Helgapelga skrev 2010-10-18 18:03:30 följande:
Tack för bilden, det var till stor hjälp!
Mitt "bästa" öga (det högra) ser ut som ditt vänstra... :(( På mitt sämsta öga (det vänstra) hänger locket kant i kant med pupillens underkant, dvs man ser bara det blå... Inte kul alls. Jämför jag med mig själv, så ser du helt normal ut! :) Men det hjälper ju förstås inte dig...
Stackare... det måste va hemskt för dig att det hänger ner helt över pupillen, då ser du ingenting med det ögat? Hoppas verkligen för din skull att nån kan hjälpa dig med en op...NÅN måste väl kunna kan man ju tycka... Jag tycker det e jobbigt bara med den skugga som bli ovan i ögat när locket hamnar en bit över pupillen , då blir man ju ständigt påmind oxå om hänget...
Jag tror att hade jag haft detta som medfödd så kanske man hade lärt sig att leva med det då det alltid vart så. Jag ser ju ändå med ögat, bara när jag tittar i taket som pupillen hamnar under locket, eftersom muskeln inte orkar hålla upp det hela vägen. Men rent kosmetiskt så stör jag min nått enormt så klart att det påverkar mig och jag e glad för att ha fått besked om att få genomgå en operation... vet att jag upptäckte det när jag va gravid med mitt första barn, när jag skulle sminka mig en dag så märkte jag att locket va 'annorlunda' och ögonen såg inte lika ut... detta va under hösten 2005...kollar jag på kort från sommaren samma år så hänger det liite då med men det va inget jag såg då... Innan dess tom 2004 ser jag ut som 'vanligt' ...
Hur va det för dig? Kom det smygande iomed sjukdom eller hur började dina hänga?
Gyllan: jag vet inte om det e ptos jag har (det e uppenbarligen inte horner syndrom iaf som de först sa till mig), väntar på ytterligare undersökning, därefter operation då ögat varken blivit bättre eller sämre under dessa 5 år jag haft det så, vad som gjorde att det börja hänga vet jag inte. Vet att ptos kan vara både medfödd och att man kan drabbas som äldre.... Skönt att din dotter har en lindrig variant, annars e väl risken stor att synen inte utvecklas riktigt...nått positivt med det hela...