• artax

Pungbråck

Vi fick ganska nyligen reda på av sambons mamma att han opererades för pungbråck när han var liten, alltså bebis på ett par 3 månader. Vi har nu försökt bli gravida ett bra tag och påbörjat utredning, han har lämnat ett spermaprov men vi har inte fått något svar än (en månad + sedan han lämnade det) nu känner vi oss riktigt oroliga över detta! Har googlat och då fattat att om man opererat för pungbråck kan man få svårt att bli pappa men jag har inte hittat någon riktigt bra källa.. säkert kan ni hjälpa mig med lite info? 
    Tillägger att han även sökt för typ ett år sedan för något med pungen som dom sa var ofarligt, som en knuda i pungen kan man säga, han har för sig att dom kallade det för spermatom eller något? har det något med bråcket att göra, vad är det? :S hjälp mig nu... plz! 

• Svar på tråden Pungbråck
  • Stella Kardunn

Mig veterligen skall ett åtgärdat pungbråck inte ha någon inverkan på fertiliteten senare. Det läkarna sagt till mig/oss är att det endast har effekt under tiden det är kvar, då det värmer pungen och således inte skapar en bra levnadsmiljö för simmarna.

• artax
    Stella Kardunn skrev 2010-09-28 12:45:19 följande:
    Mig veterligen skall ett åtgärdat pungbråck inte ha någon inverkan på fertiliteten senare. Det läkarna sagt till mig/oss är att det endast har effekt under tiden det är kvar, då det värmer pungen och således inte skapar en bra levnadsmiljö för simmarna.
    det låter ju bra! jaghar googlat massor men hittar massa olika, verkar som att det beror på hur bråcket såg ut, men det vet vi ju inte.. läst något om är på sädesledarna och att det kan försämra chanserna, läst om infertilitet, förhöjda risker att man måste ivf'a, och jag har läst att det inte är några problem alls.. grejen är attvi är oroliga för dom inte ville svara på hur det gått när vi ringde och frågade.. känns verkligen inte bra!
  • Stella Kardunn

Ja det finns säkert varianter på allt, men förhoppningsvis var det bara ett litet "normalt" bråck så allt är okej nu.

Märkligt att ni inte får något svar på provet tycker jag, ett sånt måste de ju testa samma dag det lämnas ändå, så det kan inte handla om att de har för mkt att göra heller.

Jag hoppas det löser sig till det bästa för er!

• artax

det är precis det som känns kobbigt, vi vet ju att dom har svaren men dom vägrar lämna dom när vi ringer.. det bådar ju inte gott känns det som. Dom säger bara att vi ska vänta tills läkaren ringer oss... :(

• Stella Kardunn

Ah ok, men då kanske jag förstår. Labbpersonal och sköterskor får inte lämna ut provsvar, det är helt emot reglerna, det måste vara läkaren som beställt dem som meddelar resultatet.

Som exempel kan jag ta när man tagit blodprov genom stick i fingret, labbpersonalen läser av resultatet och skriver in det i journalen direkt, men de får inte tala om för dig vad det visade.

Jag hoppas ni hört något nu iaf.

• phillie12

Hejhej! 
    Samma här, sambon har hmm... oligo asteno teratozoospermi! (Kan det utantill nu) men vet inte om det beror på pungbråcket när han var liten. Vi väntar på vidare utredning på honom nu.
    Vi fick dock också vänta sjuuuuuukt länge på provsvaren, fick ringa och tjata en massa och tyckte precis som du att det var konstigt att de inte sa något, men det beror ju som sagt på att de faktiskt inte FÅR säga något. Dessutom var det ingen som hade sagt till oss att man skulle lämna två prover innan man kunde få svar, utan det fick vi reda på en av gångerna vi ringde och tjatade och dom sa "och ni har lämnat prover två gånger?"
    Vi fick provsvaren hemskickade i fredags och proven lämnades i maj och juni.
    Fick dessutom rådet av läkaren att "bara fortsätt försöka"
    EH NEJ?
    Man undrar vad de egentligen har koll på på vårdcentralen... Tänk om inte VI skulle haft koll?
    Så mitt råd är: LIGG PÅ! 

• artax
    Stella Kardunn skrev 2010-10-05 08:08:28 följande:
    Ah ok, men då kanske jag förstår. Labbpersonal och sköterskor får inte lämna ut provsvar, det är helt emot reglerna, det måste vara läkaren som beställt dem som meddelar resultatet.

Som exempel kan jag ta när man tagit blodprov genom stick i fingret, labbpersonalen läser av resultatet och skriver in det i journalen direkt, men de får inte tala om för dig vad det visade.

Jag hoppas ni hört något nu iaf.
    Åhh.. det var iofs lugnande! Vi har ännu inte hört något... hemskt att vänta! :(
  • artax
    phillie12 skrev 2010-10-05 09:36:13 följande:
    Hejhej! 
    Samma här, sambon har hmm... oligo asteno teratozoospermi! (Kan det utantill nu) men vet inte om det beror på pungbråcket när han var liten. Vi väntar på vidare utredning på honom nu.
    Vi fick dock också vänta sjuuuuuukt länge på provsvaren, fick ringa och tjata en massa och tyckte precis som du att det var konstigt att de inte sa något, men det beror ju som sagt på att de faktiskt inte FÅR säga något. Dessutom var det ingen som hade sagt till oss att man skulle lämna två prover innan man kunde få svar, utan det fick vi reda på en av gångerna vi ringde och tjatade och dom sa "och ni har lämnat prover två gånger?"
    Vi fick provsvaren hemskickade i fredags och proven lämnades i maj och juni.
    Fick dessutom rådet av läkaren att "bara fortsätt försöka"
    EH NEJ?
    Man undrar vad de egentligen har koll på på vårdcentralen... Tänk om inte VI skulle haft koll?
    Så mitt råd är: LIGG PÅ! 
    Åh herregud! ni fick verkligen vänta länge! känns sjukt att det får gå till så.. 
    Man är ju verkligen spänd hela tiden, sen vet man ju aldrig när dom ringer kul om dom ringer när jag står i kassan i affären eller något.. vågar ju inte säga att det inte passar och att dom får ringa upp igen för då vet man ju inte hur länge det dröjer.. :( Dom har ju provsvaren bara att dom ska läsa av dom och meddela oss, känns inte som att det skulle ta många minuter men det skulle kännas så bra för oss liksom, bara att få veta! 
  • phillie12
    artax skrev 2010-10-05 20:18:24 följande:
    Åh herregud! ni fick verkligen vänta länge! känns sjukt att det får gå till så.. 
    Man är ju verkligen spänd hela tiden, sen vet man ju aldrig när dom ringer kul om dom ringer när jag står i kassan i affären eller något.. vågar ju inte säga att det inte passar och att dom får ringa upp igen för då vet man ju inte hur länge det dröjer.. :( Dom har ju provsvaren bara att dom ska läsa av dom och meddela oss, känns inte som att det skulle ta många minuter men det skulle kännas så bra för oss liksom, bara att få veta! 
    Men har ni lämnat TVÅ prov med typ två veckors mellanrum vill de ju ha? Så de inte låtit bli att informera er om det också. 
    Hur går er utredning i övrigt? Eller, det kanske vi ska ta i den andra tråden! ;)
    KRAM! 
  • artax
    phillie12 skrev 2010-10-06 18:29:59 följande:
    Men har ni lämnat TVÅ prov med typ två veckors mellanrum vill de ju ha? Så de inte låtit bli att informera er om det också. 
    Hur går er utredning i övrigt? Eller, det kanske vi ska ta i den andra tråden! ;)
    KRAM! 
    Näää.. vi har inte hört något alls om det.. :( det är ju en bra bit över en månad sedan sambon fick lämna nu.. :( knasigt! jag blir så trött och förbannad! usch!

Ska vänta oktober ut sedan tänker jag sluta bara vänta vänta vänta.. :( 
  • phillie12

Men ring och kolla om ni ska ta två prov, det gjorde vi, ringde direkt till RMC och frågade (egentligen efter provsvaren då, men det var ju dom dom sa att man skulle lämna två)

• artax
    phillie12 skrev 2010-10-06 23:01:42 följande:
    Men ring och kolla om ni ska ta två prov, det gjorde vi, ringde direkt till RMC och frågade (egentligen efter provsvaren då, men det var ju dom dom sa att man skulle lämna två)
    Tänk att man måste hålla på och jaga dom, helt sanslöst! Vi får ju göra det helt klart.. tack för att du tipsade!!
  • phillie12

Helt sjukt ja. Man borde bara få en informationsbroschyr direkt när man kommer dit. Rutiner borde de skaffa sig.
    Ring och kolla och berätta hur det gick! 

• phillie12

Hej igen Artax! 
    Svarar här igen på din fråga, istället för i den andra tråden! ;)
    Idag var vi ju på möte hos andrologen och då fick vi konstaterat manlig faktor och att det berodde på pungbråcket min man hade som liten och opererades för. Läkaren gjorde ultraljud och allt på honom och sa att han (min sambo alltså) hade haft tur ändå och att sådana här skador kunde vara MYCKET värre. Så allt snack om att pungbråck inte påverkar fertiliteten är ju bara BS! Däremot var det INGA fel på sambons hormoner och TROTS att vi hade 0 % normala spermier och INGA som simmade framåt var det inga fel på själva generna i spermierna, vi har undrat lite över det, och det betyder alltså att vi kommer få perfectly good ungar ändå, men med hjälp på traven via IVF dårå! :) Så no worrys!
    (Jepp, det var längesen jag kände mig såhär glad och upplyft och lättad, trots beskedet, men det betyder ju iaf att vi äntligen kan få hjälp!) 

• artax
    phillie12 skrev 2010-10-29 12:11:17 följande:
    Hej igen Artax! 
    Svarar här igen på din fråga, istället för i den andra tråden! ;)
    Idag var vi ju på möte hos andrologen och då fick vi konstaterat manlig faktor och att det berodde på pungbråcket min man hade som liten och opererades för. Läkaren gjorde ultraljud och allt på honom och sa att han (min sambo alltså) hade haft tur ändå och att sådana här skador kunde vara MYCKET värre. Så allt snack om att pungbråck inte påverkar fertiliteten är ju bara BS! Däremot var det INGA fel på sambons hormoner och TROTS att vi hade 0 % normala spermier och INGA som simmade framåt var det inga fel på själva generna i spermierna, vi har undrat lite över det, och det betyder alltså att vi kommer få perfectly good ungar ändå, men med hjälp på traven via IVF dårå! :) Så no worrys!
    (Jepp, det var längesen jag kände mig såhär glad och upplyft och lättad, trots beskedet, men det betyder ju iaf att vi äntligen kan få hjälp!) 
    Fan jag har tänkt på det alltså! hur kan man operera och inget händer liksom, eller att det inte ens skulle finnas en risk att det går åt helvete om man säger så.
    Skönt att ni fått hjälp och UNDERBART att ni kan få biobarn utan större problem om man nu kan säga så!

Vi har ju fortfarande inte fått svar på första provet och jag frågade om det behövdes ett andra men fick inget svar, sjukt dåligt! men vi ska dit den 10de november så då kommer vi förhoppningsvis få lite svar..

Har ni fått ställa er i kö nu då?
    förstår att du är glad, hur konstigt det än är.. ;) huvudsaken är ju att man kan få barn sen om man behöver hjälp eller inte gör faktiskt inte mig någon skillnad.. ;)

• phillie12
    artax skrev 2010-10-29 16:33:28 följande:
    Fan jag har tänkt på det alltså! hur kan man operera och inget händer liksom, eller att det inte ens skulle finnas en risk att det går åt helvete om man säger så.
    Skönt att ni fått hjälp och UNDERBART att ni kan få biobarn utan större problem om man nu kan säga så!

Vi har ju fortfarande inte fått svar på första provet och jag frågade om det behövdes ett andra men fick inget svar, sjukt dåligt! men vi ska dit den 10de november så då kommer vi förhoppningsvis få lite svar..

Har ni fått ställa er i kö nu då?
    förstår att du är glad, hur konstigt det än är.. ;) huvudsaken är ju att man kan få barn sen om man behöver hjälp eller inte gör faktiskt inte mig någon skillnad.. ;)
    Nej precis! Jag tycker det verkar vara väldigt vanligt att det blir skador, iaf enligt familjeliv, fast här hänger väl alla i sveriges befolkning som har problem, haha! :)

Så jäääääävla kasst att de behandlar er så alltså! Men ok, om ni inte fick något svar om det så antar jag att det inte behövs något andra prov eftersom ni ska dit nästnästa vecka. Får verkligen hoppas att det är så! 

Ja alltså, jag vet inte riktigt. Läkaren sa ju att han skriver en remiss till IVF på direkten. Eftersom IVF tillhör vårdgarantin nu så borde det väl innebära att vi borde få hjälp inom tre månader? Läkaren sa att "det kommer dröja måååånader" WTF?!
    Eller så tar det ju tre månader till planeringsmöte och sen tre månader till till IVF? Jag vet faktiskt inte... Men vi kan väl inte göra något annat än att gå och ta blodprover nu och vänta...

Lite väl optimistiskt kanske, men för att göra oss själva glada sa vi igår att det kändes som att vi påbörjade vår extra långa graviditet igår! :) 
  • Speck

Vad jag fick höra under tiden vi gick på utredning var att det tar 4-6 veckor innan de har provsvaren klara, även om de testar samma dag som provet blir inlämnat så tar alltså resultaten 4-6v. Så jag tror att ni kan sluta ringa o tjata, de hör av sig när dom vet.

• artax
    Speck skrev 2010-10-30 09:52:37 följande:
    Vad jag fick höra under tiden vi gick på utredning var att det tar 4-6 veckor innan de har provsvaren klara, även om de testar samma dag som provet blir inlämnat så tar alltså resultaten 4-6v. Så jag tror att ni kan sluta ringa o tjata, de hör av sig när dom vet.
    hmm.. vet du vad att efter 4-6 veckor är det nog inte mkt som simmar i det testet va? vet inte vad dom kollade efter i det testet ni tog? Men du är medveten om att sperma inte "lever" längre när satsen torkat och det lääääär den ju ha gjort vid detta laget.
  • artax
    Speck skrev 2010-10-31 08:56:14 följande:

fan va dryg du va.

Straight from the horse's mouth!
Svar på tråden Pungbråck