Anonym (tonåring) skrev 2010-09-28 10:06:48 följande:
Fast jag tror inte det funkar att ignorera. Typ ingen ser den råsa elefanten i vardagsrummet hur normalt blir det. Dessutom tror jag att hon skulle uppfatta det som om han gilla att gå och smygglutta på henne. Hon kanske tar det ännu längre och börjar stryka sig mot han sitta för nära och sånt. Ska han låtsas som inget då heller. Hon kommer ju bara tro att han gillar det. Jag tycker han ska va den vuxne här och säga ifrån.
Nej, kommer hon med direkta fysiska närmanden så ska han ju absolut säga ifrån på skarpen!! Det är självklart inte ok.
Men jag undrar ändå varför det inte skulle vara ok att gå klädd som man vill i sitt eget hem. Jag går själv ofta runt i bara trosor och t-shirt hemma. Nu har jag ju visserligen hämningar och klär på mig när det kommer gäster, men familjen räknar jag inte som "gäster" och jag vet faktiskt inte om jag skulle se mammas nya kille som gäst heller, speciellt inte om han har funnits med i bilden ett tag och är där mycket. Skulle ni reagera lika om det var tjejens pappa det handlade om? Att hon vågar gå runt i trosor och t-shirt eller med bara handduk hade för mig betytt att jag kände mig trygg med honom, att jag såg honom som just "mammas kille" och inte "en kille". Men det är jag det, jag känner ju inte ts:s dotter.
TS:
Funkar det inte att ignorera så får han/ni väl ta ännu ett allvarligt snack med henne, du bör åtminstone vara närvarande så att det inte uppstår några missförstånd. Ni behöver inte tvinga fram något erkännande eller så, säg istället typ att "Vi vet inte vad du håller på med eller om du ens menar något med det du gör, men vi/han tycker att det är obehagligt och är rädd för att du ska tro att han är en snuskgubbe om han tittar på dig. Vi vill inte att det ska bli några missförstånd om var vi står i den här familjen så snälla, du kan väl visa lite hänsyn."