• Anonym (tycker du)

Köpa begagnade leksaker i present till sitt barn?

Tycker du att det är oket att köpa begagnade leksaker till sitt barn i födelsedagspresent?

Båda mina barn fyller år nu i okt, 2 och 4 år och min ekonomi som ensamstående är nerkörd i botten helt och hållet. Men jag vill ju att mina barn ska få några presenter. Har köpt beg. leksaker på Tradera för ca 300.- som nya skulle gå på över 1000.-. Visst, det syns att dom är beg, men i fint skick enligt mig.

Jag har inget emot att ge mina egna barn beg leksaker, men skulle inte köpa det om jag skulle ge bort i present till nån annans barn, det skulle kännas lite "sniket" på nått sätt.

Hur tänker/tycker ni? Vet att endel i min släkt kommer rynka på näsan då dom ser att jag köpt beg. :( Men alla måste ju få göra som dom vill.

• Svar på tråden Köpa begagnade leksaker i present till sitt barn?
  • Pickeli

Du är både ekonomiskt och klimatsmart, till skillnad på de som rynkar på näsan! Var stolt över ditt beslut för det är bäst för alla parter!!!!

Google it!
  • ThisIsMe

Jag tycker att du gjort helt rätt! Varför ska vi jämt handla nytt nytt nytt när det finns så mycket fint som folk inte behöver längre? Förklara för släkten att du bara vill vara smart och tänka på både ekonomin och miljön.

• Amie

Tycker också de du gör är bra. Har själv börjat köpa det mesta begagnat just för priset och att man gör en insats för miljön!

• Anonym

Jag skulle inte köpa att ge bort men till sina egna barn får man köpa vad man vill.
    Klimatsmart och ekonomiskt.

Barnen bryr sig knappast. Leksak som leksak =)

• hotrim
    Pickeli skrev 2010-09-30 11:48:38 följande:
    Du är både ekonomiskt och klimatsmart, till skillnad på de som rynkar på näsan! Var stolt över ditt beslut för det är bäst för alla parter!!!!

Håller helt med! Var stolt över ditt beslut!

• Suneboll

jepp det gör jag nästan alltid fast jag inte "behöver"...tycker det är idiotiskt att betala 1000kr för tex lego om man kan få det för 200kr.
    Köper alla leksaker på barnloppis på sommaren o sen får de det i julklapp o födelsedagspresenter.
    DVD-filmer från SF-bio har jag köpt säkert 10 st för bara 10kr/st o de kostar ju över 100kr/st i affären o de har varit i jättefint skick :0))))
    Sen kan man komplettera med nått nytt om det är ngt speciellt man vill köpa som inte finns begagnat. Våra barn är 2 år o 5.5 år o de bryr sig inte ett dugg...de fattar ju inte ens att sakerna är begagnade :0)

Tycker det är miljövänligt o ekonomiskt.
    Skit i släkten, de kan ju köpa nytt om de nu vill det......

• Anonym (tycker du)

Tack för era svar. Va glad jag blir & höra att ni tänker precis som mig. :)

• Claris

japp!
    både ekonomiskt och miljösmart.
    jag har större barn,men köpte nintendo ds beg. det är ju svindyrt annars.
    får förstående barn:)

• Mirme

Självklart begagnat!

Jag är tom ännu värre... jag som även har en större pojke brukar rota fram några undanstoppade leksaker ur förrådet och ge till de yngre i present. För de små är det nya grejer, de har ju inte sett dem förrut, så de blir jätteglada, och vi blir lyckligare av att inte behöva stoppa förråden fulla med leksaker!

• Suneboll
    Mirme skrev 2010-09-30 12:15:55 följande:
    Självklart begagnat!

Jag är tom ännu värre... jag som även har en större pojke brukar rota fram några undanstoppade leksaker ur förrådet och ge till de yngre i present. För de små är det nya grejer, de har ju inte sett dem förrut, så de blir jätteglada, och vi blir lyckligare av att inte behöva stoppa förråden fulla med leksaker!
    Så gör vi med...så fort jag blivit gravid har bebisleksakerna åkt undan....för att ges till nästa barn, då har syskonet glömt att det varit deras o det blir ingen fight om MITT. Så är det bebisens saker sen, man kan ju inte ha hur mkt saker som helst.
Svar på tråden Köpa begagnade leksaker i present till sitt barn?