• TB1
    Äldre 26 Sep 22:28
    21124 visningar
    19 svar
    19
    21124

    Någon som själv köpt sperma från en spermabank?

    Hej!

    det kommer förmodligen bli så att jag och min man måste använda oss av donator och vi kommer nog insemineras i Danmark. Man får ju beställa egen sperma om man vill ha från någon speciell etnisk ursprung.(Min sambo är inte från Sverige). Men då undrar jag hur mycket det kostar i svenska kronor och om det oftast finns från den etniska ursprung man vill ha?

    Är det någon här inne som har beställt själv som kan förklara lite mer? Skulle vara jätte tacksam

  • Svar på tråden Någon som själv köpt sperma från en spermabank?
  • Äldre 28 Sep 19:42
    #1

    Vi beställde själva när vi skulle göra IVF i Danmark. Vi köpte 3 'strån' från European Sperm Bank och det var enkelt! Vi började med att köpa tillgång till alla profilerna, sedan valde vi donator och betalade mha visakort. Innan detta hade vi kollat med vår klinik  (Trianglen) att det var ok, vilket det var.

    När vi köpte så stod den svenska kronan lågt i kurs och jag har för mig att profiltillgång, tre strån och frakt gick på nästan 7000 SEK.

    Man kan köpa från Cryos också. Där ser man profilerna med en gång, men doserna är lite dyrare.

    Lycka till!

  • TB1
    Äldre 28 Sep 21:57
    #2
    Gaytjej skrev 2010-09-28 19:42:00 följande:
    Vi beställde själva när vi skulle göra IVF i Danmark. Vi köpte 3 'strån' från European Sperm Bank och det var enkelt! Vi började med att köpa tillgång till alla profilerna, sedan valde vi donator och betalade mha visakort. Innan detta hade vi kollat med vår klinik  (Trianglen) att det var ok, vilket det var.

    När vi köpte så stod den svenska kronan lågt i kurs och jag har för mig att profiltillgång, tre strån och frakt gick på nästan 7000 SEK.

    Man kan köpa från Cryos också. Där ser man profilerna med en gång, men doserna är lite dyrare.

    Lycka till!
    Hej! va roligt att du skrev! va det inte svårt att hitta den donatorn ni ville ha?

    Min sambo kommer från Kosovo så vet inte vad man ska välja för etnisk ursprung?

    så ni betalade alltså 7000 ungefär + inseminationen? om man köper tre strån räcker det till tre försök eller hur fungerar det`?
  • Äldre 28 Sep 22:42
    #3
    TB1 skrev 2010-09-28 21:57:02 följande:
    Hej! va roligt att du skrev! va det inte svårt att hitta den donatorn ni ville ha?

    Min sambo kommer från Kosovo så vet inte vad man ska välja för etnisk ursprung?

    så ni betalade alltså 7000 ungefär + inseminationen? om man köper tre strån räcker det till tre försök eller hur fungerar det`?
    Jo det var svårt att välja...! Vi hade ju inget etniskt krav utan vi ville egentligen bara försäkra oss om att donatorn inte var djurallergisk - men det gjorde inte urvalet snävare direkt för det visade sig när vi fick tillgång till profilerna att ingen donator var det, det var en som hade en syster som var kattallergisk, det var allt... =) Men vi kunde förstås inte ha valt mer rätt, resultatet blev  förstås kanon ;)

    ca 7000 kr + ett trepack IVF ca 55 000 SEK betalade vi. Vi gjorde 10 inseminationer med donatorssperma som vi inte hade valt själva innan detta IVF. Vi lyckades på första IVF-försöket så vi har nu två strån sparade i frysen på kliniken till ev syskonförsök. Det går även att spara sperma direkt på spermabanken.

    När det gäller ert önskemål om etniskt ursprung så måste ni nog gå in i profilerna för att läsa om var donatorn/donatorns familjemedlemmar stammar ifrån, för jag har för mig att det bara står typ 'caucasian/scandinavian' på de flesta. Lite luddigt.

    Letade upp länken:

    http://www.europeanspermbank.com/spermdonor/sperm_donor.php
  • TB1
    Äldre 28 Sep 22:54
    #4
    Gaytjej skrev 2010-09-28 22:42:11 följande:
    Jo det var svårt att välja...! Vi hade ju inget etniskt krav utan vi ville egentligen bara försäkra oss om att donatorn inte var djurallergisk - men det gjorde inte urvalet snävare direkt för det visade sig när vi fick tillgång till profilerna att ingen donator var det, det var en som hade en syster som var kattallergisk, det var allt... =) Men vi kunde förstås inte ha valt mer rätt, resultatet blev  förstås kanon ;)

    ca 7000 kr + ett trepack IVF ca 55 000 SEK betalade vi. Vi gjorde 10 inseminationer med donatorssperma som vi inte hade valt själva innan detta IVF. Vi lyckades på första IVF-försöket så vi har nu två strån sparade i frysen på kliniken till ev syskonförsök. Det går även att spara sperma direkt på spermabanken.

    När det gäller ert önskemål om etniskt ursprung så måste ni nog gå in i profilerna för att läsa om var donatorn/donatorns familjemedlemmar stammar ifrån, för jag har för mig att det bara står typ 'caucasian/scandinavian' på de flesta. Lite luddigt.

    Letade upp länken:

    www.europeanspermbank.com/spermdonor/sperm_do...
    kan tänka mig att det är svårt att välja. Men nu när jag gick in på länken du skickade och valde bruna ögon, mörkbrunt hår så fanns det nästan inga. är det bara dom som kommer upp som finns där?

    Kan man ta hjälp av kliniken att dom hjälper en att beställa sperma så det blir rätt?

    Men ni har gått igenom mycket ni! har ni fått eran efterlängtade nu?
  • Äldre 28 Sep 23:06
    #5
    TB1 skrev 2010-09-28 22:54:17 följande:
    kan tänka mig att det är svårt att välja. Men nu när jag gick in på länken du skickade och valde bruna ögon, mörkbrunt hår så fanns det nästan inga. är det bara dom som kommer upp som finns där?

    Kan man ta hjälp av kliniken att dom hjälper en att beställa sperma så det blir rätt?

    Men ni har gått igenom mycket ni! har ni fått eran efterlängtade nu?
    Gå in och kika på Cryos också, de har fler donatorer än ESB tror jag. Ni kan ju även söka hjälp på AVA-kliniken som bl a finns i st Petersburg, om jag inte minns fel - de kanske har lättare att hitta ngn som liknar din kille?

    Klinikerna i Danmark tror jag annars har fler donatorer att välja mellan - maila en och fråga ifall de kan hjälpa er med att hitta en som uppfyller era kriterier!

    Tre år från start till mål tog det för oss - i februari så ploppade vår lillkille äntligen ut! Eftersom vi gjorde IVF så har vi 14 "kullsyskon" i frysen + de där två stråna som vi inte behövde använda. Fördelen med att välja från bank är att kunna använda samma donator en gång till.
  • TB1
    Äldre 28 Sep 23:11
    #6
    Gaytjej skrev 2010-09-28 23:06:48 följande:
    Gå in och kika på Cryos också, de har fler donatorer än ESB tror jag. Ni kan ju även söka hjälp på AVA-kliniken som bl a finns i st Petersburg, om jag inte minns fel - de kanske har lättare att hitta ngn som liknar din kille?

    Klinikerna i Danmark tror jag annars har fler donatorer att välja mellan - maila en och fråga ifall de kan hjälpa er med att hitta en som uppfyller era kriterier!

    Tre år från start till mål tog det för oss - i februari så ploppade vår lillkille äntligen ut! Eftersom vi gjorde IVF så har vi 14 "kullsyskon" i frysen + de där två stråna som vi inte behövde använda. Fördelen med att välja från bank är att kunna använda samma donator en gång till.
    ok. Jag mailade två stycken tidigare storkkliniken och vitanova och dom skickade att hos dom kan man välja hårfärg, ögon och längd. Som det är just nu så känns det som att ursprunget är viktigt. vet inte alls hur vi ska göra som.

    Men va roligt, ett stort grattis till er! aldrig för sent!
  • Äldre 29 Sep 10:30
    #7

    Tack =)

    OK, verkligen ursprung och inte bara utseende alltså. Och privat donator är uteslutet?
    Vill ni ut och åka så finns det ju kliniker runt om i Europa (som t ex AVA, som ligger på flera ställen) och de kanske har lättare att hitta en med rätt ursprung. Det är ju lite dyrt att lösa tillgång till profilerna och sedan upptäcka att det inte fanns någon med samma ursprung som din man.. =/ Kanske kan de vara snälla och berätta för dig om ngn sådan finns ifall du mailar direkt till ESB och fråga? På Cryos har jag som sagt för mig att du ser profilerna med en gång.

  • TB1
    Äldre 29 Sep 14:12
    #8
    Gaytjej skrev 2010-09-29 10:30:33 följande:

    Tack =)

    OK, verkligen ursprung och inte bara utseende alltså. Och privat donator är uteslutet?
    Vill ni ut och åka så finns det ju kliniker runt om i Europa (som t ex AVA, som ligger på flera ställen) och de kanske har lättare att hitta en med rätt ursprung. Det är ju lite dyrt att lösa tillgång till profilerna och sedan upptäcka att det inte fanns någon med samma ursprung som din man.. =/ Kanske kan de vara snälla och berätta för dig om ngn sådan finns ifall du mailar direkt till ESB och fråga? På Cryos har jag som sagt för mig att du ser profilerna med en gång.


    vi vill nog inte ha någon från släkten, känns lite konstigt!

    just nu vet jag inte alls hur vi ska göra som.. allt känns helt omöjligt just nu :-/
  • Äldre 29 Sep 16:28
    #9
    TB1 skrev 2010-09-29 14:12:13 följande:
    vi vill nog inte ha någon från släkten, känns lite konstigt!

    just nu vet jag inte alls hur vi ska göra som.. allt känns helt omöjligt just nu :-/
    Behöver ju iofs inte vara från släkten. Många (kanske ffa singlar och tjejpar) hittar ju privata donatorer via nätet, donatorer som är allt från sgs anonyma (t ex med 'mellanhand') till de som kan tänka sig att vara 'öppen' inför barnet. Finns en ny sida som ni kanske kunde kika på? http://www.donor.se/

    Hoppas det ordnar sig för er!!!
  • TB1
    Äldre 29 Sep 16:46
    #10
    Gaytjej skrev 2010-09-29 16:28:28 följande:
    Behöver ju iofs inte vara från släkten. Många (kanske ffa singlar och tjejpar) hittar ju privata donatorer via nätet, donatorer som är allt från sgs anonyma (t ex med 'mellanhand') till de som kan tänka sig att vara 'öppen' inför barnet. Finns en ny sida som ni kanske kunde kika på? www.donor.se/

    Hoppas det ordnar sig för er!!!
    tack för dina länkar ska kika lite
  • Äldre 29 Sep 16:56
    #11

    European sperm bank är jättetrevliga att ha att göra med. Mejla dem och fråga om de har någon som kan matcha din man. Man kan även skicka en bild till dem så kollar de igenom och ger ett förslag på donator.

    Vi har inte beställt ännu men jag har haft ganska mycket kontakt med dem då jag föredrog några donatorer på deras amerikanska systerbank. Vi är dock mer intresserade av intressen och akademisk inriktning än utseende. Jag är blond och blåögd och min man har brunt hår och gröna ögon, och vi har båda väldigt ljusa och väldigt mörka personer i familjen, så våra barn kan nog få vilken hår- och ögonfärg som helst ändå.

    Andra alternativ är:
    www.xytex.com
    www.cryobank.com


    Stitch längtar efter Lilo
  • TB1
    Äldre 29 Sep 21:24
    #12
    Bling1975 skrev 2010-09-29 16:56:51 följande:
    European sperm bank är jättetrevliga att ha att göra med. Mejla dem och fråga om de har någon som kan matcha din man. Man kan även skicka en bild till dem så kollar de igenom och ger ett förslag på donator.

    Vi har inte beställt ännu men jag har haft ganska mycket kontakt med dem då jag föredrog några donatorer på deras amerikanska systerbank. Vi är dock mer intresserade av intressen och akademisk inriktning än utseende. Jag är blond och blåögd och min man har brunt hår och gröna ögon, och vi har båda väldigt ljusa och väldigt mörka personer i familjen, så våra barn kan nog få vilken hår- och ögonfärg som helst ändå.

    Andra alternativ är:
    www.xytex.com
    www.cryobank.com
    va roligt att du skriver

    ja jag har tänkt att maila dom men är så dålig på att skriva på engelska och få det rätt, så vet inte riktigt hur jag ska göra :-/

    har ni bestämt någon donator?
  • Äldre 29 Sep 21:31
    #13

    Jag har några favoriter undansparade, men vi är inte där ännu så min man har inte tittat. Vi ska göra vårt sista försök med egna embryon snart och hoppas såklart på det. Efter det är min mans spermier slut så då blir det donation om det inte tar sig.


    Stitch längtar efter Lilo
  • TB1
    Äldre 29 Sep 21:33
    #14
    Bling1975 skrev 2010-09-29 21:31:27 följande:
    Jag har några favoriter undansparade, men vi är inte där ännu så min man har inte tittat. Vi ska göra vårt sista försök med egna embryon snart och hoppas såklart på det. Efter det är min mans spermier slut så då blir det donation om det inte tar sig.
    ok. håller tummarna att det tar sig! hur känner ni inför om det kommer bli så att ni ska använda donator? vet familjen runt omkring om det osv?
  • Äldre 30 Sep 08:47
    #15

    Alla vet att min man är steril efter cancern och vi är rätt öppna med hela vår historia. Vi var i IVF svängen redan innan han blev sjuk så vi har väl vant oss vid tanken under de här 5 åren som vi har längtat.

    Min man är ibland ganska ledsen, genetiken är viktigare för honom än för mig. Så han vill inte riktigt planera för nästa steg innan det är kört. Han vet dock att jag gör det och tycker det är bra. Vi har givetvis pratat om de viktigaste detaljerna men han vill inte välja donator nu.

    Jag kan ibland känna att det ska bli skönt när de egna försöken är över, det är så pressande. Vi har även problem med upprepade missfall och går hos en expert i London. Enligt honom är ett av problemen kompabiliteten mellan oss då 1 av 4 embryon riskerar att skapa en immunologisk attack. Nu får jag massor med mediciner för bland annat det och några av de jobbigare slipper jag med donator.

    Hur känner din man?


    Stitch längtar efter Lilo
  • Äldre 30 Sep 12:49
    #16

    Hej!
    Kontakta Cryos eller ESB och sänd över ett foto på din man. Då kan de hjälpa er med en "photo-match" alltså de plockar donatorer som liknar din man,
    Köper man sedan till babyphotos så kan ni se själva om det finns en likhet mellan din man som barn och donatorn som barn.

    Som någon skrev så finns det ju möjlighet att beställa från t ex California Cryo Bank också. Där kan man få se donatorn som vuxen och då blir det ju lättare för er.

    lycka till /A

  • TB1
    Äldre 30 Sep 12:56
    #17
    Bling1975 skrev 2010-09-30 08:47:40 följande:
    Alla vet att min man är steril efter cancern och vi är rätt öppna med hela vår historia. Vi var i IVF svängen redan innan han blev sjuk så vi har väl vant oss vid tanken under de här 5 åren som vi har längtat.

    Min man är ibland ganska ledsen, genetiken är viktigare för honom än för mig. Så han vill inte riktigt planera för nästa steg innan det är kört. Han vet dock att jag gör det och tycker det är bra. Vi har givetvis pratat om de viktigaste detaljerna men han vill inte välja donator nu.

    Jag kan ibland känna att det ska bli skönt när de egna försöken är över, det är så pressande. Vi har även problem med upprepade missfall och går hos en expert i London. Enligt honom är ett av problemen kompabiliteten mellan oss då 1 av 4 embryon riskerar att skapa en immunologisk attack. Nu får jag massor med mediciner för bland annat det och några av de jobbigare slipper jag med donator.

    Hur känner din man?
    aha ok, men det är bra att alla runt omkring er. Kan vara ganska skönt också?

    Hur ofta åker ni till London då?

    Min sambo är ibland ledsen, ibland ser han framåt, vi pratar ju om donator och allt sånt och han är ju positiv för de men vi har ju inte riktigt kommit ända dit. Jag ska nu först få komma till en gynekolog siom ska kolla upp mig och allt sånt sen får dom se om det finns någon mening med att göra biopsi på sambon, men eftersom han hade så högt FSH värde så sa dom att dom inte brukar göra någon biopsi då risk för infektion finns. Men för oss så känns det som att man vill göra en biopsi bara för att helt kunna veta om det går eller inte..

    Men vi har bestämt att finns det ingen chans till biologiskt så tar vi hjälp av en donator men då vill vi ha en med samma ursprung som sambon och det är nog inte det lättaste :-/
  • TB1
    Äldre 30 Sep 12:58
    #18
    Fru Kask skrev 2010-09-30 12:49:55 följande:
    Hej!
    Kontakta Cryos eller ESB och sänd över ett foto på din man. Då kan de hjälpa er med en "photo-match" alltså de plockar donatorer som liknar din man,
    Köper man sedan till babyphotos så kan ni se själva om det finns en likhet mellan din man som barn och donatorn som barn.

    Som någon skrev så finns det ju möjlighet att beställa från t ex California Cryo Bank också. Där kan man få se donatorn som vuxen och då blir det ju lättare för er.

    lycka till /A
    Tack så mkt men vet inte hur jag ska formulera mig när man skickar ett mail. Vi är ju inte riktigt där än men förmodligen så kommer det bli att vi måste använda oss av en donator.
  • NZZZZ
    Äldre 31 Aug 23:45
    #19
    Gaytjej skrev 2010-09-28 23:06:48 följande:

    Gå in och kika på Cryos också, de har fler donatorer än ESB tror jag. Ni kan ju även söka hjälp på AVA-kliniken som bl a finns i st Petersburg, om jag inte minns fel - de kanske har lättare att hitta ngn som liknar din kille?

    Klinikerna i Danmark tror jag annars har fler donatorer att välja mellan - maila en och fråga ifall de kan hjälpa er med att hitta en som uppfyller era kriterier!

    Tre år från start till mål tog det för oss - i februari så ploppade vår lillkille äntligen ut! Eftersom vi gjorde IVF så har vi 14 "kullsyskon" i frysen + de där två stråna som vi inte behövde använda. Fördelen med att välja från bank är att kunna använda samma donator en gång till.


    Svarar i en oerhört gammal tråd men skitsamma! Innebär 14 kullsyskon - 14 försök till syskon? Vad många ägg ni fick ut. Högt AMH? Eller är det så att ni fick så goda resultat är pga ni är homosexuella och ej har en historik med infertilitet som många heterosexuella kan ha..?:)
Svar på tråden Någon som själv köpt sperma från en spermabank?