• Dr Mupp

Amningshysteri-VARFÖR?

amningshystering är ungefär lika stark och levande som ersättningshysterin. Det är bara det att oftast ser man bara den ena. De som ger flaska ifrågasätts för att de ger flaska. De som ammar ifrågasätts för att de ammar och sjukvården står där emellan och spär på.

Amning är det normala, ungefär som att gå är det normala och de flesta kvinnor vill helamma 4-6 månader. Det är bara några procent som inte vill amma alls.  Ändå är det bara ca 50% som helammar vid 4 månader. Och detta för att vården sviker kvinnorna. De går ut med ord som amning är bäst, men de ger inte den hjälp som behövs för att det ska bli en fungerande amning. Om man får höra att amning är bäst och sen inte får hjälpen för att faktiskt kunna ge det som är "bäst" klart man mår dåligt då. Alla vill vi ju ge våra barn det bästa (även om vi inte alltid är överrens om vad det är). Inte kostigt att det känns som en amningshysteri.

Det är faktiskt inte ok av vården att svika kvinnorna på det här sättet. Om nu nästan alla vill amma så är det vårdens uppgift att se till att kvinnorna får den hjälp de behöver för att kunna amma.

Den andra hälften som faktiskt lyckas helamma i 4 månader  (för att de slipper problem eller har tur nog att få rätt hjälp och lösa problemet) får istället känna på ersättningsstressen.  Så fort bebisen inte går upp enligt BVC-kurvorna (som är gjorda efter ersättningsbarn) så ska det sättas in ersättning. Ja ersättning ses som ett mirakelmedel som kan lösa allt och amningen är roten till alla problem. Klart det känns som ersättningshysteri när man faktiskt vill amma och alla prackar på en ersättning.

Lösningen är vårdens uppgift. De måste mycket bättre på att ge amningshjälp, detta långt innan det blir problem så skulle de flesta kunna helamma. Inte alla, men de flesta. Färre kvinnor skulle må dålig över en misslyckad amning. Men vården måste också bli mer lyhörd. Visserligen är det inte så många kvinnor som inte vill amma, men de finns och de ska respekteras och de ska få den hjälp och den information de har rätt till för att kunna ge flaska och ersättning på ett så bra sätt som möjligt.
    BVC måste få mer kunskap. Det finns massor med BVC sköterskor som faktiskt inte kan tolka BVC-kurvona. De tror att alla barn måste ligga på mittenkurvan annars är nått fel och när det kommer till amningskunskap och ersättningskunskap så ligger de ju långt under nivårt som borde ses som ok.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dr Mupp
    vittra skrev 2010-09-28 11:26:44 följande:
    Jag har upplevt tvärtom...

Bebis vill amma sig till sömns - Usch och fy, det är farligt! Kör 5mm!

Bebis vill amma tätt - Börja med ersättning, din mjölk räcker inte!

Bebis har en ökningsperiod - Din mjölk har sinat, ge ersättning!

Bebis ammar på nätterna - Du har inte tillräckligt med mjölk, börja med ersättning eller ge välling/gröt på kvällen så att h*n blir mätt!

Bebis har kolik - Du ammar för mycket!

Bebis är 4 mån - Nu måste du börja med smakisar! Mjölken sinar vid denna magiska tidpunkt! Och bebis överlever inte på bara bröstmjölk!

Bebis är 6 månader - Nu måste du sluta amma, bebisen måste äta riktig mat!

Bebis är 8 månader - ... man får inte amma när bebisen är så gammal, bebis ska äta riktig mat. Punkt slut.
    Bebis är 1 år - nu måste det vara nått allvarligt fel på mamman om hon ammar. Hon är säkert pedofil eller vill inte att bebisen ska växa upp.

Bebisen mjölkallergisk - nu måste du sluta amma och ge mjölkfri ersättning
  • Dr Mupp
    straw2008 skrev 2010-10-02 08:08:27 följande:
    De jag känner dom annat till sömns eller vartannat efter typ 6 mån har fått ett helvete att vänja barnet av med detta de har nästan alltid slutat med att mamman varit tvungen att resa bort för att få slut på amningen. Fortfarande vad spelar det för roll? Låt de göra så om DEN mamman vill liksom.
    `jag har nattammat och ammata till sömns och de har hitills slutat med det självmant. Visserligen långt senare än vad BVC ansett vara ok men faktist så sover de tre stora själv i sina sängar och ingen av dem äter på natten. detta trots alla varningar om att de aldrig kommer sluta amma på natten och aldrig komer sova i egna sängar. och eftersom det fungerat för tre barn så förutsätter jag att även fyra kommer sluta självmant tids nog.
  • Dr Mupp
    straw2008 skrev 2010-10-02 10:07:17 följande:
    Ok men vi pratar om olika saker, du pratar om då pass stora barn att de klarar sig själva, min son var 1.5 när syskonet kom på den stunden jag ammade hann han: Hänga i gardinerna så en stång åkte ner denna fick han i huvudet Klättra upp på matbordet kasta ut all frukt på golvet hoppa på matbordet men sen klättra ner o trampa i all frukt Ta av sig blöjan o bajsa på golvet, torka sig med händerna Äta upp torefodret i kattmatskålen Bända upp o ha sönder 3 luckspärrar Sätta på alla vattenkranar han når, extra kul i badkaret där 8 maskiner låg tvättade i skulle hängas Det här är vardag för mig VARJE DAG inte faan har jag ro att amma var 30e minut???! Välta tvn Krypa in under sängen för att inte kunna ta sig ut o gråter hysteriskt för hans hår har fastnat UNDER sängen i någon stålgrej Sätta på På
    Det är i det läget man lär sig att multitask amma. Man leker med klossar och ammar. Man lyfter ner barn från bordet och ammar. Man plåstrar om sår och ammar. Man gör liksom allt det där som man behöver göra med storasyskonet samtidigt som bebisen ammar.
Svar på tråden Amningshysteri-VARFÖR?