Inlägg från: Fridayyy |Visa alla inlägg
  • Fridayyy

~mittenavmajknoddar~

hoppfull 2010 skrev 2011-01-26 20:43:55 följande:
    hej på er!

Idag har jag vart på kontroll hos barnmorskan.

De såg fint ut..:)

Järnvärden hade sjunkit, men de verkade ju vara rätt vanligt..

Sockerbelastning ska jag få göra i mars..jag har diabetes i släkten , så får göra de för säkerhets skull.

Ååå..fick lyssna på hjärtljuden, lät som en hel fabrik.:) men va härligt de var att höra..

De som e lite negativt kanske e att jag har gått upp ca 10-12 kg...hon tyckte jag skulle försöka röra på mig mer o tänka på vad jag äter..

Men de känns bra..

Hur mår ni andra?
    Är ni trötta? Jag e grymt trött..i omgångar under dagen..

Ha de bra!
    Jag har också gått upp i vikt, kanske 8 kg men jag vet med mig att jag ätit lite för mycket kanske. Men samtidigt går en del upp mer i början och en del mer i slutet. Brösten är ju mycket större och man har ju mer blod och så i kroppen men sammanlagt väger väl bebisen och allt det andra 12 kilo extra säger. Jag tror att vissa BM är mer på med vikten än andra. Men ibland är man ju sååå hungrig som gravid och det är inte lätt att sluta äta då ju. MEN för min del har jag nog även ätit en del choklad och det är ju inte nödvändigt..=)
  • Fridayyy
    TheLove skrev 2011-01-27 09:08:53 följande:
    Jag har gått upp 3,5 kilo än så länge men hade inte så mycket aptit i början... Känns rätt så bra att jag inte gått upp mer än eftersom jag gick upp så mycket i slutet. Jag blev sammanlagt 16 kilo +...
    På mig var det rätt passande och för en gångs skull var jag normalviktig...

Jag tror de flesta tjatar om vikten pga större risk för komplikationer och diabetes mm ju mer man går upp (har för mig att det är så)

Självklart ska man inte banta som gravid men man kanske inte heller ska sitta i soffan och vräka i sig chips hela dagarna (påstår inte att ni gör så, så ni inte misstolkar..) Ni är säkert av dem som går upp mest i början...

Ta det bm säger med en nypa salt... Men i vissa fall kan det nog vara bra att bm nämner det :)
    Ja men det var väl inte 16 kg fett??

Nä de ska väl säga så om vikten men för det mesta vet ju alla gravida som äter för mycket att de gör det..=) själv har jag nog ätit för stora portioner för jag äter inte oftare och sen rör man sig på ett annat sätt. Mindre på nåt vis.
  • Fridayyy

Jag har bara vägt mig en gång hos BM, med kläder på mig. Men om jag räknar vad jag vägde innan graviditeten och nu så har jag gått upp 8 kg. Hos BM hade jag gått upp nåt kilo i v. 9. Man ska väl inte ha gått upp så himla mycket i v.11 heller, men en del blir ju svullna så jag vet inte.

• Fridayyy

Jag födde första barnet med snitt för 5 år sedan och jag hade inte speciellt ont efteråt men inte så mycket känsel i snittet. Andra barnet vaginal förlossning och det var bättre tycker jag fast det gjorde mer ont.

För mig gick vattnet och värkarna startade efter 2 dygn men jag fick ingen antibiotika..??

• Fridayyy
    TheLove skrev 2011-02-07 13:19:40 följande:
    Anledningen till att du inte fick antibiotika tror jag berodde på att du var tillrekligt långt gången. Mitt vatten gick ju som sagt i V.34 och får man en infektion måste man bli igångsatt (tror jag) och det är inte någon fara om man är fullgången men i V.34 är det ju inte jättebra att föda...
    Nja jag vet inte. Jag var i vecka 36+6 så jag var 12 timmar från att räknas som fullgången. Jag fick stanna på sjukhuset ett dygn sen åkte jag hem och väntade på värkarna. Hur länge gick du sen innan förlossningen startade? De skulle ju satt igång mig annars efter 2 dygn så jag antar att man knappt hinner få en infektion på ett par dagar.
  • Fridayyy

Jaha, hur mycket krämpor har ni? Jag har halsbränna, myrkrypningar (när jag glömmer att äta grapefrukt), ont i bäckenet på natten, kissar säkert 5 ggr på natten, viss deppighet (kan även berott på det tråkiga vädret innan). Nu längtar jag så efter våren och att bebisen ska komma ut!! Tiden går ju relativt fort ändå, 3 månader kvar nu. Magen blir tyngre och tyngre. Sparkar på blåsan och upp mot revbenen. Då känns 3 månader som en lång tid...=)

• Fridayyy

Ja, humöret. Jag kan vara irriterad på okända människor på ett helt annat sätt. Stör mig på en massa saker. Ex programledarna på Melodifestivalen. Tycker de är sååå tråkiga (har det med graviditeten att göra eller är de tråkiga??)

• Fridayyy
    Sommarnatt2010 skrev 2011-02-16 20:45:54 följande:
    Ja du har ju lite mer ledigt kvar du än vad jag har då...Men får väl se hur långvarit det här blir...Skönt att du känner dig bättre iaf. 

Min mamma trodde inte det var så farligt för barnet om man blev sjuk så här sent..värre tidigare i graviditeten. Men visst jag hör av mig här när jag pratat med BM i morgon. Jag får ju behålla maten, men är ju inte direkt sugen på något :S

tack
    Har du hög feber? Är det svininfluensa så kan det ju påverka dina lungor eller bebisen.
  • Fridayyy
    maddelu skrev 2011-02-17 09:05:23 följande:
    hur har ni det med järnvärdet? Som lägst har mitt varit på 105, BM tyckte jag skulle ta 1 tabl  Niferex
    dagligen. Men efter 2 veckor så hade värdet bara höjts till 109, så nu ska jag ta 2 Niferex dagligen.  Känns lite hysteriskt tycker jag. Jag är inte påverkad av "järnbristen" och såååå lågt är det väl inte?!
    Nä, min BM sa att det var som lägst i v. 20 sen ökar det igen. Minns inte vad jag hade men hon sa att jag fick välja själv och jag valde att inte äta några piller. Har du varit och kollat hos BM efter 2 veckor igen eller? Jag tycker inte det låter så lågt.
  • Fridayyy

Lakritz, mycket märkligt att de inte tog prover på dig??? Nä jag vet bara att jag pratade med BM om influensa och hon sa att bebisen kunde påverkas med inte hur. Det är nog mest mamman ändå. Jag trodde man hade 40-graders feber med influensa i ca 1 veckà?? Varför trodde de att det var svininfluensan?

Svar på tråden ~mittenavmajknoddar~