• Forellen

Ni som byggt Älvsbyhus!

Är det något speciellt som ni upplevt som positivt/negativt med denna husleverantör? Håller som bäst på att göra klart vår husbeställning och det skulle vara trevligt med lite tänkvärdheter!

Skulle dessutom vilja veta vad ni tycker om vitvarorna (standard). Upplever ni kvaliteten som bra eller dålig?

Annat som kan vara värt att tänka på?

• Svar på tråden Ni som byggt Älvsbyhus!
  • zarah27

Vi bor i ett Älvsbyhus från 1988 (har ej byggt), som andra ägare på huset. Ett kanonhus, det enda problemen är att det är en aningen golvkallt och har fukt i grunden (ska sätta in avfuktare). Lycka till med husbygget!

• Forellen

zarah

Tack för ditt svar!
    Vet du vilken typ av grund det är på huset?

• zarah27

Precis, det är krypgrund.

• Forellen

Torpargrund blir det på vårt hus, är det samma sak eller?

• Forellen

Provar att puffa igen..

• frugus

Våtrumsmattorna är JÄTTEFULA. Vi hade tänkt köra standard först och sen kakla efter några år, men nu blir det allt på en gång. Så det är ju nåt att tänka på, välj bort det och räkna kakling in i kalkylen på en gång. Sen har vi valt att lägga golv själv eftersom älvsbyhus bara har mattor som standard eller tre sorters trägolv om man betalar extra. Köksluckorna har vi vald i ek, men jag har sett standard också och de är rätt fina bara man byter handtag.. Vitevarorna vet jag inget om, vi får först huset i mars..

Fråga på om det är mer du undrar över!

• Forellen

Finns det inga valmöjligheter vad gäller våtrumsmattor och de vanliga mattorna i huset (tapeter)? Vi har precis gjort vår beställning och har valt att inte ha trägolv eller något extravagant eftersom vi kommer att ha småbarn ett antal år framöver.
    Vår säljare tog aldrig upp vilka alternativ det finns vad gäller plastgolv och färg/mönster på tapeter, men jag utgick från att det fanns valmöjligheter där också?!

Vad kostar det att lägga till kakling?
    Vad har ni gjort för andra tillval på ert hus? Nyfiken...

Vårt hus kommer inte förrän i december nästa år så vi har ju lite tid på oss, men det är många frågor och funderingar...

• Julifru

Vad kostar ett standard Älvsbyhus?

• frugus

Jo alltså det finns valmöjligheter bland våtrumstapeterna, standardtapeterna och våtrumsmattorna (plastmattorna vet jag inte för det valde vi bort redan från början så jag fick aldrig se några prover). Tapeterna är boråstapeter serien heter Borosan. Tillvalstapeter (42kr extra/m2) är moment V, arom, effekt och eco's serie artist.
    Våtrumstapeter och våtrumsmattorna var gräsliga, men vad vet jag, det kanske ser bättre ut på väggen. Det fanns några beige, några ljusgröna, grisrosa och isblå. Vi kaklar själva så vi räknar på ca 30 000, men då har vi ett snyggt badrum i minst 30 år framöver. Kakel håller ju i princip hur länge som helst, jag vet inte exakt hur länge men...

jag skriver mer senare, måste gå nu, vi hjälper svärföräldrarna att renovera så vi har fullt upp!

• Elinore

här har vi en till som går i älvsbyhus tankar..vi har kärat ner oss i Tyr... men, jag undrar lite saker..(ifall vi har något proffs här, för säljaren var inte inne idag )
    vi vill byta plats på den stora toan och ett sovrum (det som ligger brevid) så att wc:n kommer nära hallen...vad kan det tänkas kosta? vissa husleverantörer gör ju sådant gratis... vill även ta bort linneskåpet i köket (helt meningslöst och tar bort ljuset) kan det kosta nåt tro? vill även sätta in ett fönster där man diskar..(hatar att kolla in i väggen när man diskar )
    är det bara matta dom har som standrad?? vad tråkigt...då är det ju verkligen "glädjekalkyler" de har....¨såg att tom vissa dörrar var tillval?? och det är bara grundmålat... himla dåligt... finns det snygga tapeter/golv att välja till?? vi vill ha kaklat i badrummet och trägolv i kök/vardagsrum....

hoppas nån finurlig har svar tack på förhand!!!

• Forellen

Julifru: Vårt bygge kommer totalt att kosta ungefär 1.2 miljoner, men då har vi egen tomt så den är ju inte medräknad. Gå in på alvsbyhus.se så kan du själv se priserna, det beror ju lite på var i landet du tänker bygga. För oss kostar själva huset ungefär 870 000 och resten är kostnad för markplanering, brunnar etc.

• Forellen

Elinore: Tyvärr är ju nackdelen med Älvsbyhus att det inte finns så stora möjligheter till variation, det är därför de kan hålla ganska låga priser.
    Tror inte att du kan byta plats på toalett och sovrum, men du kan ju alltid fråga.
    Ta bort linneskåpet är nog inga problem.
    På vårt hus (Höner) kunde man välja som tillval att ha ett fönster ovanför diskbänken, kommer inte riktigt ihåg vad det kostade extra, men det rörde sig om några tusenlappar.
    Trägolv finns att välja till, kakel vet jag inte, man kanske måste göra det själv efteråt.

• Forellen

frugus: Berätta gärna mer!!!

• frugus

Hej, nu är jag tillbaks!

Tror inte hellre man kan byta plats på sovrum och toa eftersom allt (rör o avlopp etc)görs klart i fabriken. Däremot kan man flytta på väggar, i vårat höner har vi tagit bort ett lite sovrum för att få större vardagsrum/kök.

Tapeterna från boråstapeter tycker jag är fina. Man får tänka på att det kanske spricker efter en tid när huset har "satt" sig, det brukar göra det i nya hus. Så efter 2-5 år måste man ändå omtapitsera om man inte har tur.

Jag personligen hatar våtrumstapeter - och mattor. Därför tyckte jag väl inte att det de hade att välja på var bra, märket heter iaf Dungens till väggar och armstrong till golven. Synd att det inte är armstrong till hela våtutrymmet för de har helt ok mattor.

Älvsbyhus kan inte kakla för er, men de kan förmedla kontakt med byggfirma som gör det. Att ha fagfolk att kakla är svindyrt, och det är faktisk inte så krångligt att göra själv. Vi renoverade toan i våran lägenhet, och då lånade vi böcker på biblio om hur vi gjorde, samt hade en ba kakelsäljare som vi fick ringa när vi undrade över något. Om man kaklar själv får man räkna ca 20 000 och uppåt beroende på kaklet man väljer. Våran säljare sade att ett kaklet bardum kan hålla i över 100 år, men att man ändå säger att det ska byta efter 30-40 år (vet ej varför). Det känns som en bra investering att kakla tycker jag!

Alla skåp kan tas bort, man måste be dom om att inte montera fast skåpen när de sätter upp huset (på plats alltså, inte i fabriken). Annars får ni inte tapet eller golv där det står. Vi tänker ha de lösa så vi kan flytta runt på skåpen om vi önskar det.

Vi har beställd extra fönster över diskbänken det var inget problem alls.
    Trägolven älvsbyhus har som tillval är kährs linnea i ek, björk och...en till, kommer inte ihåg vilken. De var fina, men vi ville ha vitoljad ek, så då valde vi bort deras golv för att lägga golven själv.

Summa sumarum, vi har gjord många tillval:
    dubbelgarage 50 000:-
    takkupa 43 500:-
    köksluckor i ek 24 000:-
    pivothängda fönster
    extra fönster över diskbänk
    ta bort altandörr i vardagsrummet
    ta bort sovrum
    bättre tak etc etc

och prislappen går på 1,5 milljoner ALLT inkludert. Det är charmen med att köpa ett billigt hus, man kan välja till massor utan att det ens kommer i närheten av ex lapplihus. (som är jättefina, jag menar inget illa med det!)

fråga på!

• Forellen

Tack Frugus! Bra med mycket information!

Vi kommer att bygga ett likadant som er - Höner, men har valt att ha kvar det lilla sovrummet och skippar fönstret ovanför diskbänken. En sak som jag reagerade på var att du har skrivit att dubbelgaraget kostar 50 000:-! I min broschyr ligger billigaste på 70.000 någonting och det är en carport, hur har ni kommit undan så billigt?
    Vi har också funderat på pivothängda fönster, men vi har svårt att bestämma oss...

Tror iallafall vi tar våtrumstapeter och mattor så länge och sedan kommer vi nog att kakla själva om några år. Man ska ju hålla sig sysselsatt sedan när man flyttat in också

• frugus

Hej Forellen!

Förlåt förlåt, mitt fel, jag trodde jag visste vad det kostade och kollade in upp det ordentlig. Min man ropar från vardagsrummet att det var typ 97.000 för garaget, inte alls 50.000! Jag kan ärligt inrömma att det är han som har fått sköta det mesta med husbygget, inredningsdetaljer och sådant har jag brytt mig mest med. Vi gifte oss i somras och då var det en som inte alls hjalp till med förberedelserna. Så nu får han ta den smällen och manövrera de tråkiga detaljerna kring husbygget själv.

Klart man ska hålla sig sysselsatt sedan man flyttat in också. Hur har ni tänkt göra med övervåningen? Vi tänker lämna den några år tills barnan kommer och jag har avslutad studierna för då har vi bättre råd. Trädgården är under ritning och vi kommer börja plantera nu till våren, men det tar ju minst 5 år innan den ser ut som den ska, så det blir väl en del jobb. Har ni stor tomt? Var bygger ni? Våran är stor, 1141 m2, så det blir mycket gräs att slå. Vi tänker sätta upp en vedeldat bastu på gårdstunet nästa höst, gud vad skönt det ska bli! *myser vid tanken*

• Forellen

Ok, 97000 känns mer rimligt, blev lite orolig där att jag hade missat ett bra erbjudande i Älvsbyhuskatalogen...
    Varken jag eller min sambo är särskilt händiga av oss så vi kommer nog att hjälpas åt hela vägen med husbygget, även om det är jag som står för de flesta initiativen...

Vi kommer inte heller att inreda övervåningen i första skedet utan ska också försöka göra det om några år när man ser lite hur ekonomin har blivit. Det är lite därför som vi har valt att behålla det lilla sovrummet eftersom vi troligen kommer att ha ännu en liten om något år eller så, skönt om alla kan ha ett eget rum. Om vardagsrummet känns för trångt kanske vi slår ut väggen till lilla sovrummet efter att vi har byggt till övervåningen, men vi får se hur det känns efter inflyttningen. Jag föredrar ju att ha mitt sovrum på övervåningen så det lär inte dröja alltför många år innan vi bygger ut skulle jag tro

Gröna händer har jag inte heller så vi har inte riktigt funderat på hur trädgården ska se ut, vi tar det nog lite som det kommer. Vet faktiskt inte hur många m2 tomten är på, den är inte liten, men inte jättestor heller - tycker det är rätt skönt, blir alldeles för mycket gräsmatta att klippa annars... är lite halvlat...

Gud vad härligt med vedeldad bastu! Vill jag oxå ha!!

Svar på tråden Ni som byggt Älvsbyhus!