Inlägg från: LiselottePCOS |Visa alla inlägg
  • LiselottePCOS

Metformin någon?

metformin  kan bidra till att insulinrestensen minskar, men det är ingen garanati att den gör det. Effeketen av metformin ihop med pergotime brukar bli bättre.  Ibörjan kan man få diarrre och magknip. det är inte att rekomendera tre tabletter per dag från start. börja med en tablett  under 2 v sedan två tbl i 2 v och tills sist hel dos.

Själv fick jag bättre hormonivåer, och ägglossning med metformin eller om det är med åldern.  Jag har inte tagit metformin för att blir garavid, men för viktensskull  och då jag inte tår p-piller. Just nu verkar jag ha högre prolatkinvräde igen för mensen beter sig annorlunda

• LiselottePCOS

Vi PCOS får man Meformin för att man ofta har insulinreistens utan att ha högt blodocker. Man producerar för mycket och dåligt insulin. Insulinet påverkar äggtstockarnas  signalämnen (steroider) så de bildar fel hormoner , för mycket manliga. Vid PCOS har de felsta normala blodsockervärden  men tar läkaren ett seruminsulin ser han hon att insulirproduktionen är för stor. Minskar insulinreistensen kan äggstockarna börja producera rätt hormoner och ägglossning kan ske.

Metformin är verksamt i levern  i levern bildas sexhormonbinande protein (SHBG) som behövs för att oskadliggöra det  överskott av teosteron som PCOS kvinna ofta har. Många  kvinnor med PCOS har lågt SHBG men inom  normalnivå och högt teostreon inom  normalnivå . Då bli kvoten SG`HBG / T fel ,ska vara lägre än 0,050 så sker ägglossning säkert.

SHBG ökar även vid viktnedgång eller p-piller behandling

• LiselottePCOS

Hittade, det här,  på pubmed idag. ((n sökmotor med medicinartiklar från hela välden med säte i England.) ofta är  bara astrakten gratis och vill man läsa allt då får man betela. Undantagsvis finns hela artiklar gratis.

Six weeks of structured exercise training and hypocaloric diet increases the probability of ovulation after clomiphene citrate in overweight and obese patients with polycystic ovary syndrome: a randomized controlled trial.
    ( ungefär: Sex veckor av strukturerade träning och lågkaloridiet ökar sannolikheten för ägglossning efter klomifencitrat hos överviktiga och feta patienter med polycystiskt ovariesyndrom : en randomiserad kontrollerad studie .)

"Google -översätt" finns om engelskan är jobbig, 

Svar på tråden Metformin någon?