• EbbaGrön

Metformin någon?

Har nu ätit 10 enkel kurer med pergortime och 1 dubbelkur utan resultat. Ska nu gå över på metformin.
    Någon som har erfarenhet av metformin? Berätta gärna om biverkningar, hur det gått för er m.m.
    Tack på förhand !

• Svar på tråden Metformin någon?
  • Davidoff1975
    EbbaGrön skrev 2010-09-28 20:27:32 följande:
    Har nu ätit 10 enkel kurer med pergortime och 1 dubbelkur utan resultat. Ska nu gå över på metformin.
    Någon som har erfarenhet av metformin? Berätta gärna om biverkningar, hur det gått för er m.m.
    Tack på förhand !
    Jag äter Metformin 500mg/ 3ggr om dagen för högt blodsocker men har då inte märkt att det går lättare att bli gravid för det.
  • LiselottePCOS

metformin  kan bidra till att insulinrestensen minskar, men det är ingen garanati att den gör det. Effeketen av metformin ihop med pergotime brukar bli bättre.  Ibörjan kan man få diarrre och magknip. det är inte att rekomendera tre tabletter per dag från start. börja med en tablett  under 2 v sedan två tbl i 2 v och tills sist hel dos.

Själv fick jag bättre hormonivåer, och ägglossning med metformin eller om det är med åldern.  Jag har inte tagit metformin för att blir garavid, men för viktensskull  och då jag inte tår p-piller. Just nu verkar jag ha högre prolatkinvräde igen för mensen beter sig annorlunda

• EbbaGrön
    LiselottePCOS skrev 2010-09-28 21:09:04 följande:
     metformin  kan bidra till att insulinrestensen minskar, men det är ingen garanati att den gör det. Effeketen av metformin ihop med pergotime brukar bli bättre.  Ibörjan kan man få diarrre och magknip. det är inte att rekomendera tre tabletter per dag från start. börja med en tablett  under 2 v sedan två tbl i 2 v och tills sist hel dos.

Själv fick jag bättre hormonivåer, och ägglossning med metformin eller om det är med åldern.  Jag har inte tagit metformin för att blir garavid, men för viktensskull  och då jag inte tår p-piller. Just nu verkar jag ha högre prolatkinvräde igen för mensen beter sig annorlunda
    Okej ! Tack för informationen !!
  • Davidoff1975
    LiselottePCOS skrev 2010-09-28 21:09:04 följande:

Jag äter alltså metformin för att jag har högt blodsocker. Har aldrig hört talas om att man lättare kan bli gravid med hjälp av Metformin det var därför jag skrev som jag gjorde
  • LiselottePCOS

Vi PCOS får man Meformin för att man ofta har insulinreistens utan att ha högt blodocker. Man producerar för mycket och dåligt insulin. Insulinet påverkar äggtstockarnas  signalämnen (steroider) så de bildar fel hormoner , för mycket manliga. Vid PCOS har de felsta normala blodsockervärden  men tar läkaren ett seruminsulin ser han hon att insulirproduktionen är för stor. Minskar insulinreistensen kan äggstockarna börja producera rätt hormoner och ägglossning kan ske.

Metformin är verksamt i levern  i levern bildas sexhormonbinande protein (SHBG) som behövs för att oskadliggöra det  överskott av teosteron som PCOS kvinna ofta har. Många  kvinnor med PCOS har lågt SHBG men inom  normalnivå och högt teostreon inom  normalnivå . Då bli kvoten SG`HBG / T fel ,ska vara lägre än 0,050 så sker ägglossning säkert.

SHBG ökar även vid viktnedgång eller p-piller behandling

• EbbaGrön

Tacksam för era svar !

Någon som blivit gravid med hjälp av metformin i samband med pergotime-behandling?

• LiselottePCOS

Hittade, det här,  på pubmed idag. ((n sökmotor med medicinartiklar från hela välden med säte i England.) ofta är  bara astrakten gratis och vill man läsa allt då får man betela. Undantagsvis finns hela artiklar gratis.

Six weeks of structured exercise training and hypocaloric diet increases the probability of ovulation after clomiphene citrate in overweight and obese patients with polycystic ovary syndrome: a randomized controlled trial.
    ( ungefär: Sex veckor av strukturerade träning och lågkaloridiet ökar sannolikheten för ägglossning efter klomifencitrat hos överviktiga och feta patienter med polycystiskt ovariesyndrom : en randomiserad kontrollerad studie .)

"Google -översätt" finns om engelskan är jobbig, 

• Fimpen72

Jag har bara sett en studie ang metformin vs. pergotime.
    Men metformin gruppen låg långt långt efter när det gäller graviditeter.
    Dock kan ju kombinationen metformin och pergotime vara väldigt lyckad.

I USA använder de ju upp till 200mg dvs fyra tabletter/dag....
    Men du borde ju få prova trippel vilket ju även används i sverige.

Annars tycker jag att du ska be att få prova Femar.

Jag får mkt biverkningar av Metformin. Illamående, diarre.. Inte kul.

• EbbaGrön
    Fimpen72 skrev 2010-10-02 18:58:57 följande:
    Jag har bara sett en studie ang metformin vs. pergotime.
    Men metformin gruppen låg långt långt efter när det gäller graviditeter.
    Dock kan ju kombinationen metformin och pergotime vara väldigt lyckad.

I USA använder de ju upp till 200mg dvs fyra tabletter/dag....
    Men du borde ju få prova trippel vilket ju även används i sverige.

Annars tycker jag att du ska be att få prova Femar.

Jag får mkt biverkningar av Metformin. Illamående, diarre.. Inte kul.
    Hur många tabletter per dag har du ätit av Metformin? Har du ätit det samtidigt som Pergotime eller?

Berätta gärna mer av Femar.
  • Fimpen72
    EbbaGrön skrev 2010-10-03 20:37:04 följande:
    Hur många tabletter per dag har du ätit av Metformin? Har du ätit det samtidigt som Pergotime eller?

Berätta gärna mer av Femar.
    Jag äter 3x500mg... äter det alltid så då blir det ju samtidigt som pergo när jag äter dem.

Ang Femar så läs:
    http://www.ivf.com/clom.html

Pergotime= Clomiphene
    Femar= letrozole

Femar används inom bröstcancer medicineringen men även som fertilitetsmedel.
    Fördelen med Femar är att den ej påverkar slemhinnorna osv.
  • EbbaGrön
    LiselottePCOS skrev 2010-10-02 17:24:08 följande:
    Hittade, det här,  på pubmed idag. ((n sökmotor med medicinartiklar från hela välden med säte i England.) ofta är  bara astrakten gratis och vill man läsa allt då får man betela. Undantagsvis finns hela artiklar gratis.

Six weeks of structured exercise training and hypocaloric diet increases the probability of ovulation after clomiphene citrate in overweight and obese patients with polycystic ovary syndrome: a randomized controlled trial.
    ( ungefär: Sex veckor av strukturerade träning och lågkaloridiet ökar sannolikheten för ägglossning efter klomifencitrat hos överviktiga och feta patienter med polycystiskt ovariesyndrom : en randomiserad kontrollerad studie .)

"Google -översätt" finns om engelskan är jobbig, 
    Tack LiselottePCOS ! Ska gå in och läsa där.
  • Treasures
    EbbaGrön skrev 2010-09-30 19:52:10 följande:
    Tacksam för era svar !

Någon som blivit gravid med hjälp av metformin i samband med pergotime-behandling?
    Jag fick ÄL och blev gravid av kombinationen Metformin och Pergotime. Åt 2 x 500 mg Metformin 2 ggr per dag och trippeldos Pergotime innan det fungerade.

Har du ätit så många enkelkurer utan att ens få ÄL? Eller har du fått ÄL men ej blivit gravid?
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • EbbaGrön
    Treasures skrev 2010-10-04 20:44:57 följande:
    Jag fick ÄL och blev gravid av kombinationen Metformin och Pergotime. Åt 2 x 500 mg Metformin 2 ggr per dag och trippeldos Pergotime innan det fungerade.

Har du ätit så många enkelkurer utan att ens få ÄL? Eller har du fått ÄL men ej blivit gravid?
    Gud vad roligt att höra, hoppas då jag lyckas också !
    Hur mår man av kombinationen pergo & metformin?

Jag har haft ägglossning två gånger med enkelkur (av 10) och ha då haft det lågt äl-värde på kring 20.

Min första läkare var väldigt obrydd, jag tog blodprov varje månad med pergotime men han informerade aldrig mig om hur proverna såg ut utan jag skulle bara forsätta äta pergo, så jag trodde äl-värderna såg bra ut.
    Men nu har jag en tusen gånger bättre läkare som hör av sig varje månad och ändrar dosering m.m. En läkare som verkligen vill hjälpa !
  • Treasures

Jag mådde ungefär som vanligt av medicinerna. Av metformin kan man bli rätt kass i magen speciellt om man äter fet mat, så det försökte jag undvika. Gick ner c:a 7 kg, trots att jag inte hade nån övervikt innan, men det bara blev så. Sen mådde man väl lite si och så psykiskt, men det var nog hela barnlöshetskarusellen som gjorde det.

Jag fick öka dosen pergotime efter varje misslyckad kur dvs då jag inte fick ÄL. Sen la de till Metformin och så började vi om med enkel, dubbel , trippel dos och till sist så gav det oss vår dotter!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • EbbaGrön
    Treasures skrev 2010-10-05 19:40:02 följande:
    Jag mådde ungefär som vanligt av medicinerna. Av metformin kan man bli rätt kass i magen speciellt om man äter fet mat, så det försökte jag undvika. Gick ner c:a 7 kg, trots att jag inte hade nån övervikt innan, men det bara blev så. Sen mådde man väl lite si och så psykiskt, men det var nog hela barnlöshetskarusellen som gjorde det.

Jag fick öka dosen pergotime efter varje misslyckad kur dvs då jag inte fick ÄL. Sen la de till Metformin och så började vi om med enkel, dubbel , trippel dos och till sist så gav det oss vår dotter!
    Okej ! Ska börja med metformin idag. Känner mig lite nervös !
     Ok, shit vad mycket du gick ner. Läste någonstans att metformin tog bort sötsuget?!

Hur många veckor/månader höll du på att äta innan du blev gravid?
  • Treasures

Precis, sötsuget försvann....för mig som var helt nomalviktig innan så var det många som tyckte att jag blev lite väl mager, vi höll samtidigt på att bygga hus, så de trodde att jag höll på att jobba ihjäl mig bl.a. Var lite kul sen då man själv visste att man var gravid och de fortfarande kommenterade att man var så smal/för smal...då tänkte jag bara....vänta ni, snart är jag en tjockis

Började med Metformin i juni 2008, hade då uppehåll med Pergotime till i augusti. Och på 5:e försöket, vilket blev i jan/feb 2009 blev jag gravid. Fick ÄL gången innan med, men då prickade vi inte rätt.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • EbbaGrön
    Treasures skrev 2010-10-07 21:43:29 följande:

Precis, sötsuget försvann....för mig som var helt nomalviktig innan så var det många som tyckte att jag blev lite väl mager, vi höll samtidigt på att bygga hus, så de trodde att jag höll på att jobba ihjäl mig bl.a. Var lite kul sen då man själv visste att man var gravid och de fortfarande kommenterade att man var så smal/för smal...då tänkte jag bara....vänta ni, snart är jag en tjockis

Började med Metformin i juni 2008, hade då uppehåll med Pergotime till i augusti. Och på 5:e försöket, vilket blev i jan/feb 2009 blev jag gravid. Fick ÄL gången innan med, men då prickade vi inte rätt.

Okej, vad bra att det försvinner för jag är helt galen i choklad. =)
    Jag är också normalviktig och tränar väldigt mycket.

Vad glad jag blir av att höra någon som lyckas!
    Kvinnokliniken har sagt att om denna behandling inte funkar blir det IVF. Vill helst slippa det för det känns som det skulle vara väldigt påfrestande psykiskt. Men måste man så måste man !
  • Treasures

Får du inte prvova avancerad ÄL-stimulering med sprutor innan IVF? Det var vårt nästa steg, men vi klarade oss ju på sista försöket.

Stort lycka till och hoppas ni snart får uppleva lyckan att bli föräldrar.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • EbbaGrön
    Treasures skrev 2010-10-08 21:40:28 följande:
    Får du inte prvova avancerad ÄL-stimulering med sprutor innan IVF? Det var vårt nästa steg, men vi klarade oss ju på sista försöket.

Stort lycka till och hoppas ni snart får uppleva lyckan att bli föräldrar.
    Jo, det kanske jag får göra, dom har bara sagt att efter den här behandlingen så skickar dom remiss till IVF.

Tack så mkt !
Svar på tråden Metformin någon?