Hej Blue Roose!
Du undrar vad en psykolog kan göra för ett barn som har sömnproblem.
För ett antal år sedan jobbade jag med familjer som hade barn som inte sov på nätterna. Jag hann träffa ganska många familjer och utvecklade också en metodik för att hjälpa dem till lugnare nätter.
Inte i något av fallen använde vi medicin och inget av barnen sov oroligt av fysiska skäl. Detta är något väldigt ovanligt.
Jag berättar det här för dig för att du ska veta att det här är ett mycket vanligt problem som går att hantera utan mediciner.
Barn är väldigt olika med avseende på sömn. En del barn sover lugnt och fint i tidig ålder och fortsätter så livet ut. Andra barn, ofta livliga, aktiva barn med mycket spring i benen har svårarare att komma till ro på kvällen och sover ochså lättare, dvs de har ett mindre sömndjup, och vaknar lättare av olika störningar. Störningarna kan vara sådana att man måste åtgärda dem, tex bajs, kiss eller hunger, men kan också vara att de går upp och ner i sömndjup. När de går upp i sömndjup, dvs vaknar till, skriker de och vill ha något som de är vana att få, tex närhet, mat, napp eller liknande.
När man som psykolog ska hjälpa föräldrarna att få en uthärdlig tillvaro handlar det ofta om att hjälpa dem att ändra på belöningssystemet för barnet när det vaknar.
Även små barns beteenden går att påverka med ändrade förhållningssätt. Ju mindre belöning ett barn får för att det vaknar, och ju mindre fysiska förutsättningar för att det ska vakna, som finns , desto större är chansen att det slutar vakna.
Mina tips skulle vara:
1. Ge er son ordentligt med mat innan ni lägger honom.
2. Skapa ritualer kring läggandet som ej är för utdragna.
3. Lämna honom i sängen och säg god natt och gå ut.
4.Stanna utanför, gå in igen så fort han börjar skrika.
5.Trösta honom, lägg ner honom och gå ut igen.
6. De första kvällarna måste detta göras ett otal gånger.
7. Se till att ni själva är utsövda. Byt av varandra!
Denna behandling är ganska tuff. Särskilt för föräldrarna. Därför är det jättebra att ha en barnpsykolog som stöd, så ni orkar genomföra detta och också vara övertygade om att det är bra både för er son och er själva.
Jag kan ju inte garantera att den barnpsykolog ni träffar har exakt samma tips som jag, men jag skulle tro att de inte skiljer sig så mycket.
När barnet börjar sova ordentligt på natten brukar de bli mycket aktiva och trevliga att ha att göra med på dagarna, så ge inte upp. Det brukar ta högst en vecka om man är konsekvent.
MVH
Margit