Inlägg från: annah75 |Visa alla inlägg
  • annah75

Någon mer som lider av ptos (hängande ögonlock)?

Hej!

Jag upptäckte för ca 5 år sedan att mitt vänstra ögonlock hängde ner mer än det högra, har sökt för det , de hittar inga andra fel på mig och läkaren sa att det va 'horners syndrom' . Men jag tvivlar på det då jag inte har de andra symptomen som horners ger... Jag tror ju själv att det är ptos jag lider av. Ska söka för det igen och träffa en annan läkare för en second opinion. Jag lider hemskt mycket av det här och jag förstår dig hur det känns att ha det så med båfda ögonen... Är dina ögon värre när du e trött? Då hänger mitt ännu mer och jag ser (enligt mig själv) halft förlamad ut på ena sidan...bara ögat dock.
    Tycker dette e jättejobbigt, känner att självkänslan försvinner mer och mer och jag undviker ögonkontakt med folk. Nu ska jag stå på mig och försöka få en operation. Enligt min allmänläkare ska landstinget bekosta en sådan...

Ska du operara dig eller är det nått du funderar på?

• annah75

ladygaga: Fick du op betalad av landstinget? Hur gick den/de till? Har läst att det görs under lokalbedövning bara...låter ju läskigt... Blev det bra sen? Sist jag va i kontakt med ögonmottangingen så ville de inte operera, pga av att de tyckte inte det hängde tillräkligt mycket... men jag tänker stå på mig, dessutom känns det som det hänger mer nu än sist jag träffade läkaren..såhär vill ja inte se ut längre Gråter

• annah75

Ts: Läkaren sa ju 'horners' (vilket inte ens är en diagnos!) till mig för 5 år sen, då visste jag inte alls va det va men googlade när jag kom hem och det stämde ju inte alls, har även fått bekräftat av min allmänläkare att jag borde ha fler symtom då.
    Med horners så ska pupillen va konstant förminskad, det är den inte utan funkar fullt normalt. Man svettas bara på ena ansiktshalvan, man ska ha krafigt huvudvärk på den drabbade sidan och ögat ska va insjunket + att nedre ögonlocket oxå ska va påverkat. ingenting av det stämmer på mig, mer än att ögonlocket hänger då. Och det e bara på det vänstra, mitt högra är fullt normalt. Vilket även gör att jag ser helt skev ut i ansiktet(enligt mig) Men vissa menar att det inte syns så mkt... mmm..eller hur?!
    Jag har sedan dess varit gravid 3 ggr så har inte tagit tag i det här, trodde kanske det va nått övergående men det hänger ännu :( och egentligen har det nog inte blivit mer hängande sen dess, snarare så att jag tänker på det mer å mer...så då känns det så ;) Så nu ska jag ringa dem i morgon eller se om jag kan få en remiss till ögonläkaren igen.
    Jag har oxå varit jätteorolig för att det ska va nått annat , tex min mamma har opererat bort en 'tennisboll-stor' tumör hon hade vid  tinningen men eftersom jag inte har några andra besvär/symtom, synen funkar till fullo och de har kollat upp allt så man vet inte vad det beror på mer än att senan/muskeln är försvagad...  

Det låter invecklat för dig...har kollat på filmer på youtube hur de gör när de opererar ögonlocken och sett där man gör som du beskriver, drar med nån tråd ifrån pannan...uha.. Men vad gör man inte för att få se normal ut , tur att det är under narkos oxå då.... Jag håller tummarna för att de hittar nån som kan hjälpa dig med det...

Lady Gaga: Vad skönt att det blev bra tillslut. Jag e lite rädd att det kan bli andra komplikationer, som e värre, då har jag nog hellre kvar mitt halva öga. Men helst av allt så vill jag ju såklart ha två ögon som e likadana...

• annah75

Den här bilden tog jag för 2 år sen men de ser tyvärr ut likadant idag Gråter   det här va nog en av de sämre dagarna (såklart då man tänker på att ta kort på dem) Är jag mkt trött och fått för lite sömn så hänger det mer + att när jag tar med blixt så tenderar det hänga liite mer av nån anledning men i stort sett har jag två helt olika ögon...
  • annah75

Åhhh!!! Har precis pratat med min ögonläkare och hon va jätteödmjuk och sa att visst kan vi ordna detta med en operation om jag led av det här... Så lycklig.... så snart hoppas jag att jag blir av med 'hänget' Solig

Lady gaga: Hur såg ditt öga innan op..hängde det mer än mitt?

• annah75
    Helgapelga skrev 2010-10-18 18:03:30 följande:
    Tack för bilden, det var till stor hjälp!

Mitt "bästa" öga (det högra) ser ut som ditt vänstra... :(( På mitt sämsta öga (det vänstra) hänger locket kant i kant med pupillens underkant, dvs man ser bara det blå... Inte kul alls. Jämför jag med mig själv, så ser du helt normal ut! :) Men det hjälper ju förstås inte dig...
    Stackare... det måste va hemskt för dig att det hänger ner helt över pupillen, då ser du ingenting med det ögat? Hoppas verkligen för din skull att nån kan hjälpa dig med en op...NÅN måste väl kunna kan man ju tycka...  Jag tycker det e jobbigt bara med den skugga som bli ovan i ögat när locket hamnar  en bit över pupillen , då blir man ju ständigt påmind oxå om hänget...
    Jag tror att hade jag haft detta som medfödd så kanske man hade lärt sig att leva med det då det alltid vart så. Jag ser ju ändå med ögat, bara när jag tittar i taket som pupillen hamnar under locket, eftersom muskeln inte orkar hålla upp det hela vägen. Men rent kosmetiskt så stör jag min nått enormt så klart att det påverkar mig och jag e glad för att ha fått besked om att få genomgå en operation...  vet att jag upptäckte det när jag va gravid med mitt första barn, när jag skulle sminka mig en dag så märkte jag att locket va 'annorlunda' och ögonen såg inte lika ut... detta va under hösten 2005...kollar jag på kort från sommaren samma år så hänger det liite då med men det va inget jag såg då... Innan dess tom 2004 ser jag ut som 'vanligt' ...

Hur va det för dig? Kom det smygande iomed sjukdom eller hur började dina hänga?

Gyllan: jag vet inte om det e ptos jag har (det e uppenbarligen inte horner syndrom iaf som de först sa till mig), väntar på ytterligare undersökning, därefter operation då ögat varken blivit bättre eller sämre under dessa 5 år jag haft det så, vad som gjorde att det börja hänga  vet jag inte.  Vet att ptos kan vara både medfödd och att man kan drabbas som äldre.... Skönt att din dotter har en lindrig variant, annars e väl risken stor att synen inte utvecklas riktigt...nått positivt med det hela...
  • annah75

Ja vilken skillnad.... vad skönt att de kan göra nått åt det iaf... jag hoppas med jag kommer känna mig normal sen.
    Läste en kommentar på FB jag fick idag att "tycker ditt snea öga e lite häftigt"...jag eller hur?! 

Nu undrar jag bara hur snart jag kan få tid...blev så glad när läkaren sa ok för operation så jag glömde fråga...men visst har de en 3 månaders garanti? Att man ska få tid inom 3 månader... Har jag gått så här i 5 år så e ju 3 månader ingenting =))

• annah75

Ok... ja jag räknar med att få det gjort innan sommaren iaf...sen om det blir tidigare e ju positivt... Är det inte så många läkare som opererar sånt här tro? Jag bor i Varberg på västkusten så det borde väl bli nån annan som gör det isf...får väl se... .väntar som sagt på en kallelse för undersökning först, hoppas det inte dröjer allt för långt tid...

• annah75

Nevada: Givetvis så kommer jag att undersökas igen innan op, har fått tid nu 16:e nov. Jag har undersökts av samma läkare vid 2 tillfällen tidigare där vi redan då diskuterade ev operation. När jag kontaktade ögonmottagningen nu senast när det gäller frågorna kring den 'diagnos' jag fått och menade att jag ville operera detta (vilket läkaren sa till mig 2008 är det enda att göra men inget hon ville gå vidare med då)  bad jag att få prata med läkaren och hon ringde tillbaka till mig strax därefter. 
    Eftersom jag varit hos henne tidigare så har hon ju alla uppgifter på vad som gjorts och kommit fram till . Hon frågade då om jag ville operera detta om det var besvärande och oförändrat och jag sa -ja tack!  :)
     Nu har jag fått en kallelse till henne igen den 16:e sen får jag se vad hon säger då och hur de går vidare med detta... Ingen aning om hur en operation går till eller var den sker...den infon får jag nog den 16:e. Mest rädd för nu att de inte kommer vilja göra det ändå av nån anledning...

• annah75

nevada: jag hoppas såklart oxå att jag får ett ja =) Men som sagt jag har ju inte pratat med läkaren som kommer utföra en ev operation, det är det jag e rädd för att denne inte kommer vilja göra det. jag har ju bara diskuterat detta med min ögonläkare som menar att jag ska få operationen bekostad så jag håller tummarna för att hon vet vad hon pratar om. Den 16:e e ju snart ;) ...bar ett par veckor kvar, men jag räknar med att få vänta bra länge till efter det besöket tills det bli en op. Vi får väl se, jag återkommer när jag vet hur det blir. Har inte tänkt på om jag vill lägga alla dessa pengar på en operation om jag nu inte skulle få den betalad...jag tror det...får väl börja spara isf.

Du kan inte ringa din läkare och höra hur det går? Jag tror tyvärr att i detta samhälle får man ligga på som f-n om man ska få igenom nått inom sjukvården, klart att det inte är nått dom är övergenerösa med om det inte behövs.

Sist jag kontaktade ögonmottagningen (för ett år sen) angående operation som min läkare då "lovat"  mig fick  jag till svar att det var inget de gjorde pga av att mitt häng inte va tillräckligt stort... Då deppade jag ihop totalt och försökte inse att jag skulle få leva med ett mindre öga, men kunde inte släppa det alls... När jag nu kontaktade dem igen och bad få prata med läkaren ,då jag va extra tydlig med hur dåligt jag mådde av det här, så vart det helt ok helt plötsligt... ?!
    jag tycker du kan ligga på lite och se om det snabbar på processen lite om du nu inte redan testat detta? ;)

Youtube har jag redan vart inne och kollat massor på Skrattande Jag har inte så ont av sånt, tycker mest det är facinerande och sen vill jag se/veta hur det går till... men det verkar finnas en massa olika typer av operationer, får se vad som gäller för mig... beror kanske på om det bara är senan som ska dras eller om man korrar muskeln oxå..ingen aning...

• annah75

Ja, visst kommer jag hålla kvar tråden och uppdatera...det måste du med göra :)

Vad kul att de hörde av sig! Har de redan fått remissen och kontaktat dig så kanske du inte kan göra så mkt mer än att vänta nu man vill ju inte vara FÖR jobbig kanske ;)...men jag hade nog hört av mig och 'kollat läget' om du inte hört något inom en snar framtid...

Mölndal...då e vi inte så långt ifrån varann. Jag bor i Varberg och det e här jag träffat ögonläkaren men undrar om  såna här operationer görs på varje sjukhus eller måste jag åka nån annanstan isf tro? Det får jag säkert veta mer om den 16:e...

Jag återkommer här när jag vet mera =)

• annah75

Dax för lite uppdatering här då... Glad

Imorse var jag iväg för att träffa min ögonläkare för undersökning... Hon står fortfarande fast vid att det är 'horners' då min pupill tydligen är något mindre på det drabbade ögat...inget jag ser själv dock...Hon menar att det finns olika grader av horners och att man inte behöver ha alla komponenter...
    Hon förstod att jag tyckte detta var besvärande så kommer bli kallad för operation... Skrattande Min läkare gjorde endel såna här operationer förr men inte så ofta numera så det bli antagligen i Halmstad och hon hoppades de skulle kunna hålla 3 månaders garatin men hon kunde inte lova eftersom detta inte är något akut...

Hur går det fär dig TS? Fått veta nått mer eller väntar du fortfarande? {#emotions_dlg.flower}

• annah75

Ang horners så kommer ögat varken blir bättre eller sämre med tiden, så operation är det enda som gäller om man vill åtgärda det...liksom ptos antar jag?!   Så för min del spelar diagnosen inte nån roll egentligen så länge det inte kan bero på nått annat och det kan det inte enligt läkaren då jag mår bra för övrigt och inte har några andra symtom + att bara ett öga är drabbat... så då litar jag på det.
    Ja...jätteskönt att det blir gjort innan/till våren...jättenöjd med det, hoppas bara det blir bra första gången. Glömde tyvärr fråga om det...med tanke på att 'lady gaga' här i tråden fick göra om sin 3ggr (!)

Hade jag vart du så hade jag ringt och frågat hur du ligger till....säg som det är att det blir sämre å sämre...de kanske inte är medvetna om det ? Det borde ju räknas som mer akut isf...
    usch..lider med dig....måste va jobbigt att ha det sådär, hoppas du får det fixat snart.... Men jag tror nog att man kan tjäna på att ligga på lite....

skriv när du vet mer...

• annah75

Hej!

Jag väntar fortfarande på min op-tid....3månaders garantin gäller till 17 feb, men det var inte säkert de kunde hålla den men jag hoppas att jag ska få gjort det till våren iaf :)

Hur gick det för dig i måndags? Hoppas verkligen de hade positiva besked och att du snart ska få din operation....

• annah75

Åh...vad kul att höra ! Glad 
    Då är det säkert samma ingrepp vi kommer att göra... de går in via snitt i ögonlocket och förkortar den uttöjda  muskelsenan ... är det så du oxå ska göra?

Du måste meddela när du fått din tid.... :)   Jag uppdaterar här så fort jag fått min...

• annah75

Min ögonläkare gjorde dessa operationer mycket förr men inte nu längre så det finns ingen som gör det här på mitt sjukhus förstod jag det som... Kommer bli kallad till antingen halmstad eller lund sa de... Vi får se..

Ska du göra din i mölndal?

• annah75

Jag kommer få göra min på privatklinik fick jag veta igår :) Då halmstad hade så lång väntetid att de inte kunde hålla vårdgarantin så skickade de vidare mina papper till en privatklinik i samma stad jag bor i så hoppas att de hör av sig om en tid snart. Självklart kommer jag inte behöva betala mer än en vanlig patientavgift eftersom mitt sjukhus har avtal med dem.... Det känns jättebra att få göra det 'privat'...

Caribbean Princess: Jag tycker INTE du ska lägga de där pengarna själv på en op. Man behöver inte tjafsa med landstinget. Jag har bara häng på mitt ena öga, och inte ens så att det stör synen egentligen men stör mig nått otroligt rent kosmetiskt och blev erbjuden operation utan nått krångel...  Tycker du ska prata med en läkare och se vad de säger om det. Man bör alltid undersöka VAD det beror på...

• annah75
    Helgapelga skrev 2011-02-13 21:19:06 följande:
    Vad bra att du också kommer att få göra din operation på en privatklinik :) Det är säkert helt felaktigt, men jag inbillar mig att de är mer noggranna och måna om sina patienter, och att alla skall bli hundra procent nöjda, eftersom de har ett rykte att tänka på... Jag har fått operationstid nu, den 7 mars! :) Men det finns en notering på mig att jag är väldigt angelägen om att få gjort operationen, så om de får något återbud ringer de mig (eftersom jag kan komma med väldigt kort varsel) så det kan bli tidigare också. Äntligen!!! :)
    Vad kul att du fått en tid....då kan du äntlligen börja räkna ner :) 7 mars e ju ganska så snart... :) Här väntar jag fortfarande men tror att jag kommer få en tid vilken dag som helst här nu... återkommer :)
    Gyllan skrev 2011-02-13 21:47:19 följande:
    Hej. Jag har tidigare skrivit i tråden om min dotter, född sep 09, som har ptos, dock en lindrig variant. Tänkte höra med er som själva lider av det ifall eran ptos stundtals blir värre, av olika anledningar. Jag och min man upplever nämligen att dotterns ptod blivit sämre sista tiden. Dock har hon varit kraftigt förkyld och jag undrar ifall det är något som ni också har upplevt.
    Precis så är det för mig, vid förkylning & när jag sovit dåligt och är trött så hänger ögat som värst.... Varför det blir så har jag ingen aning om men tänkte höra med läkaren nu när jag ska träffa en ny vid undersökning inför operationen...
  • annah75

Jag har nu iaf fått en tid för undersökning på den privatklinik jag kommer göra min op....den 2 mars ska jag träffa läkaren där sen hoppas jag på op strax efter det.  Spännande! Skrattande Hoppas verkligen det blir bra sen, så skönt att det blir gjort innan våren :)

Caribbean Princess:  Förstår att du vill få det gjort så snart som möjligt och utan 'krångel'...hoppas det går på försäkringen som du skriver... hade jag haft pengarna så hade jag säkert oxå valt att gå till en privat plastikkirurg istället men det har vart värt att vänta 3-4 månader på detta =)  Berätta gärna mer när du träffat läkare osv...

• annah75

Idag vart jag på undersökning på kliniken jag ska operera mig och har nu fått tid den 6 april =) 

TS: snart är det ju dax för dig :) Du måste uppdatera här när du gjort din och kan berätta mer om operationen och allt efteråt...
     lycka till!

Svar på tråden Någon mer som lider av ptos (hängande ögonlock)?