• olalala

    värkar?!! Förvirrad omföderska....

    Hade BR den 18 sep, alltså nu en vecka över tiden. andra barnet.

    Har haft sammandragningar (stenhård mage, mest ont i nedre delen av livmodern) + värk som strålar ut i lår, ljumskar och/eller rumpan/lår sedan imorse. regelbundet men olika tider, ibland perioder med ca 10min emellan, ibland så tätt som 2-4/5 min emellan varje värk. Nu har det alltså hållit på i dryga 12 timmar.
    Slemproppen har lossnat, iallafall delvis, de senaste dagarna och har haft mkt sammandragningar generellt (stenhård mage), dock ej värkont.

    Problemet är bara att jag inte känner igen detta från min första förlossning. Värkarna gör ganska ont, def. ondare nu än i morse, men ändå inte så ont som jag minns att det gjorde förra gången (när man kommit lite längre in i förlossningen).

    Ringde BB vid 15 tiden o de trodde nog jag var i latensfasen fortfarande o att jag skulle koncentrera mig på HUR MKT ont värkarna gjorde, inte hur tätt de kom.

    Eftersom jag var hemma med värkar 35 timmar första gången o kom in när jag var 10 cm öppen + hade krystvärkar & bebisen föddes efter bara 1 timme på BB så vill jag gärna undvika detta denna gång. Har varit orolig att det skulle gå snabbt denna gång, men nu verkar det ju inte bli så?!

    Vad ska man gå på, när ska man åka in? Jag litar inte helt på personalen på förlossningen, särskilt som de missbedömde mig förra gången (o det gjorde jag ju själv med....)

    Jag är ju inte den oroliga typen så därför är jag gärna hemma, men jag vill VERKLIGEN INTE föda hemma. Särskilt inte med en 3 åring i huset. Har ifos bara ca 10 min till BB.

    Ska jag kanske be att få komma in för en kontroll, se om o hur mkt jag öppnat mig??!

  • Svar på tråden värkar?!! Förvirrad omföderska....
  • sigtunatjej

    Jag tycker att du själv ska bestämma och känna efter en sån sak.
    Men eftersom du ändå frågar så kan jag svara. Ja självklart!
    Mitt första barn gick jag 14 dgr över tiden och blev igångsatt. Hon kom ut efter 7 timmar från att de satte igång mig tills jag hade henne på bröstet. Min son gick jag 3 dgr över tiden. Värkarna satte igång 22 på kvällen jag åkte in till förlossningen 00.40. kl 1.40 föddes han. Jag hade lika gärna kunnat fött han antingen hemma eller i bilen. Vi hade 25 min till bb.
    Så jag tycker definitivt att du ska ringa och berätta för dom hur det känns.. Lycka till!

  • olalala

    Suck---var inne på kontroll igår kväll. KNAPPT 2 cm, o tappen ej helt mjuk... suck, Fick lite tabletter o åkte hem igen för att vila. Har inte kunnat sova men dock vilat/slumrat mellan värkarn under natten.
    Fortfarande värkar, men ungefär samma intensitet  och olika intervall, ibland 5 min och vissa perioder så långt som dryga 10 min emellan....suck...känns inte som det händer något...blir galen. trodde faktiskt att jag som omföderska skulle få en snabbare och smidigare förlossning andra gången!!!! ggrrrrrrrrrrrra, nu är jag upp i snart 30 timmar o min första förlossning tog 36 timmar.
    Alltså....denna förlossning kommer kanske ta LÄNGRE tid än den första!!!

  • solida

    Oj, det är som att jag skulle kunnat skriva det här! Jag sitter här med molande värk sen i morse, det har definitivt blivit intensivare men kommer och går. Har också en treåring och det gick fort när vi väl kom in efetrsom vi åkte in "för sent" så ajg var också helt öppen och han kom ut efter ett par krystvärkar i förlossningssalen. Bm har sagt åt mig att ajg måste åka in tidigare denna gång, annars föder jag på hallmattan. MEN - hur vet man när?? Jag minns inte heller den här fasen från förra gången, men då hade jag lite molande värk på kvällen, sen sov jag till ungefär tre-tiden coh då satte de ordenliga värkarna igång. Nu känns det som mensvärk fast mer sammandragningar och ont till och från.

    Vad jobbigt att du varit inne och det inte har hänt nåt, nu sjunker mitt hopp om att det ska bli idag också. Min mamma är här för att ta hand om sonen och allt, vore ju skönt om vi kunde få åka in och att det sätter igång "på riktigt" snart!!!

  • olalala

    Kan säga att min bebis kom tidigt måndag morgon den 27 sep. Vi åkte in vid 21 tiden söndagen den 26 sep o när jag kom in var jag 4 cm öppen. Så det var bara 4 cm på ca 36 timmar med värkar, dock ganska oregelbundna och av varierande styrka. Lång latensfas alltså, trots omföderska....men sen gick det hyfsat snabbt, efter 5 timmar på BB kom bebisen ut! Lycka!!!
    Men lite småsur ändå att förlossningen blev ganska lång, för latensfasen var tillräckligt jobbig för att jag bara kunde vanka hemma el vila, men ändå inte sova.....
    Kanske bara att inse att jag inte föder barn så himla snabbt helt enkelt!!!

  • solida
    olalala skrev 2010-10-09 16:06:34 följande:
    Kan säga att min bebis kom tidigt måndag morgon den 27 sep. Vi åkte in vid 21 tiden söndagen den 26 sep o när jag kom in var jag 4 cm öppen. Så det var bara 4 cm på ca 36 timmar med värkar, dock ganska oregelbundna och av varierande styrka. Lång latensfas alltså, trots omföderska....men sen gick det hyfsat snabbt, efter 5 timmar på BB kom bebisen ut! Lycka!!!
    Men lite småsur ändå att förlossningen blev ganska lång, för latensfasen var tillräckligt jobbig för att jag bara kunde vanka hemma el vila, men ändå inte sova.....
    Kanske bara att inse att jag inte föder barn så himla snabbt helt enkelt!!!
    Jag hade också lååång latensfas, vår dotter kom den 30 sep. Värkarna började kännas redan söndag den 26e men sen stannade allt av och började igen på natten till tors den 30e. Hade dock bara öppnat mig fyra cm vid fyra-tiden på eftermiddagen och blev ivägskickad för att ta en promenadpaus och se om det hände nåt. Kom in igen vid 18.30, var öppen fem cm och det kändes som ett skämt. Men sen gick det verkligen snabbt! Jag hann knappt in på förlossningsrummet, plötsligt skulle hon bara ut och kl 19.12 föddes hon, efter fyra krystvärkar och ca fem minuter i förlossningsrummet. Så man kan säga att när hon väl ville ut så gick det fort, dock var latensfasen alldeles för lång för min smak.
Svar på tråden värkar?!! Förvirrad omföderska....