• Helgapelga

    Någon mer som lider av ptos (hängande ögonlock)?

    Hej,

    Finns det någon här som lider av ptos eller har genomgått en operation för att bli av med sina hängande ögonlock?

    Skulle bli jätteglad om du i så fall ville svara!

    Jag lider nämligen extremt mycket av detta (hoppas på att få en operation nu i höst) och känner mig helt ensam om detta fenomen... Alla andra har så pigga och vakna ögon, medan jag själv bara har en smal springa längst ner och ser konstant halvsovande ut...

  • Svar på tråden Någon mer som lider av ptos (hängande ögonlock)?
  • annah75

    Hej!

    Jag upptäckte för ca 5 år sedan att mitt vänstra ögonlock hängde ner mer än det högra, har sökt för det , de hittar inga andra fel på mig och läkaren sa att det va 'horners syndrom' . Men jag tvivlar på det då jag inte har de andra symptomen som horners ger... Jag tror ju själv att det är ptos jag lider av. Ska söka för det igen och träffa en annan läkare för en second opinion. Jag lider hemskt mycket av det här och jag förstår dig hur det känns att ha det så med båfda ögonen... Är dina ögon värre när du e trött? Då hänger mitt ännu mer och jag ser (enligt mig själv) halft förlamad ut på ena sidan...bara ögat dock.
    Tycker dette e jättejobbigt, känner att självkänslan försvinner mer och mer och jag undviker ögonkontakt med folk. Nu ska jag stå på mig och försöka få en operation. Enligt min allmänläkare ska landstinget bekosta en sådan...

    Ska du operara dig eller är det nått du funderar på?

  • Lady Gaga

    Jag har opererat ena ögonlocket. Det tog tre op innan det blev bra. Det är pga vissa orsaker som jag inte vill gå ut med helt öppet här på forumet, som gjort att ena ögonlocket hängt en hel del.


    Silence! I KEEL you!
  • annah75

    ladygaga: Fick du op betalad av landstinget? Hur gick den/de till? Har läst att det görs under lokalbedövning bara...låter ju läskigt... Blev det bra sen? Sist jag va i kontakt med ögonmottangingen så ville de inte operera, pga av att de tyckte inte det hängde tillräkligt mycket... men jag tänker stå på mig, dessutom känns det som det hänger mer nu än sist jag träffade läkaren..såhär vill ja inte se ut längre Gråter

  • Lady Gaga
    annah75 skrev 2010-10-16 16:12:44 följande:
    ladygaga: Fick du op betalad av landstinget? Hur gick den/de till? Har läst att det görs under lokalbedövning bara...låter ju läskigt... Blev det bra sen? Sist jag va i kontakt med ögonmottangingen så ville de inte operera, pga av att de tyckte inte det hängde tillräkligt mycket... men jag tänker stå på mig, dessutom känns det som det hänger mer nu än sist jag träffade läkaren..såhär vill ja inte se ut längre Gråter
    japp, landstinget betalade alla 3 ggr. Jag blev opererad av Anders Hedin. Han är verkligen jättebra.

    Och, ja, det görs under lokalbedövning men det är inte så farligt som man tror. Bedövningssprutan gör ont, men resten är väldigt lindrigt.

    Det blev verkligen kanonbra efter 3e ggn. Solig 
    Silence! I KEEL you!
  • Lady Gaga

    För övrigt, hur den gick till.. Han snittade uppe på ögonlocket och sen trixade han med den där muskeln eller senan eller vad det nu är som han kortade. Man får som blåmärke kring området efteråt och känseln på ögonlocket försvinner, men det mesta av känseln kommer tillbaka efter ett tag. 


    Silence! I KEEL you!
  • Laguna

    Mina ögonlock hänger som IKEA-kassar. Ser ut som att jag har överskottshud. Ingen idé att sminka upp till globlinjen syns ju inte ändå. Jag har tänkt att jag måste få det åtgärdat den dagen när jag inte ser p g a locken. Men när kan man få op?

  • Helgapelga
    annah75 skrev 2010-10-16 13:42:31 följande:

    Hej!

    Jag upptäckte för ca 5 år sedan att mitt vänstra ögonlock hängde ner mer än det högra, har sökt för det , de hittar inga andra fel på mig och läkaren sa att det va 'horners syndrom' . Men jag tvivlar på det då jag inte har de andra symptomen som horners ger... Jag tror ju själv att det är ptos jag lider av. Ska söka för det igen och träffa en annan läkare för en second opinion. Jag lider hemskt mycket av det här och jag förstår dig hur det känns att ha det så med båfda ögonen... Är dina ögon värre när du e trött? Då hänger mitt ännu mer och jag ser (enligt mig själv) halft förlamad ut på ena sidan...bara ögat dock.
    Tycker dette e jättejobbigt, känner att självkänslan försvinner mer och mer och jag undviker ögonkontakt med folk. Nu ska jag stå på mig och försöka få en operation. Enligt min allmänläkare ska landstinget bekosta en sådan...

    Ska du operara dig eller är det nått du funderar på?


    Hej och tack för ditt svar! Horners syndrom hade jag aldrig hört talas om innan, så det var jag tvungen att googla på. Just den sjukdomen verkade ju inte gå att behandla (enligt Wikipedia, som man i o f s inte skall lita blint på...) vilket jag tycker låter konstigt. OM det är detta du har, borde de ju i alla fall kunna operera bort ptosen. De små pupillerna kan jag förstå att man inte kan göra så mycket åt, men det är väl inte de som stör mest heller plus att du inte verkar ha det?

    Mitt vänstra ögonlock hänger också ner mer än det högra, precis som på dig. Mina ögonlock hänger lika mycket oavsett tid på dygnet, tyvärr. I mitt fall beror detta på en extremt sällsynt sjukdom som heter CPEO+ och som bara ett fåtal i Sverige lider av. Det är en neurologisk sjukdom som gör att musklerna inte får tillräckligt med syre och därför inte orkar göra det jag vill att de skall göra. Dvs, det är muskeln bakom ögongloben som styr ögonlocket som inte får tillräckligt med syre och därmed inte orkar dra upp ögonlocket hela vägen upp. Skitjobbigt. Jag känner precis som du att självkänslan försvinner mer och mer och jag skäms jättemycket när jag måste möta någons blick (vid samtal t ex). Jag vill inte att någon skall titta på mig, för jag känner mig så ful. Jag ser konstant drogad ut (enligt mig själv). Andra har sagt att jag har en sensuell blick (yeah, right!) eller möjligtvis lite åt det asiatiska hållet (jag är helsvensk). Folk försöker verkligen vara snälla, men jag ser ju själv hur jag ser ut...

    Eftersom du förmodligen inte har en neurologisk sjukdom som ligger bakom din ptos, räcker det för din del med en ögonlocksplastik-operation vilket sker med lokalbedövning. Tyvärr är inte min operation lika enkel, då de måste in BAKOM själva ögongloben, till den lilla muskeln där. De pratade något om att korta den och fästa upp i pannbenet... burr! Låter inte alls mysigt. Men det sker under narkos, som tur är. Problemet just nu är att de inte vet om det finns någon i Sverige som kan utföra den här typen av operation, eftersom det pga att det är så ovanligt inte finns någon rutin för detta i vårt land. Men de håller på och undersöker det nu, så jag kan bara vänta och hoppas. För en operation måste till, det inser både jag och läkarna.

    Jag tycker absolut att du skall gå vidare och försöka få till en operation du med! Men är det bara det ena ögonlocket du vill ta då, eller är det båda?
  • Helgapelga
    Lady Gaga skrev 2010-10-16 13:48:08 följande:
    Jag har opererat ena ögonlocket. Det tog tre op innan det blev bra. Det är pga vissa orsaker som jag inte vill gå ut med helt öppet här på forumet, som gjort att ena ögonlocket hängt en hel del.
    Vad jobbigt att det skulle behövas hela tre operationer, men jätteskönt att du nu är nöjd! :)
  • Helgapelga
    annah75 skrev 2010-10-16 16:12:44 följande:
    ladygaga: Fick du op betalad av landstinget? Hur gick den/de till? Har läst att det görs under lokalbedövning bara...låter ju läskigt... Blev det bra sen? Sist jag va i kontakt med ögonmottangingen så ville de inte operera, pga av att de tyckte inte det hängde tillräkligt mycket... men jag tänker stå på mig, dessutom känns det som det hänger mer nu än sist jag träffade läkaren..såhär vill ja inte se ut längre Gråter
    Jag vill inte skrämma dig, för det är säkert ingenting, men om du upplever att ditt ögonlock hänger mer nu än det gjorde när du träffade läkaren sist KAN det vara någon bakomliggande sjukdom. Det behöver absolut inte vara det, för ptos är en helt egen "sjukdom" och har i de allra flesta fall ingen annan bakomliggande orsak, så oroa dig inte. Men det kan ändå vara bra att få en ordentlig genomgång. För mig tog det ca 1 1/2 år av undersökningar, tester och annat innan de kunde ställa rätt diagnos. Det är komplicerat, det där. Men jag vet att de inte brukar operera innan de uteslutit annan sjukdom.
  • Helgapelga
    Laguna skrev 2010-10-16 17:21:40 följande:
    Mina ögonlock hänger som IKEA-kassar. Ser ut som att jag har överskottshud. Ingen idé att sminka upp till globlinjen syns ju inte ändå. Jag har tänkt att jag måste få det åtgärdat den dagen när jag inte ser p g a locken. Men när kan man få op?
    Hej, det låter inte som att du har ptos (säger jag utan att ha sett dig, sorry). På mig, som har bekräftad och extremt stark ptos, ser det INTE ut som överskottshud. Hudytan mellan ögonfransen och ögonbrynet är helt slät, det ser ut som att jag blundar, fastän jag tittar. Förstår du? Om du har svårigheter att se pga all överskottshud, som du kallar det, då kan du alldeles säkert få en operation! Så länge man inte säger att man vill ha en operation för att man tycker att det ser fult ut... Då bekostar de det inte, såklart. Då får man gå till en privat plastikkirurg istället, och betala själv.
Svar på tråden Någon mer som lider av ptos (hängande ögonlock)?