• Anonym (mammaroll)

Min dotter "teasar" min pojkvän!

Jag har levt ensam med min tonårdotter under några år efter en jobbig skilsmässa, har inte dejtat eller tagit hem män förrän jag träffade någon jag kände att det var riktigt allvar med. I början gick det rätt okej med min dotter - hon förstod att jag saknade en man i mitt liv och sa saker som "är du glad så är jag glad" men på sista tiden har det förändrats.

När min särbo är här kan hon gå runt i bara handduk och "råka" tappa den, helst när jag inte är i samma rum. Hon kan gå en hel söndagsförmiddag i t-shirt och stringtrosor, tills jag säger till henne att klä på sig. Hon fäller kommentarer som är direkt opassande och är allmänt fysiskt "utmanande" mot min särbo.

Han blir illa berörd så klart,  han vet inte riktigt hur han ska reagera eller vad han ska säga. Han försöker gå ur rummet när hon gör sådana här saker men vi bor inte så stort och han kan ju inte hålla på att fly undan från en 15-åring. Jag vet att han inte gjort närmanden, de har aldrig varit ensamma de två så jag tror inte att hennes sätt är nån slags reaktion på en sådan händelse utan helt enkelt en provokation.

Jag har försökt ta upp med henne att hon inte ska göra sådana saker men hon sätter upp en helt oförstående min och det känns ju helt absurt att "anklaga" en tonåring för att "sextrakassera" en vuxen man - men så här kan vi inte ha det!

Någon som har varit med om något liknande, eller har tips och råd på hur vi ska lösa den här situationen?

• Svar på tråden Min dotter "teasar" min pojkvän!
  • sextiotalist

Vänd på det, fråga henne vad hon skulle tycka ifall du gjorde detsamma inför hennes vänner, prata med henne om respekt, att inte tvinga sig på andra sin nakenhet.

Jag tycker också, ifall hon tonårstrotsigt svara emot gör klart för henne, att hon skall vara klädd utanför sitt rum.
    Men verkar det inte fungera, då gör du helt enkelt så att du har på dig endast trosor och BH när hon har sina vänner där och fattar hon inte, så upplyser du att nästa gång kommer du även tala om att det är hennes klädsel när du har dina vänner hos dig och uppfattat det som att det är det som gäller numera.

• Anonym (Pinsamt)

Hon kanske är attraherad av honom och vill uttrycka det. När man är 15 år kan det vara lite svårt att hantera, i alla fall var det så för mig. Du kanske inte skulle ha gått direkt på och anklagat henne för att trakassera honom, för då tror jag säkert hon bara hamnar i försvarsställning, vilket antagligen kommer leda till att hon blir ännu mindre benägen till att ändra sitt beteende.
    Jag skulle istället ha berättat för henne att hon är lite väl avslappnad, och att hon ska försöka tänka på att det faktiskt är en vuxen man som hon inte är släkt med. Berätta för henne att det hon gör faktiskt är mest pinsamt för henne själv, för det beteendet uppfattas inte som sexigt.

:P Jag kan ju berätta att mina minnen av den tiden är några av mina mest pinsamma. Så jag hade uppskattat om någon "räddat mig" från det skämmiga.

Lycka till.

• sextiotalist

Jag var nog också lite ute efter att få fram det pinsamma i det hela. Men som du skriver, det är mest bara pinsamt och mest för dottern, det hon gör är inget minne som hon vill ta fram om 10 år precis

• Anonym (mammaroll)
    sextiotalist skrev 2010-09-27 17:26:02 följande:
    Vänd på det, fråga henne vad hon skulle tycka ifall du gjorde detsamma inför hennes vänner, prata med henne om respekt, att inte tvinga sig på andra sin nakenhet.
    Jag har sagt nåt liknande och hennes svar var "Visst, gör du det". Hon vill ha det till att det är nåt naturligt att man kan gå runt oklädd men det är så uppenbart att hon låtsas. Jag får prova att gå runt halvnaken jag med (om jag vågar) - tack för tipset!
    Anonym (Pinsamt) skrev 2010-09-27 17:26:46 följande:
    Hon kanske är attraherad av honom och vill uttrycka det. När man är 15 år kan det vara lite svårt att hantera, i alla fall var det så för mig. Du kanske inte skulle ha gått direkt på och anklagat henne för att trakassera honom, för då tror jag säkert hon bara hamnar i försvarsställning, vilket antagligen kommer leda till att hon blir ännu mindre benägen till att ändra sitt beteende.
    Jag skulle istället ha berättat för henne att hon är lite väl avslappnad, och att hon ska försöka tänka på att det faktiskt är en vuxen man som hon inte är släkt med. Berätta för henne att det hon gör faktiskt är mest pinsamt för henne själv, för det beteendet uppfattas inte som sexigt.

:P Jag kan ju berätta att mina minnen av den tiden är några av mina mest pinsamma. Så jag hade uppskattat om någon "räddat mig" från det skämmiga.

Lycka till.
    Tack!

Jag har ju inte anklagat henne - ännu - utan försökt säga just det där om respekt och hänsyn till andra. Ärligt talat tror jag inte heller att hon är attraherad av honom - det känns på nåt sätt som ett försök att testa sin kvinnlighet - fast på helt fel objekt! Tyvärr har hon råkat in i ett tonårstrots som hon inte haft tidigare - det kanske är så att hon är svartsjuk för att jag nu delar min uppmärksamhet på två istället för bara på henne?
  • lillekatt

Som flera ovan skrev, så är det ju egentligen mest pinsamt för din dotter, vilket du också kanske kan framföra till henne.

• Anonym (mammaroll)

Visst kommer det att bli ett pinsamt minne för henne, men jag tror inte att hon fattar det just här och just nu tyvärr. Ska ta ett nytt snack med henne ikväll och försöka förklara lungt och stillsamt och hoppas på att det går fram den här gången.

• Anonym

Jag tror det bästa skulle va om din särbo sa till henne på skarpen. Som det är nu tycker hon nog att det är jätte kul att han blir förlägen och går ur rummet.  Det blir ju en del av hennes lek. 

• Anonym (mammaroll)
    Anonym skrev 2010-09-27 17:50:24 följande:
    Jag tror det bästa skulle va om din särbo sa till henne på skarpen. Som det är nu tycker hon nog att det är jätte kul att han blir förlägen och går ur rummet.  Det blir ju en del av hennes lek. 
    Ja, så är det kanske - hon "vinner" varenda gång.

Han kände väl först att han typ överreagerade, att det inte var så allvarligt och uträknat från hennes sida som det visade sig vara och sen vill han inte ställa till med bråk och råka in i det där typiska "du är inte min pappa, du bestämmer inte över mig" men visst, han måste ju säga till han också att det inte är okej!
  • Grönögat

Gå omkring i t:shirt och stringtrosor du med när hon har kompisar hemma.

Eller be din kille att säga åt henne att sluta dumma sig.

• Anonym (ignorera)

Hon måste väl få gå klädd, eller oklädd, som hon vill i sitt eget hem kan jag tycka. Samtidigt som jag förstår att det sätter din kille i en jobbig situation då han säkert vill komma in i familjen men inte bli utpekad som någon snuskgubbe om han skulle råka titta i fel ögonblick.

Jag tror att det bästa är att bara ignorera henne. Det kommer ge sig när hon inte får någon uppmärksamhet för det, varken positiv eller negativ. Som du skriver så är det säkert bara ett test av sin nyfunna kvinnlighet som hon kör. Killen får stålsätta sig, han får låtsas att hon har mer kläder på sig och försöka vara som vanligt även om han känner sig som ett ufo. Det är ni som är de vuxna, visa att hon inte kommer någon vart med sitt spel så tröttnar hon nog snart.

• Anonym

Be din kille att säga åt henne helt allvarligt  saker som hon då kan uppleva som "oj vad pinsamt,,,tex när hon "tappar" handduken så kan han ju bara helt lugnt säga nåt som kan få henne att inse att det hon gör inte berör honom ett dugg utan att hon bara utsätter sej själv för nåt han inte är minsta intresserad av att se, kan bara inte komma på vad...

• Miss Skywalker

Kan inte låta bli att undra om hon blivit utsatt för ngt tidigare. Typiskt beteende..

• Anonym (tonåring)
    Anonym (ignorera) skrev 2010-09-27 21:51:52 följande:
    Hon måste väl få gå klädd, eller oklädd, som hon vill i sitt eget hem kan jag tycka. Samtidigt som jag förstår att det sätter din kille i en jobbig situation då han säkert vill komma in i familjen men inte bli utpekad som någon snuskgubbe om han skulle råka titta i fel ögonblick.

Jag tror att det bästa är att bara ignorera henne. Det kommer ge sig när hon inte får någon uppmärksamhet för det, varken positiv eller negativ. Som du skriver så är det säkert bara ett test av sin nyfunna kvinnlighet som hon kör. Killen får stålsätta sig, han får låtsas att hon har mer kläder på sig och försöka vara som vanligt även om han känner sig som ett ufo. Det är ni som är de vuxna, visa att hon inte kommer någon vart med sitt spel så tröttnar hon nog snart.
    Fast jag tror inte det funkar att ignorera. Typ ingen ser den råsa elefanten i vardagsrummet hur normalt blir det. Dessutom tror jag att hon skulle uppfatta det som om han gilla att gå och smygglutta på henne. Hon kanske tar det ännu längre och börjar stryka sig mot han sitta för nära och sånt. Ska han låtsas som inget då heller. Hon kommer ju bara tro att han gillar det. Jag tycker han ska va den vuxne här och säga ifrån.
  • Anonym (ignorera)
    Anonym (tonåring) skrev 2010-09-28 10:06:48 följande:
    Fast jag tror inte det funkar att ignorera. Typ ingen ser den råsa elefanten i vardagsrummet hur normalt blir det. Dessutom tror jag att hon skulle uppfatta det som om han gilla att gå och smygglutta på henne. Hon kanske tar det ännu längre och börjar stryka sig mot han sitta för nära och sånt. Ska han låtsas som inget då heller. Hon kommer ju bara tro att han gillar det. Jag tycker han ska va den vuxne här och säga ifrån.

Nej, kommer hon med direkta fysiska närmanden så ska han ju absolut säga ifrån på skarpen!! Det är självklart inte ok.
    Men jag undrar ändå varför det inte skulle vara ok att gå klädd som man vill i sitt eget hem. Jag går själv ofta runt i bara trosor och t-shirt hemma. Nu har jag ju visserligen hämningar och klär på mig när det kommer gäster, men familjen räknar jag inte som "gäster" och jag vet faktiskt inte om jag skulle se mammas nya kille som gäst heller, speciellt inte om han har funnits med i bilden ett tag och är där mycket. Skulle ni reagera lika om det var tjejens pappa det handlade om? Att hon vågar gå runt i trosor och t-shirt eller med bara handduk hade för mig betytt att jag kände mig trygg med honom, att jag såg honom som just "mammas kille" och inte "en kille". Men det är jag det, jag känner ju inte ts:s dotter.

TS:
    Funkar det inte att ignorera så får han/ni väl ta ännu ett allvarligt snack med henne, du bör åtminstone vara närvarande så att det inte uppstår några missförstånd. Ni behöver inte tvinga fram något erkännande eller så, säg istället typ att "Vi vet inte vad du håller på med eller om du ens menar något med det du gör, men vi/han tycker att det är obehagligt och är rädd för att du ska tro att han är en snuskgubbe om han tittar på dig. Vi vill inte att det ska bli några missförstånd om var vi står i den här familjen så snälla, du kan väl visa lite hänsyn."

• sextiotalist
    Anonym (ignorera) skrev 2010-09-28 12:19:06 följande:

Nej, kommer hon med direkta fysiska närmanden så ska han ju absolut säga ifrån på skarpen!! Det är självklart inte ok.
    Men jag undrar ändå varför det inte skulle vara ok att gå klädd som man vill i sitt eget hem. Jag går själv ofta runt i bara trosor och t-shirt hemma. Nu har jag ju visserligen hämningar och klär på mig när det kommer gäster, men familjen räknar jag inte som "gäster" och jag vet faktiskt inte om jag skulle se mammas nya kille som gäst heller, speciellt inte om han har funnits med i bilden ett tag och är där mycket. Skulle ni reagera lika om det var tjejens pappa det handlade om? Att hon vågar gå runt i trosor och t-shirt eller med bara handduk hade för mig betytt att jag kände mig trygg med honom, att jag såg honom som just "mammas kille" och inte "en kille". Men det är jag det, jag känner ju inte ts:s dotter.

Vi går inte omkring i underkläder hemma hos oss, ännu mindre när sambons barn var hos oss varannan helg. Inte ens dom gjorde det.
    Nej, det är inte alls naturligt i alla familjer att man går omkring lättklädd. Om man inte är uppvuxen med sådant, då är det mycket besvärande med detta.
    Som sagt var, jag tror flickan är ute och testar gränser helt enkelt.
  • Anonym

Kan du inte be din särbo att gå i kalsonger enbart hemma en dag ?

det är ju lättklätt som gäller hos er

• Anonym (mammaroll)

Tack för alla tips och råd!

Först och främst: det har inte varit "normalt" för oss att gå så lättklädda hemma tidigare så det är nåt som hon börjat med på senare tid.

Jag känner inte till din bakgrund och erfarenhet "Miss Skywalker" men nej, jag vet med bestämdhet att hon inte varit utsatt för någon form av övergrepp så på det sättet är hennes beteende inte något typiskt.

Håller med dig "Anonym tonåring" om det där med den rosa elefanten. Han har ju provat att ignorera, eller snarare slå bort sina funderingar och tyckt sig vara överkänslig och nojjig och det har ju inte fungerat hittils.

Till "ignorera": ja, det hade varit skönt om det var så att hennes beteende tydde på trygghet med min särbo, men det är inte på det sättet hon går runt, svårt att förklara men det sker med sidoblickar för att kolla av om han registerar hennes närvaro och attityd, inte ett naturligt gående genom rummet för att ta sig från punkt A till punkt B om du förstår hur jag menar.

Jag har tagit till mig vad ni sagt och ska sätta mig ner och prata med den lilla damen när hon kommer hem från skolan idag, hoppas och tror att jag kan hålla det på en informerande och inte anklagande nivå när jag har lite tips att luta mig på. Tack!

Svar på tråden Min dotter "teasar" min pojkvän!