• Anonym (skilsmässa)

Huslån vid skilsmässa. Hur funkar det?

Jag och min man ska skiljas. Vi har ett hus som vi köpte för ca 1,5 milj och tog då även ett så kallat renoveringslån på ca 85 000:-- Det är tänkt att han ska bo kvar i huset och jag ska flytta till lägenhet. Vad händer om banken inte godtar att han står själv på lånen? Vi har inte hunnit renovera så mycket och värdet på huset har förmodligen inte stigit, snarare tvärtom då det är mycket "halvgjort". Vi vill så fort som möjligt skriva över allt med huset på honom Hur funkar allt? 

Tacksam vid svar! 

• Svar på tråden Huslån vid skilsmässa. Hur funkar det?
  • Anonym (...)

Jag är ingen expert men eftersom ni redan har fått godkänt lån så borde ju inte banken bråka, om det inte är så att han är arbetslös.
    Etersom ni är gifta så får ni värdera huset eller själva komma fram till ett pris som huset är värt och så får han köpa ut dig.
    Om du inte frivilligt låter honom behålla det utan att få ett öre.
    Han kanske kan kompensera genom att du får en avbetald bil eller dyra möbler eller annat?
    Bäst att ni pratar med någon jurist om det, har du tur så dyker det upp någon kunnig i tråden

• Anonym (skilsmässa)
    Anonym (...) skrev 2010-09-26 07:30:03 följande:
    Jag är ingen expert men eftersom ni redan har fått godkänt lån så borde ju inte banken bråka, om det inte är så att han är arbetslös.
    Etersom ni är gifta så får ni värdera huset eller själva komma fram till ett pris som huset är värt och så får han köpa ut dig.
    Om du inte frivilligt låter honom behålla det utan att få ett öre.
    Han kanske kan kompensera genom att du får en avbetald bil eller dyra möbler eller annat?
    Bäst att ni pratar med någon jurist om det, har du tur så dyker det upp någon kunnig i tråden
    Tack för ditt svar. Jag skulle hemskt gärna behålla allt utan att få ett öre, bara jag kommer härifrån! Då jag knappt hade inkomst när vi tog lånet så borde det alltså inte vara några stora problem med att låta honom ta över lånen? Hoppas verkligen det iaf.
  • Anonym (skilsmässa)
    Anonym (skilsmässa) skrev 2010-09-26 07:33:04 följande:
    Tack för ditt svar. Jag skulle hemskt gärna behålla allt utan att få ett öre, bara jag kommer härifrån! Då jag knappt hade inkomst när vi tog lånet så borde det alltså inte vara några stora problem med att låta honom ta över lånen? Hoppas verkligen det iaf.
    Korr:  Låta HONOM behålla allt utan att få ett öre!

Sorry, skrev fel. 
  • Anonym (...)
    Anonym (skilsmässa) skrev 2010-09-26 07:33:04 följande:
    Nu kanske det inte finns några ören att få, men du låter typiskt kvinnlig nu
    Känns som många resonerar som du att dom inte vill ha nått bara dom kommer därifrån.
    Du har ju rätt till hälften om ni är gifta och det bör du kräva också om det nu inte handlar om småpengar?
    Det spelar heller ingen roll om du inte hade inkomst då när ni träffades.

Min man kan säga så där ibland att jag inte hade haft något typ om det inte var för honom.
    Nu är det mer i skämtsam ton, men han inbillar sig att jag hade bott kvar i hyresrätten om jag inte träffade honom.
    Vi bor i sthlm och han är 10 år äldre.
    Han han förvärvat dom pengar han hade när vi träffades genom bostadsköp
    Sålt och tjänat pengar,
    När vi träffades höll jag på att titta på lägenhet till mig själv.
    Hade jag köpt då hade jag också kunnat sålt min lägenhet nu 5 år senare med minst 500 000 i vinst och därmed också haft egna pengar.
    Nu råkade han skaffa dom före mig eftersom han levt 10 år längre.
    Men man kan ju då inte säga att jag hade noll pengar när vi träffade så därför är alla pengar hans nu
    Dessutom har vi gjort gemensamma köp i hus sen vi träffade med hans pengar.
    Men nu har vi den delen att jag äger 45% i våran bostad och han 55%.
    Rätt bra deal tycker jag då han hade 800 000 när vi träffades.
  • anzita

Om ni vill komma billigt undan så gör ni en överenskommelse. Du är så gott som säker på att huset inte stigit i värde?
    Då är det väldigt enkelt, du överlåter din halva till honom mot att han övertar din halva av huslånet och betalar dig för mellanskillnaden, om det uppstår någon sådan.

Du skriver inte om hur mycket lån ni har sammanlagt. Jag ger bara ett exempel, ni kanske har 1400 000:- i lån. Då är din del av husets värde 750 000:- som du ska ha av honom. Din del av skulden är 700 000:-, vilket kvittas mot din halva när han övertar alla lån.
    Återstår 50 000:- som han ska ge dig, och den här summan kan t ex bestå av andra kapitalvaror om han saknar kontanter.

Tänk också att allt lösöre ska delas 50/50 och ovanstående summa ska han ge till dig från SIN del. 

Det är mycket värt att slippa bråka.

• Anonym (hmm)
    Anonym (skilsmässa) skrev 2010-09-26 07:27:15 följande:
    Jag och min man ska skiljas. Vi har ett hus som vi köpte för ca 1,5 milj och tog då även ett så kallat renoveringslån på ca 85 000:-- Det är tänkt att han ska bo kvar i huset och jag ska flytta till lägenhet. Vad händer om banken inte godtar att han står själv på lånen? Vi har inte hunnit renovera så mycket och värdet på huset har förmodligen inte stigit, snarare tvärtom då det är mycket "halvgjort". Vi vill så fort som möjligt skriva över allt med huset på honom Hur funkar allt? 

Tacksam vid svar! 
    Banken kan säga att han inte kan ta över lånen om dom anser att han inte har tillräckligt med inkomst. Om så är fallet tvingas ni sälja.
  • Paola b

Hej du som ska skiljas!

Nu vill jag ge dig goda råd.
    1. Ta kontakt med ett ombud som kan äktenskapsskillnad/bodelning riktigt bra!
    2. Det finns många saker som spelar roll när man gör en bodelning och det är oerhört viktigt att du får se "hela" bilden och får en förklaring om hur det går till, dvs hur man gör en bodelning. Samtliga tillgångar + skulder ska tas upp och finns det ett giltigt äktenskapsförord så är det oerhört vikigt att ta med i bodelningen. Har ni varit gifta under 5 år så finns det ett speciellt räknesätt!!

Om ni kommer så långt och har skrivit under ett bodelningsavtal så kan du inte ångra dig sedan och säga att du visste inte vad du skrev under, domstolen godtar i princip bara om du var hotad att skriva under. Gör inte ett eget bodelningsavtal.

Lycka till!

Svar på tråden Huslån vid skilsmässa. Hur funkar det?