Inlägg från: Michisen |Visa alla inlägg
  • Michisen

11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?

Klart såna hyror finns, men jag skulle inte vilja bo där. Vi bor i en fyra på 92 kvadrat med egen uteplats på baksidan som vetter mot lite berg och skog och så där - betalar 7100:-/månaden för det och jag tycker att det visserligen är dyrt, men att vi får mycket för pengarna ändå i jämförelse med vad vi får för pengarna på andra ställen. Vi skulle kunna flytta till en billigare lägenhet, men då kommer vi inte att ha lika nära till skogen, ändå nära till stan, lika mycket utrymme etc.

Fråga sambon varför i hela fridens namn han vill utöka era bostadskostnader med 7000:- i månaden, måste ju finnas roligare saker att lägga de pengarna på? Det är trots allt 84000:- extra om året som ni bara ska kasta i sjön i princip.

Sparar ni istället 84000:- om året på att bo kvar så har ni ju till en kontantinsats på ett hus på typ tre år. (252 000

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Michisen
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 09:34:36 följande:
    Lån kan vi inte ta då vi inte har fasta jobb någon av oss och nej vi badar inte i pengar. Min sambo är trött på att bo trångt. Vi bor i en 2-a på 45 kvm. Vi har försökt byta den länge men det är först nu vi får en chans. 3-an är på 90 kvm.
    Jag förstår ifall han är trött på att bo trångt, men om du påpekar att ni kommer spara 252000:- på tre år bara genom att bo kvar så kanske han kan motivera sig att bo ändå. Speciellt om ni inte har fasta jobb någon av er, då är det ju jättedumt att byta till ett mycket dyrare boende.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Michisen
    Anonym (Betala.) skrev 2010-09-26 09:40:25 följande:
    Ja, detta är ju et utmärkt förslag! Då har ni ju till kontantinsatsen, på ett riktigt fint boende, som ni kommer att äga själv..
    Tills om tre år kanske det dessutom är så att TS och sambo gått och blivit med tillsvidarejobb. Skulle nog vara mumma för banken med ett strävsamt par som sparat ihop 252000:- och har tillsvidarejobb - tror säkert det skulle gå bra att få lån under de förutsättningarna.

Jag har som sagt full förståelse för att man blir pisstrött på att bo trångt, vi flyttade själva från en trea i stan till fyran lite utanför och gick upp en tusenlapp i boendekostnad, men som sagt, det tyckte vi var värt det för att komma ifrån ett område där någon sköt med hagelgevär in i en föreningslokal som fanns på gården...
    Och så fick vi på köpet komma till ett barnrikeområde, minst sagt. Norra Europas barntätaste bostadsområde bor vi i nu.
  • Michisen

Det är bara ni som kan bestämma hur ni vill ha det och vad ni tycker är värt att lägga på boende. Vill ni absolut dubbla boytan och betala mer än dubbelt så mycket i hyra för det så gör ni ju det till slut.
    Dock kan jag inte påstå att det på något sätt verkar vara ekonomiskt logiskt att göra det i ett läge där ni lika väl kan bli tvungna att hitta ett annat, trängre boende igen då ingen av er har tillsvidareanställningar...
    Det enda ni gör som sagt är ju att lägga en jäkla massa pengar på boendet utan att egentligen få mer än lite svängrum för slantarna.

• Michisen
    Fins Mamma skrev 2010-09-26 17:24:19 följande:
    11000 är det ca 25% av inkomsten och ni är arbetslösa?

jag vill cokså ha 44000 som arbetslös!
    Arbetslösa har de inte sagt, de har dock inte tillsvidareanställningar (Så kallat "fast" arbete.)
  • Michisen
    Anonym (dyrt) skrev 2010-09-26 19:53:26 följande:
    tror inte det sticker i ögonen på folk. för min del får folk betala hur mkt de vill i hyra/lån, tycker det bara är trist att behöva lägga så mkt i hyra, men man får ju prioritera, speciellt med tanke på VART man bor.
    Jo, det är ju det. Alla får ju betala vad de vill, dock kan jag inte annat än att bli lite road av resonemanget att man "måste" flytta till en lägenhet för 11000:- när man i dagsläget har en lägenhet för 4000:- samtidigt som man hävdar att man inte kommer få lån, fastän man på tre och ett halvt år kan spara ihop till kontantinsatsen för en lägenhet för tre miljoner ifall man låter bli att lägga sjutusen extra i månaden för att bo större i en hyrestrea...

Men då är jag också ganska lättroad av mig - hur andra väljer att spendera sina pengar är ju upp till dem.

Dock kan jag tillägga en sak till TS: Om din sambo tjänar mest pengar i ert förhållande (vilket jag antar att han gör som egenföretagare om du går på timmar) så bör han i så fall ta smällen på hyran, ni bör ju inte dela elvatusen rakt av, utan i så fall beräkna den procentuellt mot inkomsterna ni bidrar med.
Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?