• Anonym (lisa till)

antabus och dricka?

Min sambo tar antabus 2 ggr per vecka, anledningen är att det blivit för mycket drickande under en period.

Men jag blir lite förvånad. Jag gav honom den senaste tabletter i fredags och i går kävll (lördag) kunde han ändå dricka ett par glas vin.

Hur länge sitter antabus i kroppen egentligen och varför tar man denna "medicin"?

• Svar på tråden antabus och dricka?
  • Anonym (ja du...)

Tror antabus bara verkar i kroppen lika länge som andra mediciner typ max 12 timmar eller nåt sånt.

Tanken är ju att han ska bli sjuk av att dricka när han tagit antabus och på så vis helt enkelt ge fan i att dricka. Han kanske blev att må dåligt av vinet och därför inte drack lika mycket som han annars skulle?

Kolla på fass.se där bör det stå lite om hur länge det verkar etc.

• Anonym

Man kan få oftast hjärtklappning och blir röd i ansiktet och kan drabbas utav andnöd när man dricker och tar antabus...
    ska verka så i kroppen för att det ska bli så obehagligt att göra det..
    sitter han hemma och tar ett par glas med dig? eller dricker han själv...

känns ju som om det är löjligt att ge honom eftersom han inte verkar ha en egenvilja att sluta dricka?

• Anonym (ja du...)

hittade detta på fass.se

"Tabletternas effekt byggs gradvis upp under de första 3 behandlings­dagarna. Effekten sitter sedan kvar en tid efter att du slutat ta tabletterna. En alkohol-Antabus-reaktion kan uppträda upp till 2 veckor efter din senaste Antabus-dos."

• Anonym

Vet ej hur länge de sitter i. Den fungerar typ så att levern kan fortfarande bryta ner alkoholen, men ej nästa produkt acetaldehyd och genom att du har kvar acetaldehyden i (ättikssyraaldehyd) i kroppen mår du som ett as. Antabusen blockerar alltså enzymerna som bryter ner restproduktn om jag förstått allt rätt.

• Anonym (lisa till)

Han tar sin antabus frivilligt, han insåg själv att han måste minska ner ett tag och tyckte detta var som en hjälp för honom.
    Det är jag som ger honom antabusen och tro mig - där kommer han inte undan

Anonym (jadu) , nej han mådde inte dåligt alls av vinet. Men här är ju inne i en period då han själv förstått att han inte ska dricka så mycket.  Tror det blev 3-4 glas i igår. Men 12 timmar? Jag har läst att det kan sitta i ca 2 veckor framåt? Stämmer inte det?

Andra anonym: Jag trodde också han skulle bli röd i ansiktet....... han trodde samma och smuttade försiktigt på 1:a glaset. Hände inget och han tog 2-3 glas till.

Han blev inte full, men kände en del ångest för att han har slutat dricka.... men brorsans bröllop... jag kan förstå att det var svårt för honom.

Han blev inte full alls.......... men hur ska vi göra med antabusen, han har ju helt tappat förtroendet?

• Anonym (ja du...)

Läste på fass senare att det ska sitta i betydligt längre, din sambo kanske behöver en högre dos? Jag skulle ringa läkaren som skrivit ut det och be om att få komma dit igen för att se om dosen går att höja på nåt sätt.

Fast om han verkligen vill sluta dricka och tar antabus för att göra det varför provar han ens att dicka då? Tänk om han blivit jävligt dålig. Man kan ju t.om. bli så dålig att man behöver läkarvård.

Din sambo kanske skulle svara bättre på någon annan behandlig för att bli fri från alkoholen? Medicinering passar ju inte alla.

• Anonym

drack han ensam eller med någon..??

• Anonym (lisa till)
    Anonym (ja du...) skrev 2010-09-26 06:16:41 följande:
    Läste på fass senare att det ska sitta i betydligt längre, din sambo kanske behöver en högre dos? Jag skulle ringa läkaren som skrivit ut det och be om att få komma dit igen för att se om dosen går att höja på nåt sätt.

Fast om han verkligen vill sluta dricka och tar antabus för att göra det varför provar han ens att dicka då? Tänk om han blivit jävligt dålig. Man kan ju t.om. bli så dålig att man behöver läkarvård.

Din sambo kanske skulle svara bättre på någon annan behandlig för att bli fri från alkoholen? Medicinering passar ju inte alla.
    Du har helt rätt, men sambon  vill inte sluta dricka helt, han  vill minska under en period medan han går i terapi, så han kanske "slipper" använda alkohol som medicin.
  • Anonym (lisa till)
    Anonym skrev 2010-09-26 06:17:37 följande:

drack han ensam eller med någon..??

Hans smuttande skedde ensam, när han sen förstod att det fungerande så drack han ett par glas vin under sin brors bröllopsmottagning.

Men allvarligt - HUR kan det gå ur kroppen så fort? Jag fattar inte det....... läser på FASS att det kan ta upp till 2 veckor, vi påbörjade detta för drygt en månad sen.
  • Anonym (går inte)

Min kille har gått på antabuss i perioder. Jag beskrev för honom hur din sambo har tagit antabuss. 2 per vecka i en månads tid. Jag frågade honom om det är möjligt att dricka 3-4 glas ungefär 12 tim efter senaste tabletten. Hans omedelbara svar var: Det går inte!

Han tror inte en sekund på att din sambo sväljer tabletterna. Han kanske stoppar de i munnen. Men han sväljer de inte.

Svar på tråden antabus och dricka?