Inlägg från: Anonym (osäker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (osäker)

11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?

Vi bor med barn i en tvåa med en hyra på drygt 4000 kr/mån. Nu vill min sambo att vi flyttar till en stor trea som har byggts. Jag tycker det verkar fint där men så kom dråpslaget, 11000 kr i hyra? Vad är detta? Jag tycker det är alldeles för mycket men han vill så nu bråkar vi om detta. Får det ens finnas sådana hyror? Jag trodde hyresmarknaden var reglerad men nu kan hyresvärdar ta hur mycket som helst eller? Blir så arg på detta, hur ska barnfamiljer ha råd med ordentliga bostäder? Har ni någonsin haft en så hög hyra?

• Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?
  • Anonym (osäker)

Ja det är i stockholm men inte så fina ställen som beskrivs ovanför utan i en helt "vanlig" förort till sthlm.

• Anonym (osäker)

Lån kan vi inte ta då vi inte har fasta jobb någon av oss och nej vi badar inte i pengar. Min sambo är trött på att bo trångt. Vi bor i en 2-a på 45 kvm. Vi har försökt byta den länge men det är först nu vi får en chans. 3-an är på 90 kvm.

• Anonym (osäker)

problemet är att bostäderna i stockholm alltså bostadsrätter är sjukt dyra och de bara stiger. Även i "sämre områden" får man inget under 2 milj. Är bara så trött på bostadsmarknaden.

• Anonym (osäker)

det är ju det att vi trivs så bra i området och har familjen här. Vill inte rycka upp vårt barn heller för det är en bra bit vi måste flytta om priserna ska vara humanare samt att resvägar blir längre och tar tid från vardagen.

• Anonym (osäker)

Jag har tidigare bott långt utanför stan och måste säga att jag tyckte det var väldigt deprimerande. Vill ha liv och rörelse runt mig.

• Anonym (osäker)
    Priceless Perfection skrev 2010-09-26 10:18:59 följande:
    Vi betalar 10 000 kronor för en 2:a....
    var bor ni?

Jag tycker som sagt inte det är värt att flytta till denna 3-a utan det är min sambo som absolut vill och nu bråkar vi om det.
  • Anonym (osäker)
    Priceless Perfection skrev 2010-09-26 13:15:37 följande:
    Nu bor vi inte i Sverige, men jag tycker som du att det är väldigt mycket. Här är den summan billig.

Säg till den sambo att ha en hyra som är över 40 % av sin inkomst bådar inte gott. Då har man oftast inget buffert för om något skulle hända och man får snåla ganska mycket. Det finns väl otroligt fina 3:or i Sverige för 8000 kronor?
    vi kommer inte ha 40% av inkomsten i hyra utan ca 25%.
    ja det finns jättefina lägenheter som är billigare än 8000. problemet är hur man får en sån utan 20 år i bostadskö eller personliga kontakter.
  • Anonym (osäker)
    Fins Mamma skrev 2010-09-26 17:24:19 följande:
    11000 är det ca 25% av inkomsten och ni är arbetslösa?

jag vill cokså ha 44000 som arbetslös!
    vi är inte arbetslösa, min sambo har eget företag och jag jobbar på timmar.
  • Anonym (osäker)
    La Lola skrev 2010-09-26 18:42:13 följande:
    11 tusen! Förvånad
    Mer än vad det kostar för oss att bo i stort hus!
    vart bor ni?
  • Anonym (osäker)

vi kan bara få lån på 1,5 milj och det räcker ju inte långt tyvärr.

• Anonym (osäker)
    Anonym (...) skrev 2010-09-26 18:53:03 följande:
    Varför bor ni inte kvar i er lägenhet då och börjar spara?
    jo det skulle jag vilja göra men inte min sambo. Han tänker att det dröjer flera år innan vi får ihop någon summa.
  • Anonym (osäker)

oj här kostar husen minst 4 milj :(

• Anonym (osäker)
    Tigrino skrev 2010-09-26 19:03:28 följande:
    Oj, det var inte lite överdrivet? Ingår el, värme och mat tro?? 
    Vi bor i en tvåa för ca 5000 (vilket är rätt dyrt i den här staden), vi kan få hyra ett helt hus för under 5000. Flytta hit så får ni mer för pengarna  
    var bor ni då?
  • Anonym (osäker)

vi skulle behöva spara ihop minst 1,5 milj vilket tar lääänge

• Anonym (osäker)
    Anonym (...) skrev 2010-09-26 19:20:59 följande:
    Varför skulle ni behöva spara ihop så mycket? Ni behöver väl ändå inte en kontantinsats på 1,5 miljoner??
    vi får bara lån på 1,5 milj och det finns inga 3-or under 3 miljoner här
  • Anonym (osäker)

ja men så ser det ut i stockholm.

• Anonym (osäker)
    Anonym (...) skrev 2010-09-26 19:29:43 följande:
    Visst är det dyrt i Sthlm, men jag har väääldigt svårt att tro att alla lägenheter kostar 3 miljoner... Och som sagt var, ni kanske kan få mer i lån om ni visar att ni kan spara pengar?
    Jo i bra områden kostar de minst 3 miljoner. Jag vikarierar runt som lärare så jag vet vilka områden jag vill bo i och vilka jag ej vill bo i, eller framförallt var jag vill se barnen växa upp.
  • Anonym (osäker)
    CoolJen skrev 2010-09-26 20:23:01 följande:
    Jag har tidigare bott i Solna vilket jag tycker är ett bra område och ligger väldigt nära stan, där finns just nu lägenheter mellan 1,5-3 miljoner, men kanske det bara är i stan som passar?

Kan ni inte få tag i en billigare lägenhet? för det är ju inte kul att lägga en sån stor del av inkomsten på enbart hyra
    du får inte en 3-a for under 3 milj i solna. utropsprisen skiljer mycket från slutpriset, vi har tittat på just solna och sätt många budgivningar.
  • Anonym (osäker)
    Anonym skrev 2010-09-28 02:38:57 följande:
    Kan inte låta bli, Hallonbergen är inte från sextiotalet utan sjuttio talet jag var bland de första som flyttade in där och de äldsta husen är byggda 69 vi flytade in våren 70 då var det tre hus byggda av sex på lötsjövägen vilket är den äldsta delen av hallonbergen. så slut på besservisserheten för denna gången.

Om man absolut måste bo på ett visst ställe får man vackert slanta upp pengarna också Har väldigt lite sympati med TS faktiskt. Antingen betalar man vad det kostar eller så får man änka sinaa krav på att bo centralt.

Personligen skulle jag inte betala så mycket för boendet även om jag hade pengarna, men så bryr jag mig inte så mycket var jag bor. Jag har trivts överallt där jag har bott, Hallonbergen hjorthagen, gamla väster i malmö, slottsstaden i Malmö. Åkarp Svenshög i Arlöv Ett sk betonggetto i ett hus mitt ute på åkern. och några platser till.

Jag tror man kan trivas överallt om man försöker och om man inte vill ha en "yta" att visa upp. Alltså att man inte kan bo var som helst för det är inte fint inne eller vad det nu är.
    va? Lägenheten ligger i samma område där vi bor nu så det handlar verkligen inte om en "yta" att visa upp utan att vi inte vill rycka upp vårt barn. Sen om du läser tråden så tycker jag INTE det är värt det utan det är min sambo som vill flytta för att få större och det är det vi kan få. Hade gärna bott i en billig lägenhet och det hade min sambo också men det är så svårt att få här då man måste stått minst 10 år i bostadskö och det har inte vi.

I går när vi pratade jag och min sambo så sa han att han tyckte vi skulle ta lägenheten för att sen försöka byta den mot en billigare så det ska jag fundera på.
Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?