Inlägg från: Anonym (lisa till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lisa till)

antabus och dricka?

Min sambo tar antabus 2 ggr per vecka, anledningen är att det blivit för mycket drickande under en period.

Men jag blir lite förvånad. Jag gav honom den senaste tabletter i fredags och i går kävll (lördag) kunde han ändå dricka ett par glas vin.

Hur länge sitter antabus i kroppen egentligen och varför tar man denna "medicin"?

• Svar på tråden antabus och dricka?
  • Anonym (lisa till)

Han tar sin antabus frivilligt, han insåg själv att han måste minska ner ett tag och tyckte detta var som en hjälp för honom.
    Det är jag som ger honom antabusen och tro mig - där kommer han inte undan

Anonym (jadu) , nej han mådde inte dåligt alls av vinet. Men här är ju inne i en period då han själv förstått att han inte ska dricka så mycket.  Tror det blev 3-4 glas i igår. Men 12 timmar? Jag har läst att det kan sitta i ca 2 veckor framåt? Stämmer inte det?

Andra anonym: Jag trodde också han skulle bli röd i ansiktet....... han trodde samma och smuttade försiktigt på 1:a glaset. Hände inget och han tog 2-3 glas till.

Han blev inte full, men kände en del ångest för att han har slutat dricka.... men brorsans bröllop... jag kan förstå att det var svårt för honom.

Han blev inte full alls.......... men hur ska vi göra med antabusen, han har ju helt tappat förtroendet?

• Anonym (lisa till)
    Anonym (ja du...) skrev 2010-09-26 06:16:41 följande:
    Läste på fass senare att det ska sitta i betydligt längre, din sambo kanske behöver en högre dos? Jag skulle ringa läkaren som skrivit ut det och be om att få komma dit igen för att se om dosen går att höja på nåt sätt.

Fast om han verkligen vill sluta dricka och tar antabus för att göra det varför provar han ens att dicka då? Tänk om han blivit jävligt dålig. Man kan ju t.om. bli så dålig att man behöver läkarvård.

Din sambo kanske skulle svara bättre på någon annan behandlig för att bli fri från alkoholen? Medicinering passar ju inte alla.
    Du har helt rätt, men sambon  vill inte sluta dricka helt, han  vill minska under en period medan han går i terapi, så han kanske "slipper" använda alkohol som medicin.
  • Anonym (lisa till)
    Anonym skrev 2010-09-26 06:17:37 följande:

drack han ensam eller med någon..??

Hans smuttande skedde ensam, när han sen förstod att det fungerande så drack han ett par glas vin under sin brors bröllopsmottagning.

Men allvarligt - HUR kan det gå ur kroppen så fort? Jag fattar inte det....... läser på FASS att det kan ta upp till 2 veckor, vi påbörjade detta för drygt en månad sen.
  • Anonym (lisa till)

Jag vet att han tagit sin dos. Det är brustabletter och jag tittar på så han sväljer allt.
    Jag förvarar burken så han har inte bytt ut tabletterna heller. De är ganska stora med ett kryss på, kan inte förväxlas med något annat.

Tack för alla svar!

Vi har inte koltabletter hemma PrincessOflce

• Anonym (lisa till)
    aronnax skrev 2010-09-27 13:24:51 följande:
    På mitt jobb ger vi en "boosterdos" som är dubbel på fredag, då håller det längre, prata med hans missbruksenhet eller vad det nu är för doktor han har.

A-bus funkar inte på alla, en del kan dricka igenom, men dom allra flesta blir ju röda i ansiktet och får lite hjärtklappning, i alla fall enl. min erfarenhet.
    (ingen vetenskaplig bas)
    Tack, men det behövs inte. Han har inget sug efter alkohol och kommer garanterat hålla sig nykter ett bra tag framöver.

Detta är inget "aldrig mera dricka" som han håller på med. Utan han kommer att dricka alkohol igen när han klarar av det.
  • Anonym (lisa till)
    Janni8 skrev 2010-09-27 16:51:59 följande:
    En lite fråga, varför började han med antabus över huvudtaget?
    För att han har spårat ur totalt vid ett par tillfällen där alkohol varit inblandat på sistone. Jag ställde ett ultimatum, antingen drar han ner på drickandet nu och en tid framöver, eller så kommer han bli tvungen att sluta helt för resten av sitt liv.

Att han började med antabus var för att visa mig att han kommer hålla sitt löfte.
  • Anonym (lisa till)
    Janni8 skrev 2010-09-27 18:50:08 följande:
    Och han har en läkarkontakt? Jag tror han har koltabletter som inte du vet om.
    Han har fått receptet av sin husläkare. Nej, han har inte koltabletter. Men alla kanske inte är känsliga för antabus? Det hade ju gått ca 1,5 dygn sedan senaste tabletten då han drack. Kanske räcker med tid?
  • Anonym (lisa till)
    DreamBitch skrev 2010-09-27 19:26:48 följande:
    Har han kollat levervärden? Eventulla leversjukdomar kan göra att omvandligen till den aktiva metaboliten blir nedsatt vilket kan leda till att effekten uteblir.
    Han går och lämnar blodprov varannan vecka och då kollas levervärden antar jag?

Jag är 100% säker på att han ej har koltabletter och att det är antabus brustabletter han tar.
  • Anonym (lisa till)
    PrincessOfIce skrev 2010-09-27 20:49:38 följande:
    Jag har mitt ex i luren här.. Han hälsar att det är livsfarligt att dricka med antabus i kroppen.. Det kan i värsta fall leda till hjärtattack..  Man blir ju praktiskt taget förgiftad då Antabus faktiskt är ett gift som hämmar enzymerna som tar upp alkoholen.. Enzymerna är kroppens försvar mot alkoholen..

Ang: koll av levervärden gör man det med några månaders mellanrum då det tar 6 månader för levern att Spjälka alkoholen och alkoholen att gå ur kroppen helt och hållet..
    Ja, jag har också hört talas om att det är livsfarligt att dricka med antabus i kroppen. Men han provade lite lite i taget och han kände ingenting.
    Jag tycker det är konstigt, men så var det iaf.

Han tar leverprov en gång per månad och cdt (eller vad det nu heter) en gång per månad. Alltså lämnar han blod varannan vecka.

Men OM han har några leverskador så kommer det inte upptäckas förrän efter 6 månader alltså?

Han mår väldigt illa av antabusen och har blivit fruktansvärt trött på sistone. Jag hoppas den här "kuren" är avklarad snart så vi kan återgå till ett mer normalt liv.

Tack igen för alla svar......... vi kommer nog inte längre än såhär.
  • Anonym (lisa till)
    Anonym (Strömgårdens enh) skrev 2010-09-29 22:50:03 följande:
    Din partner har garanterat alkoholproblem,mer eller mindre långt framskridet. Om jag var du så skulle jag göra dig själv och honom den tjänsten att inte förneka att det är på det viset, det är det här man kallar medberoende. Måste den andre börja forma sitt liv efter partnerns drickande eller manipulera sig själv med att intala sig att detta är bara tills han känner att han klarar av att dricka så har du många år av besvikelse,svek och elände framför dig. Sannorlikt så är han alkoholist. Att antabusen inte "tar"  kan dels mycket riktigt bero på något medicinskt men mer troligt så ser,eller vill du inte se hela bilden. Mitt inlägg och råd är lika skittrpåkigt som det låter: ge honom ett ultimatum att om han vill fortsätta dela sitt liv med dig så ska det ske nyktert. Inte testa ett vinglas eller två ibland utan helt avstå. Troligtvis så får du i så fall göra detsamma.

Ett missbruk skyddar man hårt,få vill ha insikt eller erkänna även fast de vet innerst inne.

Jag hoppas jag har fel,i så fall ber jag om ursäkt,risken är att jag har rätt eller att det tar ett par år innan det blur riktigt ohållbart och du kanske kommer ihåg vad jag sagt så. Är du rädd om ditt förhållande och ni innerligt älskar varandra så skulle jag inte vänta tills botten är nådd,särskilt inte ifall ni har barn också.

Bästa Hälsningar:/Nicke
    Tackar för ditt utförliga svar. Men KAN man verkligen bli beroende på 3 månader?
    Vi har varit tillsammans i 6 år och han har inte haft alkoholproblem tidigare. Däremot har han haft en depression efter dödsfall i familjen och därav dövat smärtan med alkohol.
    Jag finner honom trovärdig - men jag kanske "bara" är medberoende?
  • Anonym (lisa till)

Ännu en konstig sak har hänt.

I söndags var sambon ute med vänner och festade. Han hade inte tagit antabus sedan tisdagen innan så att dricka alkohol var inget problem.

Däremot hade ångest när han vaknade och tog en antabus då. Det gick bra och han mådde inte särskilt dåligt över att ta den. (mer än han alltid gör så att säga)

Kl 9:00 på morgonen hade han tid för provtagning hos läkaren. Denne ville att han skulle blåsa, han gjorde detta och det visade NOLL.

Borde inte en alkomätare ge utslag om han supit kvällen innan?
    Han var rejält full när han kom hem (sent) och kommer enligt egen utsago inte ihåg när han somnade.

Är han immun på något sätt eller går det till såhär?

Svar på tråden antabus och dricka?