Inlägg från: DreamBitch |Visa alla inlägg
  • DreamBitch

antabus och dricka?

Anonym (ja du...) skrev 2010-09-26 05:58:16 följande:
    Tror antabus bara verkar i kroppen lika länge som andra mediciner typ max 12 timmar eller nåt sånt.
    Hur menar du nu?
  • DreamBitch
    Anonym (ja du...) skrev 2010-09-26 11:15:33 följande:
    Jag skrev bara vad jag trodde, då de jag träffat genom jobbet som behövt antabus tagit taletter varje dag. Läste sedan på Fass att de effekten sitter kvar längre och det har jag även skrivit i tidigare inlägg som du kan läsa om du tittar i tråden.
    Jag undrade mest vad du menade med att "alla andra mediciner verkar max 12 timmar"?
  • DreamBitch
    Anonym (ja du...) skrev 2010-09-26 21:47:09 följande:
    Det vanligaste är att tabletter räcker upp till 12 timmar. Vissa har kortare tid andra längre.
    Det var det dummaste jag har hört. Det beror helt på vilken halveringstid substansen har.
  • DreamBitch
    Anonym (ja du...) skrev 2010-09-27 10:42:28 följande:
    Det är ju det jag skiver. Jag gissade bara i första inlägget då jag utgick från de erfarenheter jag har av antabus och då gavs två tabletter/ygn och då är ju substansen verksam i 12 timmar.

Sen fick jag lära mig i skolan att det vanligaste är att en tablett  "sitter" kvar i 12 timmar men som jag skrev går vissa ur snabbare och andra långsammare beroende på vad det är för substans och vad det är för typ av tablett tex kapslar, brustablett etc.
    Fast det finns ingen generell "12-timmarsgräns". Inte heller spelar det någon roll om det är tabletter, kapslar eller brustabletter. Det handlar bara om vilken substans det är.
  • DreamBitch
    Anonym (ja du...) skrev 2010-09-27 10:49:15 följande:
    Klart det spelar roll vad det är för tablett! Det är ju därför man har olika sorters tabletter. Vissa kapslar tex är till för att sända ut lite substans i taget och då sitter ju effekten av tabletten i längre än om all substans går ut på en gång.
    Men det kallas depot. Dock är halveringstiden densamma det är endast administreringstiden som förlängs.
  • DreamBitch
    Anonym (ja du...) skrev 2010-09-27 10:56:29 följande:
    Ja men det var ju inte det som frågan handlade om. Men det är ju bra att du är så duktig så du kan allt om detta då behöver ingen annan svara i nån tråd ang detta. För det är ju trots allt fortfarande ok att säga vad man tror och tycker även om det inte är korrekt eller? Jag kanske missat att man inte får det. Har aldrig sagt att jag VET att det är så utan att det var vad jag TRODDE
    Kan inte se att jag någonstans har skrivit att du inte får säga vad du tror? Jag har bara förklarat hur det ligger till.
  • DreamBitch
    Anonym (lisa till) skrev 2010-09-27 19:10:37 följande:
    Han har fått receptet av sin husläkare. Nej, han har inte koltabletter. Men alla kanske inte är känsliga för antabus? Det hade ju gått ca 1,5 dygn sedan senaste tabletten då han drack. Kanske räcker med tid?
    Har han kollat levervärden? Eventulla leversjukdomar kan göra att omvandligen till den aktiva metaboliten blir nedsatt vilket kan leda till att effekten uteblir.
  • DreamBitch
    Anonym (lisa till) skrev 2010-09-27 19:49:41 följande:
    Han går och lämnar blodprov varannan vecka och då kollas levervärden antar jag?

Jag är 100% säker på att han ej har koltabletter och att det är antabus brustabletter han tar.
    Be honom kolla upp det nästa gång annars. Det KAN ju vara något allvarligt fel som orsakar detta. Om inte så kan du nog inte få fler råd i denna tråd eftersom du har uteslutit alla andra råd som du har fått.
Svar på tråden antabus och dricka?