupperna. Och i As grupp var det en som skulle flytta och en som inte kom...mao de var bara hon och en till

i Es grupp var det en som inte dök upp så de var iaf tre i sin grupp... ( de har inte haft en enda organiserad träff efter att de fått barn..Som tur var lärde de känna varandra lite under de ynka två träffar som de hade så de träffas en del ändå)

verkar som att koncepten för föräldrar grupper ser helt olika ut oxå :S Här är det bara två tillfällen, två halvdagar då båda två är med... 

• Sommarnatt2010

Är det bara jag som reagerar på att de påpekar viktuppgång hos en gravid. Min vän fick höra något liknande när hon gått upp ungefär samma. Vad äter du kan du dra ner på det??? Låter konstigt i mina öron...men men det är väl så det är.

Vi ska till BM nästa torsdag...Ska bli så spännande var ju en evighet sen sist...längtar efter att höra Litens hjärta o mäta magen...är faktiskt nyfiken på hur mycket jag gått upp oxå... 

• Sommarnatt2010

Jag hade gått upp drygt två kg vid inskrivning tror jag...Men det var för att jag var tvungen att äta typ hela tiden för att inte må illa...

tror dock att jag gick ner dem sen i en period då jag hade väldigt svårt att äta istället. Ska till BM nästa vecka så då ska jag väga mig igen...Har ingen aning om hur mycket jag gått upp..Vet dock med mig att jag äter lite för mycket onyttigt inte för att jag tänker att jag kan unna mig det för att jag är gravid utan helt enkelt för att jag är sugen på det..har alltid varit en gottegris o det har blivit svårare att stå emot nu...

jaja det ska bli spännande att se iaf. 

• Sommarnatt2010

En kollega på jobbet har en vän som ska ha barn nästan samtidigt som mig, men på henne går det knappt se...Samtidigt tycker min kollega att det inte ser ut som om jag gått upp något alls...vet inte riktigt hur hon får ihop det där...

Vägde mig på Svärmors våg igår...o enligt den så väger jag nog samma nu som på inskrivningen (men då är det ju en annan våg)  Annars händer det inte så mycket just nu...

blev ju tillsagd att testa foglossningsbälte av en annan BM men det skulle jag inte gjort, testade bara i knappt tre dagar, men sen dess har jag haft jätte ont fram till i blygbenet..Känns lagom surt då jag inte alls haft ont i fogarna innan :( 

• Sommarnatt2010
    talare skrev 2011-01-29 11:30:43 följande:
    hon kanske bara menar att man ser att du är gravid iom att du har fått gravidmage, men att du i övrigt ser ut som vanligt dvs inte lagt på dig något extra på armar osv?
    Troligtvis är det nog så hon menar =) ja
    maddelu skrev 2011-01-29 14:11:09 följande:

Idag har vi beställt vagn Glad Blev en emmaljunga citycross med citykorg. Sittdelen tog vi i färgen pro titan, citykorgen och skötväskan i grey flower .
    Känns kul att vara ytterligare ett steg närmare Skrattande vagnen kommer i slutet på april....

Vad ska ni ha för vagn?
    Vi har köpt en Teutonia Mistral S

• Sommarnatt2010
    TheLove skrev 2011-02-06 12:19:27 följande:
    Satt och började skriva på en lista över vad som ska packas i BB väskan... Har ni funderat så långt? Vet inte hur jag ska packa... Förra gången hade vi en skötväska och en större bag eller hur man säger, typ sporväska och en liten kabinväska... mycket väskor... Det blev för mycket, tänk er min man bärandes på tre väskor från förlossningen till specialbb hehe :) Denna gång får det nog räcka med max två väskor... Antingen sportbag eller en större resväska... Resväska känns lite speciellt om jag skulle ta med i och med att vi inte ska på semester, men det är mycket jag vill få med och lättare att packa i en resväska... Hur tänker ni?

Börjar även fundera på det där med förlossningsbrev med... Det är svårt det där...
    Jag tänkte skriva en lista på vad som behöver köpas innan Liten kommer..Eftersom husbygget tar mycket tid och pengar så har jag väl typ slutet april början av mig på mig att skaffa det som behövs :S Men om jag skriver en lista har jag iaf lite koll...

Sen vorde det väl bra med en packlista inför BB oxå...

Förlossningsbrev är det något alla skriver eller?? Jag hänger inte riktigt med känner jag..

Snittas är oxå något som jag är väldigt rädd för..Förlossningen i sig känner jag mig mest nyfiken på, men just snittas vore inte alls roligt. :S Sen vill jag naturligtvis inte äventyra mig eller mitt barns säkerhet..men ni förstår säkert.

Sen är jag lite rädd för att vattnet ska gå o bebis inte komma ut snabbt nog. två av mina närmaste vänner gick vattnet för och båda fick åka till neo o ligga där en vecka pga av infektion. Jag kommer med andra ord kräva att de sätter i gång mig med en gång om vattnet går, kan man det???
  • Sommarnatt2010
    TheLove skrev 2011-02-06 19:53:53 följande:
    Börjar med sista frågan... Tror de sätter igång efter två-tre dagar efter vattnet gått om man kommit in i V.37+ men innan det vill de hålla bebisen kvar så länge som möjligt. När vattnet har gått behandlas man med antibiotika så att man ska hålla infektioner borta... Det är mycket större risk att få infektioner när vattnet gått så det är en säkerhetsåtgärd... Därför får man ligga inne (är du säker på att de fick infektioner och inte bara behandlades för det?)

Alla skriver inte förlossningsbrev men där jag föder så vill personalen helst ha det så de har någonting att gå efter. De vill ju veta så du inte är rädd för vissa saker och vad du har för tankar gällande smärtlindring, förlossningsställningar osv så de har lite att gå på....

Behöver med skriva en lista på vad som måste köpas, det är mycket vi inte har kvar från när sonen var bebis...
    Ja men det kan nog stämma, Mina vänner fick höra att de skulle bli ingångsatta efter tre dygn om det inte kom i gång av sig själv...Händer det inget med igångsättning plockar de ut barnet med snitt efter ytterligare tre dygn...Det startade av sig själv strax efter vatten av gång o de födde båda ca 30h efter vattenavgång.

Den första vännen var i 40+3 eller något liknande...tror inte hon fick antibiotika...Han föddes fredagmorgon o natten till lördag la de honom i kuvös o körde till ett sjukhus med neonatalavdelning, för han hade fått en infektion...De fick vara kvar där i en vecka. Han behandlades och sondmatades då han var för svag för att äta själv.

Den andra vännen fick tidigt 37+ något hon fick antibiotika...är inte helt hundra på att det var en infektion hos hennes pojk, vet att det var något med sockret o de blev oxå körda till grannstaden för en vecka på neonatal. Han fick oxå sond eftersom han var för svag för att äta själv. De fick dessutom neohemsjukvård ett tag.

Oki antar att man får info från BM om de vill ha förlossningsbrev eller inte då..Sen är det nog som sagt bra att själv fundera över hur man vill ha det...tänkte snart börja läsa en bok om förlossning som jag har här hemma...Det närmar sig ju trots allt i ett rasande tempo =)
  • Sommarnatt2010

Jag har lite halsbränna till och från...Vissa dagar riktigt illa, men sen är jag helt utan vissa dagar =) Slipper toabesök på nätterna..Börjar bli lite tungt att jobba nu, står o går hela dagarna men försöker mer o mer sitta still så får eleverna komma till mig, ska ju jobba iaf drygt två månader till. Har nog klarat mig riktigt bra faktiskt. peppar peppar...

Men har sovit riktigt illa inatt, hoppas dock att det var en engångsföreteelse...Känner mig lite krasslig med hosta o öm kropp idag så kan ju berott på det.  Håller tummarna

• Sommarnatt2010

Måste bara få tycka lite synd om mig själv...Har nämligen rykt på influensa =( Typiskt jag som är ledig denna veckan...Känns ju mindre roligt att behöva tillbringa den i sängen/soffan...

Lite orolig för hur det ska påverka liten där inne är jag oxå...Tänkte dock ringa BM i morgon o prata med henne, så kanske man känner sig lite lugnare sen... 

Vet ni om influensa smittar innan eller under tiden man är sjuk..Var nämligen hos en vän igår som har en liten bebis, ÅNGEST. Har inte lyckats få tag på henne idag, ska ringa senare igen. Tänkte förvarna lite..Är det farligare för en liten att få influensa???

Hoppas ni andra mår bra 

• Sommarnatt2010
    masw skrev 2011-02-16 19:56:41 följande:
    Usch. Det är ju typiskt att man ofta blir sjuk när man är ledig. Själv var jag jättesjuk i helgen och början av veckan och jag är också ledig...   ...fast jag är ju iofs föräldraledig så det kanske inte gills ;-P

Jag la faktiskt också ut en fråga om hur den lilla i magen påverkas när man inte kan äta eller behålla det man äter och fick till svar att bebisen faktiskt inte påverkas så mycket. Att den kan leva på reserver, men du kanske inte var magsjuk. Ska kanske tillägga att jag inte vet hur tillförlitlig källan var, men hon lät säker på sin sak. Om du ringer BM vill jag gärna veta vad hon sa.

De flesta sjukdomar smittar värst innan det bryter ut så jag antar att det är samma med influensa, men det smittar även när man redan är dålig.

Jag mår bra idag i alla fall.
    Krya på dig. 
    Ja du har ju lite mer ledigt kvar du än vad jag har då...Men får väl se hur långvarit det här blir...Skönt att du känner dig bättre iaf. 

Min mamma trodde inte det var så farligt för barnet om man blev sjuk så här sent..värre tidigare i graviditeten. Men visst jag hör av mig här när jag pratat med BM i morgon. Jag får ju behålla maten, men är ju inte direkt sugen på något :S

tack
Svar på tråden ~mittenavmajknoddar~