Inlägg från: Sommarnatt2010 |Visa alla inlägg
  • Sommarnatt2010

~mittenavmajknoddar~

snöstjärna skrev 2010-11-04 15:35:28 följande:
    Ja det hade ju varit roligt, men det är nog svårt att veta med säkerhet vilka som legat i den =/
    Men verkligen underbart med en sådan tradition, funderar om vi ska skriva in våra barns namn på undersidan eller nått sånt i alla fall, så att de finns kvar =)
    Vi har en dopklänning som min morfar döptes i...Min mormor har broderat dit allas namn, alla de som döpts i den..Det börjar bli några stycken nu morfar, mamma, moster, jag o brossan, två kusiner o tre kusinbarn...o snart en liten till =) blå färg för pojkar o rosa för flickor =) Tyvärr blir det nog inte mormor som broderar det namnet, då vi fick väldigt tråkiga besked idag :S

Jag köpte några treggings igår, som var riktigt sköna. Blir till att köpa några mammajeans snart oxå...har inte kunnat ha mina på flera veckor. Men nu har jag iaf något annat än mina svarta leggings, vilket känns skönt. 

• Sommarnatt2010
    TheLove skrev 2010-11-04 18:04:17 följande:
    Åh vad tråkigt med neg besked :( Roligt där emot med släktklänning.
    Vi har inte döpt vår son och kommer inte göra det heller, är inte religiösa.

Vad är treggings?
    Vi har inte funderat så mycket på det där med dop...är inte heller religös, men jag känner ändå att jag nog vill göra det...

Det undrade jag oxå när min vän sa att jag borde köpa det =) leggings i jeanstyg typ...strechiga o sköna med reså i midjan... Kan nog ha de jag köpte ganska länge, de är ganska mjuka i resån... 
  • Sommarnatt2010
    TheLove skrev 2010-11-05 10:43:59 följande:
    Jag har världens huvudvärk :( Tycker synd om mig själv. Maken och jag är båda lediga idag, likaså sonen så nu sitter jag hemma med en pojke som kollar på barnprogram och leker med trolldeg och är jättesnäll och jag längtar sönder mig till maken kommer hem (är hos sin syster och fikar) så jag får lägga mig och sova igen (fick sovmorgon till 9 idag...

Urs vad det är synd om mig idag :P
    Jag har vaknat med huvudvärk i en veckas tid nu...nästan så jag blev orolig, men när man googlar det så är det tydligen vanligt med huvudvärk i början av graviditeten..Så ska nog vara glad att jag bara haft ont i huvudet en vecka..Hoppas det känns bättre nu!!!
    jakeline skrev 2010-11-05 09:06:54 följande:
    Vi döpte inte vår son då ingen av oss är troende. Tycker det är lite hyckleri helt ärligt. Visst det är tradition och hela den biten. Men jag köper det inte. Ha hellre då en fin namngivelseceremoni istället om ni prompt måste ha något. Min son får välja själv istället när han vet vad det handlar om. Att han inte är döpt idag, hindrar ju inte att han döper sig senare om han nu skulle vilja konfirmeras eller dylikt.

Vi var på dop för våra vänners son och de stod tom utanför kyrkan och sa att de inte var troende. Det tycker jag är helt fel! varför döpa då om man inte själv delar trosuppfattningen?

men det är jag det... :P Alla får göra som de vill men jag har lite svårt att förstå att icketroende döper in sina barn i en tro som de inte delar.

men annars är det fredag! Och halvdag till på köpet! Åker upp till svärfar för att fira maken som fyller år i morgon!
    Ja jag vet inte. Jag är kluven i det här. Har inte funderat så mycket på det...Men jag har ju några månader på mig...Men spontant känner jag att jag gärna döper mina barn. Jag tror inte det är många 14åringar som vill döpa sig om de kommer på att de vill konfirmera sig o sen "inser" att de inte är döpta. Våra barn kan ju göra samma val. Även om vi väljer att döpa...O jag tror det är lättare att välja bort än att sen välja till om du förstår vad jag menar... Jag är både döpt, konfirmerad o gift (kyrkligt). Är med i svenska kyrkan, så visst är man väl kristen även om jag inte skulle räknar mig som troende...
  • Sommarnatt2010
    TheLove skrev 2010-11-05 22:25:05 följande:
    Tack jag har inte ont längre i alla fall :) Hoppas det bara var nått tillfälligt..

Visst är det lätt att gå ur kyrkan, skriva på ett papper och skicka iväg bara. Men om man ska se det som du skrivit så borde man alltså göra en "invigning" i varje religion för att det ska bli lättare att ta valet sen? Skämt å sido. Jag vill inte ge min son en religion som jag verkligen inte tror på och tycker att det är varje mäniskas eget val att välja sin egen religion. Detta tyckte min svärmor var lite tråkigt då hon är troende. Men om varken jag eller maken är med i kyrkan skulle det verkligen kännas som hyckleri.
    Men jag förstår ju att om det är en tradition och du ändå valt att stanna i kyrkan är det ju någonting som är viktigt för dig och det är varje förälders val att göra vad man tror är bäst för sitt eget barn. Är det ett dop istället för namngivning så är det det. Det finns ingen som kan säga att det valet är fel (enligt mig).

Jag gör mina val och det är ingenting jag vill bli ifrågasatt med och då misstänker jag att det är samma för alla andra.
    Så slutligen: Döp om du vill döpa, strunta i det om du inte vill...

(känns luddigt men jag är skittrött, jag menade inget illa om det skulle tolkas så, gav bara min syn på saken)
    Jag förstår vad  du menar...Jag är som sagt kluven. Är ju inte direkt troende själv, men samtidigt känns det ändå viktigt...Vet inte om det på någotvis blev ännu viktigare nu när mormor är dålig...Men vi kommer troligtvis att döpa...

Men jag säger som du, alla gör som de vill o jag lägger mig inte i deras val =)

Har haft full upp i  helgen..det där med höstlov känns helt avlägset, känns inte att jag varit ledig en hel vecka...Men nu är mannen i väg i tre dagar o jag ska slöa ihop i soffan med målet att packa en flyttkartong / kväll...Känns ok =)

Känner mig inte heller så värst gravid..men har iofs mått väldigt bra de senate veckorna, med endast lite växtvärk, eller vad man nu ska kalla det... Ska göra kub nästa torsdag, längtar sååååå
  • Sommarnatt2010

Jag tror inte det går att göra senare än 13+6 pga något med nackspalten...Vi fick en tid för KUB när vi var på inskrivningen. Då tog det blodprov på mig o sen bokade vi in en tid. Tror att nu  när vi gör KUB så bokas RUL in direkt oxå...Men det är ju säkert väldigt olika rutiner på olika platser...

• Sommarnatt2010

Hur mycket bryr sig / deltar era män i graviditeten....

Känner ibland att mina man inte bryr sig speciellt mycket o oftast skyller han på att han inte hinner för vi håller på o bygger hus o ibland säger han "ja men det här var inte vad jag ville" Vi planerade ju att börja försöka först till våren men ödet ville annat. Så kan tänka mig att det är svårare att ta in..Men borde han inte engagera sig lite iaf...

Nu är det inte riktigt så hemskt som det låter...Oftas kommer ju detta upp om vi diskuterar saker o vi inte är överrens... Så känns som han säger att han inte ville detta för att såra mig när vi redan är lite osams...

Han var med vid inskrivning och ska med på KUBet nästa vecka. 
    Men jag skulle vilja att läser på lite så han oxå vet vad som händer osv....

• Sommarnatt2010

kanske ska tillägga att han aldrig ens har pratat om abort eller liknande...Så att ta bort det har aldrig funnits i tanken för varken mig eller min man....

• Sommarnatt2010
    TheLove skrev 2010-11-11 20:49:32 följande:
    Min man är inte det minsta daltig med mig heller... Visst att han kanske håller i mig om det är extra halt någonstans och han bär allt tungt (kassar och så) men jag får springa med sonen och gå i hans tackt när vi är ute osv... Han servar mig inte här hemma heller... Hoppas han blir lite "snällare" när jag blivit större... Känns som han tycker att jag överdriver allt :P

Det är inte ovanligt att män har lite svårt att ta in det med bebis och förhoppningsvis blir det lättare efter han sätt det lilla livet på kubet :)

Vill du att han ska veta vad som händer vecka för vecka är det bara att köra högläsning och sen förhöra honom :P så gör jag och då måste han lyssna och gör han inte det blir jag en hormonkossa som han inte vill ha att göra med :P
    Det där med att överdriva tycker min man oxå...Nu har jag mått väldigt bra, men sa något någon dag efter vi fått + o då sa han det....du bara inbillar dig för att du vet att du är gravid....

Vi har faktiskt kört högläsning på söndags morgonen när vi fortfarande legat kvar i sängen en mysig stund...

Är väl lite extra känslig just ikväll...mannen har varit borta i veckan o kom hem igår kväll...jag hade köpt boken "du ska bli pappa"  o lagt den i sängen...Tänkte han kunde läsa lite fram till maj..Men det va inte uppskattat för fem öre...Så blev en ganska tuff diskussion igår, inte vad jag tänkt mig direkt... Så det är ju säkert delvis som han säger, han känner att han inte hinner o så får han dålig samvete o då får jag dåligt samvete o såg år det runt.... Skönt att det nog är ett normalt beteende då :) att männen inte är riktigt med på tåget i början
  • Sommarnatt2010
    TheLove skrev 2010-11-12 08:44:02 följande:
    Jag mår ju superbra denna graviditet, när jag väntade sonen spydde jag och mådde skit fram till typ V.16 eller nått sånt,,, Då förstod han att jag mådde dåligt i och med att jag spydde men nu när jag inte mår bra vissa dagar känns det som han tycker att jag överdriver :P

Jag har ju dock foglossning (har hållt i sig sen jag fick sonen och när jag plusade blev foglossningen direkt värre...) Det har han lite svårt att tro på... "det är för tidigt att få foglossning" även fast han vet att jag har det annars med :P

Det var ju jätte taskigt av honom att bete sig så. Du gjorde en snäll sak och fick det tillbaka... Visst han kanske var stressad men klart att han hinner läsa lite i boken ibland... Han måste ju förstått att du gjorde det för honom och inte dig...

Dumma killar kan vara ibland! :( Men visst stämmer det... Killar har ju svårare att ta in det i och med att det inte är i deras kropp det händer. Jag har svbårare att ta till mig det denna gång pga att jag mår så bra... Känner mig ju inte gravid..
    Kanske är svårare med eftersom det är vårt första...Går ju liksom inte att ta på det då...Väntar man 2:a, 3:e eller så så vet man ju lite vad som komma skall...

Det tror jag med...Idag när jag var o handlade hade de "gör det själv" böcker billigt (vi bygger ju hus)...Så jag köpte en sån o gav honom när han kom hem...Lite för o retas :P Då sa han "ännu en bok" då sa jag att denna kanske är roligare att läsa...svaret jag fick va "det vet jag ju inte för jag har ju inte börjat i den andra än" Det kändes skönt... Han var nog bara trött o stressad efter att ha varit iväg ett par dagar...

Tycker oxå det är lite svårt att tro på faktiskt...Men på torsdag ska vi göra KUB så då äntligen får man se att det verkligen är något där =)  
  • Sommarnatt2010

ooo vill oxå känna det där fladdret i magen...men är ju bara i 12+6 i dag så lär ju dörja innan man får känna den där magiska känslan =)

hihi har faktiskt köpt en liten farsdag present till den bliviande pappan :P längtar så tills vi kan ligga i soffan o känna sparkar båda två...

Förresten är det någon som åker utför här??? Vi ska på skidsemester i jan..funderar på hur mycket skidor man kan åka då o om det är farligt??? Förutom att jag redan nu inte kan stänga mina termobyxor så hade det ju varit roligt att kunna åka lite..ska iaf ta med längdskidor, det känns inte som det skulle vara så farligt,

Svar på tråden ~mittenavmajknoddar~