Hej, nu är jag tillbaks!
Tror inte hellre man kan byta plats på sovrum och toa eftersom allt (rör o avlopp etc)görs klart i fabriken. Däremot kan man flytta på väggar, i vårat höner har vi tagit bort ett lite sovrum för att få större vardagsrum/kök.
Tapeterna från boråstapeter tycker jag är fina. Man får tänka på att det kanske spricker efter en tid när huset har "satt" sig, det brukar göra det i nya hus. Så efter 2-5 år måste man ändå omtapitsera om man inte har tur.
Jag personligen hatar våtrumstapeter - och mattor. Därför tyckte jag väl inte att det de hade att välja på var bra, märket heter iaf Dungens till väggar och armstrong till golven. Synd att det inte är armstrong till hela våtutrymmet för de har helt ok mattor.
Älvsbyhus kan inte kakla för er, men de kan förmedla kontakt med byggfirma som gör det. Att ha fagfolk att kakla är svindyrt, och det är faktisk inte så krångligt att göra själv. Vi renoverade toan i våran lägenhet, och då lånade vi böcker på biblio om hur vi gjorde, samt hade en ba kakelsäljare som vi fick ringa när vi undrade över något. Om man kaklar själv får man räkna ca 20 000 och uppåt beroende på kaklet man väljer. Våran säljare sade att ett kaklet bardum kan hålla i över 100 år, men att man ändå säger att det ska byta efter 30-40 år (vet ej varför). Det känns som en bra investering att kakla tycker jag!
Alla skåp kan tas bort, man måste be dom om att inte montera fast skåpen när de sätter upp huset (på plats alltså, inte i fabriken). Annars får ni inte tapet eller golv där det står. Vi tänker ha de lösa så vi kan flytta runt på skåpen om vi önskar det.
Vi har beställd extra fönster över diskbänken det var inget problem alls.
Trägolven älvsbyhus har som tillval är kährs linnea i ek, björk och...en till, kommer inte ihåg vilken. De var fina, men vi ville ha vitoljad ek, så då valde vi bort deras golv för att lägga golven själv.
Summa sumarum, vi har gjord många tillval:
dubbelgarage 50 000:-
takkupa 43 500:-
köksluckor i ek 24 000:-
pivothängda fönster
extra fönster över diskbänk
ta bort altandörr i vardagsrummet
ta bort sovrum
bättre tak etc etc
och prislappen går på 1,5 milljoner ALLT inkludert. Det är charmen med att köpa ett billigt hus, man kan välja till massor utan att det ens kommer i närheten av ex lapplihus. (som är jättefina, jag menar inget illa med det!)
fråga på!